Öppen Ridå

Alla inlägg den 13 augusti 2015

Av Malin wiper - 13 augusti 2015 14:00



  

Nu när jag går på minnenas allé och rensar upp i vindsröran så hittar jag massor av sånt jag letat efter. Här en bild på när jag träffade musikern Cousin Joe utanför konserthuset i Göteborg. Jag och min autografkompis stod där rätt länge och stampade och undrade om han aldrig skulle komma ut från byggnaden. Till slut kom han ner för trappen och han var både charmig,väldigt trevlig och tillmötesgående. Han signerade en LP-skiva åt mig, jag var överlycklig.  Jag visste inte att han redan då var 70 år gammal, hade han levt i dag så hade han varit 108 år. Han dog 1989 i en ålder av  81 år i sömnen  av naturliga orsaker. Det är otroligt att jag fått träffa så många fantastiska musiker på 1970-talet och även lite senare. På bilden hade jag långt mörkt hår, en beigegul manchesterjacka och en lång hemstickad halsduk.  

 

 

Han var en amerikansk blues, jazzsångare och pianist som föddes i Wallace, Lousiana, USA. När han dog så bodde han i New Orleans. Klicka här för att läsa lite mer om honom. Det kom många stora blues- och jazzmusiker till Göteborg under 1970 talet och det fanns härliga klubbar att gå till där man bara diggade och njöt av atmosfären och dessa färgstarka musiker som gick ut bland publiken och spelade så taket nästan reste sig. Dessutom var det inte lika dyrt att gå ut och man behövde inte vara uppklädd till tänderna. 

 

 

Gallery 

 

  

Han skrev sin autograf även på hans programsida. Klicka här för att höra ett liveklipp med honom från 1984 

 

   

Detta är fjärde lådan jag rensar i men nu börjar jag nå botten på den. Jag har haft bättre ordning men vi har flyttat 2 gånger på bara några år så det har blivit lite rörigt. Det är otroligt svårt att veta vad man skall spara och vad man skall slänga så det gäller att tänka efter lite. Jag fick lite inspiration av min son för han hade gjort en minneslåda och så har jag också gjort. Man lägger ner speciella minnen i lådan som sen efterkommande kan gå igenom. Nu får jag vänta några dagar innan jag kan fortsätta rensa för jag kände att ländryggen tog lite stryk så jag fick lägga på en isgelépåse. Jag kom inte heller ut som jag hade tänkt för detta tog lite tid och sen fick jag en massa telefonsamtal. Jag vill inte riskera helgen då vi har planer. 

 

 

Vi har två såna här förvaringslådor i trä som vi köpt på IKEA för några år sedan. Dom kan man även måla, tapetsera mm på men vi har dom som dom är och en har vi på vinden och en nere som min man har sin cpap apparat i för han har sömnapné. Dom är väldigt rejält gjorda och kostar 99 kr/st.  

 

   

Jag fick ihop en hel papperskasse till Frejas Bod Second Hand. Både med kläder och lite annat 

 


En annan version av The Boxer med Mumford & Sons     

 

 

#Cousin #Konserthuset #Göteborg #Vindsröran #Förvaringslådor #Mumford

Av Malin wiper - 13 augusti 2015 08:00

  

I går åkte jag iväg till Skillingaryd för jag hade tid hos kiropraktor Michael Scher för tredje gången. Han har sin praktik i närheten av torget och den heter Lusthuset. 

 

Klicka här för att komma in på hans hemsida. Klicka här för att läsa vilka fler behandlingar man kan få där och även läsa lite om själva mottagningen.  Klicka här för att se vad jag skrev senast jag var dit


  

Här går ju upp för trappen till mottagningen och det känns toppen att få behandling igen eftersom jag vet att det funkar och att jag mår så mycket bättre efterråt


  

Sätter mig och väntar på min tur och det går bättre att sitta nu så det är övre ryggen och nacken som tagit stryk av att ländryggen började krångla. Jag var ensam i väntrummet men det var inte länge för det kom en ström av folk som skulle in på olika behandlingar.


  

Vilken häftig stor vattenbehållare som stod på bordet och jag gillar är vattnet är inneslutet så man bara kan vrida på en kran, fiffigt

 

  

Då var jag på väg in till den skickliga kiropraktorn som inte bara början med behandlingen på en gång utan han ser hela människan. Det blir lite samtal först och han lyckas få fram hur man mår och då får han en bild av personen. Precis som jag misstänkte så var det övre ryggen han behövde behandlade och jag blev lite rädd när han gav sig på nacken men jag kände sen att han visste precis vad han gjorde. Annars har jag endast fått akupunktur på nacken men nu erfor jag att denna metod också funkade. Man behöver aldrig säga vart det gör ont för det känner han och då behandlar han området. Jag fick ingen dimsyn och jag kunde vrida på nacken mer än före behandlingen. Det blev så lättande både i övre ryggen och nacken så efterråt erfor jag en sån lyckokänsla och tänkte: var det så här man kände innan alla skador, det måste man ta vara på. Han sa sen att jag måste promenera regelbundet och sen tyckte han att jag skulle börja på gym och träna för att få upp muskelmassan. Jag skall inte ta i utan träna lagomt och det kan ta upp till 5 månader innan fullt resultat. Jag fick ju sluta cykla på grund av nacken och att jag även fick ont av sadeln, det var synd eftersom jag älskade att cykla 


  

När jag gick därifrån så smågrät jag av lycka och gick omkring och fotade lite på torget. Det var så vackert och lagomt varmt, Jag kände mig så lättad. Det är som att livet sakta återvänder och man slipper ha ständig värk, vilken skillnad men jag måste som sagt arbeta lite själv också. Snart skall min man ha semester och då har vi planer men efter den så skall jag ringa honom igen för ytterligare behandling. Jag kände mig även lyckligt lottad som hittade en kiropraktor av hans kaliber och i en sån liten kommun.  

 

Ett av soundtracken till filmen Pianot. Komponerat av Michael Nyman och det stycket är så känslofyllt och både vackert och vemodigt. Jag har sett om filmen 3 gånger

 

 

Solen skiner och jag skall ut och promenera men sen har jag hela köksbordet fullt av saker från vinden som skall rensas, nu är det lagomt som gäller även där. Ha nu en fin dag ni som tittar in till mig, jag är så tacksam och glad över att ni vill följa mig på livets stig. Ha nu en underbar torsdag och sköt om er 

 

Här har jag stått många gånger och njutit av Lisebergs fontäns vattenspel. Jag bodde där från 1975-1980, sen 1986-1989. Tänker även på min bloggläsare i Göteborg när jag ser detta. Vi har ständig mejlkontakt och vi är rätt lika som personer. Det känns berikande att ha lärt känna henne och hon delar med sig av sånt som händer i Göteborg och tar även bilder. Hon gillar precis som mig animeringar och jag får mig mycket roligt till livs i hennes mejl. Jag har haft med lite av hennes saker i bloggen men nu har jag inte hunnit med riktigt så jag sparar ner lite. 



#Michael #Kiropraktor #Lusthuset #Skillingaryd #Liseberg

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards