Öppen Ridå

Alla inlägg under juli 2015

Av Malin wiper - 27 juli 2015 13:00


 

Förskrivet tidsinställt inlägg. Lånad bild av Malmborgs


Som jag skrivit förut så har Malmborgs Konditori tagit över Lindströms Café. Malmborgs på Torpa slår upp sina portar för allmänheten 6 augusti kl 07.00 och då serveras en frukostbuffé

 

  

Ett av soundtracken till filmen Breakfast at Tiffany´s  där Audrey Hepburn har en av huvudrollerna


   

Det fixas för fullt nu innan dörren slås upp för invigning. Loggan finns redan på deras fönster och det har nog hänt mer sen jag var dit och tog denna bild. Det finns en bildlänk en bit nedanför min presentationsbild att klicka på också för att komma in på den nya facebook-sidan     

 

           




#Malmborgs #Lindströms #Frukostbuffé #Breakfast #Audrey

Av Malin wiper - 26 juli 2015 09:00

   

 

Linnarbäcksparken


Mr T här: 


sofnet.se: En vit färgvariant av gräsand. Denna vita variant har gynnats av människan genom avel och eftersom en del änder "rymmer" och parar sig med vilda gräsänder så sprids denna färgvariant mer än vad som skulle varit fallet utan inblanding från människan.

 

 

           

   

 

 

En riktig kämpe som till och med tog maten ur munnen på en annan, större, and.                   

 

Det är svårt att se fjädrarna på den vita, otroligt vit som den är. 

 

    

Rätt mycket kiv om brödsmulorna.


  

På väg från dammen får fåglarna syn på oss och simmar i full fart. 

 

 

Klart for Robinson rådslaget....var är busungarna?  



                                       



Jag Mr T skriver ner vad Malin vill ha sagt:

 


Just nu känns det inte kul och jag förstår att jag har lång väg att gå innan jag kommer på röntgen och utredning för man har kommit in i tablettfällan. Ingen höjdare för en tablettkänslig som råkar ut för biverkningar lätt. Jag fick ny medicin häromdan och den tålde jag inte så jag fick kramper i magen som gick ut i ryggen, sura uppstötningar, halsbränna mm. Kändes som ett gallstensanfall men jag har ju redan opererat bort gallan. Det blev så ihållande så jag var tvungen att ringa vårdcentralen igen. Hon sa att läkaren skulle ringa upp och efter att jag beskrivit smärtan så sa han att jag antagligen inte tålde kodein och gallgångarna var påverkade. Eftersom jag opererat bort gallan så kan man bli känslig för just kodein men inte alla. Han sa att jag skulle ta Omeprazol som man tar en gång/dag men för att få lite snabbare verkan även novalucol för att få magen att lugna ner sig. I går kväll började det släppa men jag tordes inte äta nåt mer än lite välling.  



Han skrev då ut annan värkmedicin som också var inflammationshämmande. Tyvärr så har jag inte tordas ta den medicinen än för jag är livrädd. Gick sen ut och  läste om den på nätet och blev mörkrädd (Tramadol Retard). Nu känns det som att trampa vatten, jag trodde i min enfaldhet att jag skulle få lite lugn och ro efter sköldkörteloperationen men detta kommer nog att fortsätta och när man tänker på hur länge man får vänta på allt nu så blir det en plåga. Det går inte att förklara hur det känns för vanlig värk är helt annorlunda än detta för den flyttar sig och känns olika hela tiden men enerverande till tusen. Jag är så påverkad psykiskt och det känns som jag aldrig kommer att bli bra igen.

 

 

Jag har nu tagit beslut om att först få ryggen undersökt av en kiropraktor men han får bara behandla om det går annars får jag tvinga mig till att ta dom starka tabletterna men då under uppseende ev på vårdcentralen.  Malin vet inte när hon kan blogga igen för nu är det så illa så hon har svårt att både sitta och ligga. Hon hälsar till er och hoppas ni har det bra. 

 

 

#Linnarbäcken # #vit #tablettkänslig


Av Malin wiper - 24 juli 2015 07:15

  

I går hade jag tid på Vårdcentralen i Vaggeryd och det var tur att jag gick dit för dom sista fyra dagarna så har jag blivit sämre igen och haft ihållande värk som flyttat sig hela tiden och jag kände att gränsen var nådd. Sen kom då läkaren ut som heter Jan Mångs, honom har jag haft en gång förut och det har funkat bra. Han sa att om jag går omkring med smärta hela tiden så får inte musklerna vila och då blir man inte bra. Det blir stress och dom får ingen chans att läka ut inflammationen. Därför skrev han ut starkare mediciner i form av Citodon som numera går under namnet: paracetamol/kodein. Sen fick jag en tablett till kvällen som heter Paraflex och den är avslappnande som man får sova. Den behövde jag inte ta i går för  citodonet gjorde att jag somnade som en stock och hade inga mardrömmar så jag vaknade utan ångest. Till Citodonet skall jag även ta en Iprem för dom har olika funktion. Detta koncept skall jag gå på en månad och under tiden röra mig så mycket som möjligt och blir jag inte bättre då så blir jag remitterad för vidare utredning     

 

 

Dom har renoverat väntrummet och köpt nya möbler som är mycket bekvämare  och stolarna dom har nu är väldigt ergonomiskt utformade så dom gör att ryggen slappnar av mer     

 

   

På min mans vänstra sida ser man stolarna som jag själv skulle behöva ha för jag har upptäckt att man får luta sig bakåt för mycket i den jag har nu och då spänner man sig. Skall kolla efter nåt liknande

  

   

Dom har även satt ut ett bord med muggar och vatten och det uppskattas. Jag hade inte fotat om det varit folk i väntrummet men just då var det helt tomt. Det kom folk senare                            

 

 

Jag har inte lika ont nu på morgonen men magen mår inte bra av citodonet och det blev jag varnad för så jag måste äta nåt till tabletten och då kommer jag upp ur sängen direkt. Nu skall jag klä på mig och gå ut en promenad ner mot strandpromenaden och bort mot Linnarbäcken (Stadsparken). Solen sken redan före 07.00 i morse. Ha nu en skön fredag kära läsare. Syrran tipsade mig om att gå på massage för att få övriga ryggen att slappna av. Hade tänkt ringa i dag och beställa tid men alla verkar vara på semester i två veckor till så jag får vänta.      


The Easybeats med Friday on my mind. Det är ett australiskt rockband som bildades i Sydney 1965

 

                       

                           Electical Audio

 

 

#Vårdcentralen #Mångs #Ergonomiskt #Linnarbäcken #Easybeats

Av Malin wiper - 23 juli 2015 17:30


Jag tog mig ner till centrum och Magnisa Café när dom öppnade 10.00 och då hade även min man kafferast så vi kunde ta en fika ihop.

Det verkade ha regnat lite men då var det uppehåll så vi satt på denna sida av huset. På den andra hade det redan kommit lite folk som satt och njöt


  

Här kommer härliga Elisabeth ut med våra smörgåsar 

                             


 

Här ser ni min man som sitter och väntar på att få hugga in                              


  

Jag försökte mig på ett léende trots ihållande värk men jag slappnade av ett tag och visste ju att jag skulle till läkaren senare på dan.


  

Vi tog varsin god ostfralla som serverades på silverfat


  

Det blommar runt knutarna      


  



  

En kaja smög upp vid stolen bredvid för att kolla om det fanns några smulor över.

 

Bye Bye Blackbird med Melody Gardot  


  

Det finns även såna här fina bänkplatser ut mot järnvägen. Det var rätt mörka moln och blåsigt så det gick inte att sitta så länge innan första regndroppen kom. Regnet bröt inte ut helt utan kom av sig lite.


#Magnisa #Elisabeth #Ostsmörgås #Kullerstenar #Kaja #Gardot

Av Malin wiper - 23 juli 2015 09:45


  

Hej kära bloggläsare hoppas ni har det bra i solen som nu tittar fram. Själv är jag lite under isen så nu har jag fått en tid till vårdcentralen 14.00 Kollade i almanackan hur länge jag haft ländryggsbesvären denna gång och det var hela 75 dagar då jag räknade efter. Förra gången höll det bara på en månad men jag blev nog aldrig riktigt återställd. Jag blev bättre ett tag och kunde åka ut 4 mil med bilen men sen vände det. Nu har det satt sig på psyket och jag gråter för det minsta lilla och det håller inte. Jag är en stark person som står ut med mycket men nu måste jag ta tag i detta. Hela sommaren har blivit förstörd och det var inte roligt förra sommaren heller då jag fick tumören i sköldkörteln mitt uppe i en flytt. Nu skall jag inte gnälla mer för det finns dom som har det mycket värre. Jag skall försöka gå ner till Magnisa Café i dag som jag inte besökt nåt i sommar 

 


I går fick min man ringa vårdcentralen för han har haft besvär några dagar med ögonen. Dom har varit ovanligt irriterade. Läkaren sa att det var bra att han kom i tid för det var en infektion så han har fått droppar han skall ta i 8 dagar 

 



Vic Damone med "The Shadow of your smile". Jag har aldrig hört talas om honom men gillar bilderna till klippet och hans röst stark och känslosam. Han har uppnått en ålder av 87 år och är av Italiensk härkomst. Klicka här för att läsa en biografi. I klippet ser man även Elisabeth Taylor och Richard Burton 

 

 

                                                                                 


  

En bild från Jönköping för ett tag sen då vi såg denna hund som väntade på matte eller husse utanför ett hus. Hunden såg lite sträng ut och när vi kom närmare så hoppade hunden till och skällde ut oss efter noter...  vi hoppade till men hunden var nog lite skraj och ville skydda sig själv, vet inte vad det är för ras men den var jättefin. Jag tror inte ägarna var långt borta för en dörr var öppen och jag såg en kvinna där.


Aj! en tanke slog mig...    




Varför läggs det ner så mycket tid på att uppröras över att folk som fötts i fel kropp vill vara den dom egentligen är. Dom skadar väl inte nån men det gör krig och annat elände som jag tycker vi bör ondgöra oss över istället. 

 


                                          

 



#Ländryggen #Hund #Tanke #Vic

Av Malin wiper - 22 juli 2015 14:30

   




Jag (Malin) har sett en fängslande film som heter "Jimi All Is By My Side". Den handlar om musikern Jimi Hendrix som jag lyssnade på mycket förr och gillade hans spelstil som var lite annorlunda. Tvyärr dog han redan 1970 i en ålder av endast 27 år gammal. Han var både sångare, gitarrist och låtskrivare. Filmen är regisserad av John Ridley. André Benjamin spelar rollen som Jimi Hendrix. Klicka här för att se vilka som spelar i dom övriga rollerna. Filmen är från 2013 och en biography, drama, music

 

 

               

 

 

Klicka här för att läsa en biografi över Jimi Hendrix och även ett klipp. Klicka här för att läsa om att filmen orsakat rabalder. Filmen handlar om året innan han blev känd och sen i början av karriären. Han lämnade New York för London, där hans karriär tog fart. Klicka här för att läsa en recension.

 

 

                         

 

 

 

Skådespelet var bra och André Benjamin gjorde en suverän rolltolkning av Jimi hendrix, jag roades och fängslades av filmen som var lite annorlunda utformad så det blev lite som ett konstverk. Man flyttades tillbaka i tiden och kände tidens tand. Skriver inget mer om ni vill se den. Min son brukar aldrig läsa om en film innan han ser den och jag har också tagit till mig detta. Det gör att man inte har några förutfattade meningar och filmen börjar då som en vit duk.

 

 

Jag ger filmen 3 gitarrer av 5 möjliga i betyg

 

 

 

     

 

 



 


Trailern till filmen



                            





Detta är den första låt jag hörde med Jimi Hendrix, "Hey Joe". Klicka här för att höra ett fantastiskt gitarrsolo från 1970 med honom

 

 



#Jimi #John #Benjamin #Hey



Av Malin wiper - 22 juli 2015 08:45

 


                  




Passa på att bese Anders & Kerstins hus innan det går in i historiernas dimmor. Anders tavlor visas och det blir också en loppis. 


 

 

 

 

#Konstvisning #Loppis #Stark


Av Malin wiper - 22 juli 2015 08:30

                                                                         




    

Här syns den vackra entrén och järnvägsstationen. Nu är det sista veckan för Magnisa Café så passa på att njut. Klicka här för att komma in på museiföreningens hemsida 

 

     

Man kommer med cykel, rullator och till fots. I bakgrunden vårt lilla "järnvägsmuseum". En dressin och en semafor. I stugan finns mycket intressant att se om järnvägen.

 

    

Uppdukat för fikagästerna. Ostfrallor finns också att köpa.   

   

 

      


   Man samlas och minns...         

 

   

de återkommande stamgästerna samsas gärna vid samma bord.             



     

Rosor av gammal sort vid husknuten.

 

     

 

En tillbakablick med Lynn Anderson och låten Rose Garden. Lynn Andersen föddes 1947 i North Dakota och är en amerikansk countrysångerska. Hon är dotter till countrysångarna och låtskrivarna Liz Andersen och Casey Anderson. Hon flyttade sen tillsammans med familjen till Sacramento i Kalifornien där hon växte upp. Lynn debuterade 1966 på Chart med Ride, Ride, skriven av Liz Andersen. Hon stannade hos Chart till 1970, då hon gick över till Columbia. Rose Garden är skriven av Joe South och är en av hennes mest kända inspelningar och för den fick hon en Grammy Award 1971, motivering bästa prestation av en kvinnlig countrysångare

 

 

     


     

Prislistan väl synlig               

     


 

På nära håll...      


Intensiva sommarfärger lockar människor och insekter...                  


 

  

    


#Magnisa #Lynn  

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards