Öppen Ridå

Alla inlägg den 7 juli 2015

Av Malin wiper - 7 juli 2015 14:00

 

Animated gifs

 


Vi är rätt många bloggar nu som är representerade på Vaggerydstorget. Jag har kollat några av dom och vi har alla olika infallsvinklar så det känns spännande. En av dom heter Madame Edith och hon skriver om mat pyssel och tips. Det passar mig utmärkt för jag har alltid svårt att välja vad vi skall äta och även när vi bjuder hem folk.  

 

 

   

                                

                                             Interiör


 

 


Klicka här för att komma in på Madame Ediths sida och kolla in hennes recept och fina inlägg. Hon har dessutom en sån vänlig och inbjudande ton i sin text och det gillar jag. Det är så bra att hon också har fina bilder till sina recept som är lättförståeliga. Det finns jättemycket att välja på av alla de sorter. Såg att hon även hade juicer, chokladtryfflar och andra godsaker. Jag skall testa nåt av hennes recept så fort jag kan. Jag har en länk till henne under kategorin "länkar"

 

 

 

IKEA                                        

 

 

Klicka här för att se vilka fler bloggar som är representerade på Vaggerydstorget. Själv var jag först ut och blev även intervjuad av härliga Camilla Boman. Hon var med från början men har nu ett nytt arbete och jag hoppas hon har det bra och önskar henne allt gott. 

 

 

 

 

 

 

#Madam #Mat #Pyssel #Tips #Vaggerydstorget #Camilla

Av Malin wiper - 7 juli 2015 09:45

          

  

När vi var och fikade på Kahls Kaffe i Jönköping för ett tag sen så ville jag köpa en mörk kvalitetschoklad som man kan ta en ruta av ibland, den ger ju inget sockersug och är nyttigare. Då rekommenderade hon som arbetade där denna sort som heter Marou Faiserurs De Chocolat som fanns i olika procenthalter. Den ovan sa hon var jättegod men hade  78% cacaohalt och det är rätt högt men hon att man blir förvånad för den skulle inte kännas som mer än en 70% men mycket godare. Jag tvekade lite för jag hade tänkt lite lägre halt men bestämde mig för att testa


Klicka här för att komma in på en sida och både läsa om chokladen och se dom olika sorterna. Klicka här för att komma in på chokladens facebook


  

Den ligger inpackad i ett snyggt kraftfullt pappersfodral och inuti ett gulpapper med fin försegling. Det osar lyx om chokladen och man kände den goda lukten sprida sig. Jag och min man gick  på chokladprovning hos fd Café Lakatos så vi lärde oss äta den mörka chokladen och känna skillnaden. Man fick börja med en billig ljus sort och sen arbeta sig uppåt i procent. Sen hände nåt märkligt och man tyckte bara den ljusa smakade knäck när man provat kvalitetschokladen                     

 

Marou var Vietnams första premiumchoklad och just nu är den världens mest uppmärksammade och prisbelönta chokladmärken. Med rötterna i fransk kvalitetstradition leder Marous single origin-choklad oss genom Vietnams djungler till dimhöjda högländer, vita sandstränder och ända till Mekongflodens delta. En oöverträffad smakupplevelse som i varje bit låter oss upptäcka ett tidigare outforskat chokladland   


  

Så här fin  är chokladkakan och inte indelad i rutor utan har ett roligt mönster som gör att man funderar på hur man skall bryta en bit. Vi testade samma dag en liten bit och la under gommen för att smälta. Chokladen började direkt att sprida sig med goda smaker i munnen och den var jättekrämig med lite vanilj och peppar. Det fanns ingen strävhet och bitterhet alls så vi blev väldigt förvånade. En fördel till var att man endast kan äta en liten bit sen är man mätt och den smälter så långsamt i gommen så det tar lite tid men njutningen blir desto längre. Vi kommer att ta en liten bit emellanåt men inte varje dag. 

 

 

Dan efter halvfastan i går så var vi inte så hungriga och sugna som vi brukar vara så vi åt automatiskt mycket mindre och inget på kvällen utom vatten och te. Nu har vi nästa halvfasta på torsdag. Just nu är vi däremot jättetrötta på grund av dålig sömn men det går över så småningom. Jag har så lite att skriva om för jag upplever inget särskilt utan har bara grejat lite hemma och sett på film och serier. I dag måste jag däremot försöka komma ut för det behöver ryggen. Hoppas ni mina härliga bloggläsare mår bra och njuter av sommaren och kanske en liten bit fin choklad... 

 

  

Här får ni skåda in i en låda gällande mitt sängbord....  Det var denna syn som gjorde att jag bestämde mig för att ta tag i viktproblemet. Jag har ätit allt detta i smyg och när jag sen nån dag senare drog ut lådan så hajjade jag till...   Det går helt enkelt inte att ha nåt godis hemma utan bättre att köpa före man får besök istället. Jag har verkligen haft en period av tröstätning och känt mig beroende och då måste man bromsa och tänka efter. Nu efter bara två dagar utan sött och en halvfasta så känner jag inte detta sug och det är en skön känsla                        

                             




#Marou #Mörk #Vietnam #Sängbord #Viktproblem

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards