Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 27 juni 2015

Blåhed Gastronomi!

Av Malin wiper - 27 juni 2015 15:00

  


  

Efter att vi varit till Vätterstranden i går så åkte vi ner till centrum och då dök Saluhallen upp där vi visste att det fanns en delikatessbutik men när vi var dit sist så fanns inga utemöbler eller bord inomhus utan bara ett långt barbrod. Nu såg vi att det satt folk inne och åt. Vi blev nyfikna för det var just ett sånt litet mysigt ställe vi letade efter. Det heter Blåhed Gastronomi.                   

  

Klicka här för att komma in på deras hemsida. Klicka här för att komma in på deras facebook. Dom kommer att ha stängt i några veckor nu så jag påminner om Blåhed när det öppnar igen.

 

  

Nickie och Marie-Therese som driver stället var två glada, gästvänliga och kompetenta kvinnor. Synd att jag inte fick en bättre bild trots jobb i fotoprogrammet                                       


  

Direkt när vi kom in kände vi den härliga stämningen, det var varmt och välkomnande. Kändes som man befann sig i Italien. Jag blev varm inombords och vi bestämde oss för att njuta så länge som möjligt. Jag beställde in ett glas vin och min man en lättöl för han körde.  

 

Vinet var så otroligt gott så jag ville ha namnet på vinet och det var ett Maximin Grünhaus Abtsberg Riesling Kabinett. Det är ett Tyskt mosel och man kände att det var ett dyrt vin med sina 169 kr flaskan  


Det satt folk vid dom andra borden så jag kunde inte fota själva matstället mer än dessa klickbilder ovan. 

 

 

Det var en sån färgexplosion på buffén så det vattnades i munnen. 

 

    

Här har vi lite varmare rätter och den längst till höger som är en potatiskaka var sanslöst god 

 

   

Här en närbild på den underbart goda potatiskakan

 

Här har vi lastat på lite av godsakerna och vi tänkte njuta länge. Allt var så otroligt gott och smakrikt så det spred sig som en njutning i gommen.                                     

 

   

Både osten och brödet höll också en hög kvalitét 

 

   

Jag önskade jag kunde få fram hur fint och mysigt det är därinne. Ljussättningen var också sån som gjorde så det blev ännu högre mysfaktor. Lunchbuffén var inte heller så dyr med sina 109 kr. Då kunde man äta sig mer än mätt och man kunde inte låta bli att ta om flera gånger. 

 

  

Sen kom det in ett fat med gratinerade ostron, det måste man ju bara smaka på. Jag hade nog även svalt ner ett rått ostron bara för att ha upplevt det. Vet att min pappa åt ostron några gånger och han gillade det. Tog en tugga och det var godare än jag trodde.

 

   

Ni ser ju själva vilka godsaker man fick sig till livs. Denna är nog gjord på filodeg. Så fort nåt höll på att ta slut så kom dom in med nytt och det var nya godsaker så det kändes så spännande

 

   

Den här morotssalladen med lite andra ingredienser var en höjdare också. Överlag var det många smaker man inte kände igen men njöt hejdlöst av.

 

   

Denna potatisros fick fram njutningar som gjorde att håret reste sig på armarna. Mycket av det som serverades finns att köpa med sig hem från deras delikatessdisk. Nästa gång skall vi ta med oss en kylväska och frakta i. Klicka här för att se en fin bild över deras delikatessdiskar

 

   

Lite närbild från min mans tallrik...     

 

   

 

 

Kvinnorna blev dubbade till riddare av Chaîne des Rôtisseurs. Klicka här för att komma in på en sida och läsa mer 

 

Sen gick vi därifrån mätta, nöjda och lyckliga...  

 

Det måste vara blå musik till detta inlägg och vad passar väl då inte bättre än med Vicki Leandros L'amour Est Bleu. Klicka här för att höra en moderniserad version där hon samarbetar med Scooter 

 

 

Fortsättning följer med lite bilder från delikatessen, ostdisken, kex, oljor och annat...  

 

 

#Blåhed #Saluhallen #Vin #Ostron #Ros #Potatiskaka #des #Vicki       

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards