Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 23 juni 2015

Malmborgs Lilla och en nyhet....

Av Malin wiper - 23 juni 2015 08:45

  

I går när min man kom hem från arbetet så var jag så rastlös och ville bara åka till Jönköping som jag inte varit till på över 30 dagar. Kände mig lite bättre i ländryggen så vi tog beslutet att försöka åka dit. Det blev ändå inget gjort hemma för jag har ingen enérgi  utan försöker slippa undan allt så det tyder på en depression än om inte så allvarlig. Vi tog motorvägen eftersom det går fortare men vi fick ändå åka av och stanna på ett ställe för att jag skulle kunna ta en promenad innan vi fortsatte. Till slut var vi framme och då ställde vi bilen bara för att gå omkring för det funkar. Bilden upptill på dörren kan man tro är en gammal dörr eftersom den ser likadan ut som en från 1950-1960-talet men den sitter på ett rätt nybyggt hus, kul att såna dörrar kommer tillbaka än om lite mer stilren version.         

 

   

Här ett exempel på en dörr i samma stil men äldre  

 

   

Här sitter jag på Malmborgs Lillas uteplats och vi skall till att ta en fika. Än om vi har allt i Vaggeryd så är det kul ändå att komma bort ibland. Vi träffade Victoria Stenkula som driver Malmborgs Lilla. Hennes man är mest på deras stora Malmborgs Konditori som är större, det ligger på Hovrättstorget. Fick reda på en nyhet av Victoria som inte kommit ut än men jag fick skriva om detta. Dom kommer snart att driva ytterligare ett Café, dom tar över Café Lindström på Torpa och det blir invigning 5 augusti. Det var så roligt att Victoria var där också, hon var glad att se oss. Vi har ju gått där sen dom öppnade. 

 

   

Här ligger Lindströms som Victoria och hennes man Gustaf tar över. Klicka här för att läsa om Victoria

 

   

Malmborgs Lilla hade en glutenfri glass som såg ut som en pastellfärgad kaka, ni ser ett fat med olika färger i bakgrunden av bilden. Glassen heter "Bubbies". Det är en glass av högsta kvalitet och kostar det så smakar det (gammalt uttryck). Klicka här för att läsa lite utförligt om glassen

 

   

Själva tog vi tryfflar till vårt kaffe. Dom var supergoda. Vi satt där i 20 minuter som är min gräns, fast det går bättre att sitta på en vanlig stol än i bilen. Dynan jag har räcker inte riktigt till i bilen så vi skall skaffa en högre

 

   

Gräddigt med jordgubbar på toppen                       

 

   

Sen gick vi iväg till Röda Korsets Second hand som vi inte kunnat besöka på länge. Jag mådde mycket bättre i går men i dag har jag lite mer ont men jag skall nu ut och promenera och då släpper det lite. Är ändå bättre nu än för en vecka sen så jag hoppas att det bara ebbar ut. På second hand hittade jag en sak som ni skall få gissa på och den som gissar rätt får ett pris. Det blir om några dagar. Det känns skönt att jag nu kan ta mig 4 mil bort men inte så ofta än. I dag skall jag försöka hinna ner till Selma kläder och kolla in deras rea. Vädret går lite upp och ner men solen tittar i alla fall fram ibland

 

 

Ett av banden som brukar spela på Malmborgs Konditori. Jazzstandards, jag har själv spelat in detta klipp. Jag hoppas kunna gå på nästa musikcafé som Malmborgs anordnar. Ha nu en skön dag kära läsare.  

 

 

#Malmborgs #Lindströms #Tryfflar #Bubbies #Jazzstandards

 
 
Anna-Karin

Anna-Karin

23 juni 2015 12:23

Det är så tålamodsprövande att ha besvär med ryggen. Jag förstår om det känns deppigt för dig, Malin, ibland. Starkt av dig att du ändå tar dig ut det du kan.

Här känner jag mig hemma bland dina bilder igen. Lindströms café ligger nära både där min mamma bodde och också nära där jag själv bodde allra första gången jag flyttade till Jönköping. Jag kan undra hur många gånger i mitt liv som jag passerat det caféet? Ibland har jag fikat och handlat där också. :)

Ha det så bra du kan och jag önskar att du snart mår ännu bättre.

Kram! /Anna-Karin

http://wwwmaskroskvinnan.blogspot.com

Malin wiper

23 juni 2015 13:38

Det har du så rätt i och man blir sliten och mår psykiskt dåligt. Just nu krånglar nacken också för jag spänner upp mig. Vad kul att bilderna skänker minnen. Jag gillar att gå omkring på Torpa och skall ta en längre promenadtur runt hela området nästa gång. Tycker det är så fint där. Förstår att det känns bra att mycket finns kvar sen du var liten. Ja du ljuva minnen sitter kvar

Jag blir utredd om detta är kvar om 3 veckor. Tack för din omtanke

Ha en skön dag
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards