Öppen Ridå

Alla inlägg den 1 maj 2015

Av Malin wiper - 1 maj 2015 19:00

   


          


Vaggeryds Brassband spelade på torget och dom har funnits sedan 1957 men jag kan inte hitta nån hemsida så man kan läsa om bandet. Jag trodde inte att det skulle bli så mycket musik i dag utan uppfattade det som att 12.00 skulle Skillingaryds manskör uppträda så det blev som en överraskning att brassbandet spelade. Jag är själv svag för blåsinstrument och tycker det är så häftigt när alla sorters blåsinstrument kommer samman 


  

En glad man med sin juvel till instrument   


  

Även denna man ställde villigt upp med sin tvärflöjt innan spelningen kom igång.


  

Sen blev jag jätteglad när en tjej dök upp med sin trombon som enda tjej i bandet.     


  

Tromboner på rad så snyggt och lät även fantastiskt. Sen började dom då spela så hela torget göd av härligt blås. Dom är verkligen bra musiker och väldigt tonsäkra. Jag och min man fick gåshud på en del låtar                                                          

 

  

Trumpet och valthorn i samklang     

   


  

Jag hittade en lucka mellan två män för att fota en trombonist 

 

  

En trummis med inlevelse behövs också för helheten     


          

Lite klickbilder


Det blev ett litet filmklipp på en av låtarna som brassbandet spelade. Det låter mycket bättre live för våra kameror är inte dom bästa när det gäller att återge musik  

 


Min man fick ett samtal från Åsa Bokinge som driver Ritz Konditori. Hon meddelade att min man hade vunnit en tavla i deras lotteri. Det är en tavla som hennes bror Mattias Bokinge skapat...  . Vilken glad överraskning och det var jag som sa till min man att vi skulle ta lotter men han fick betala...  . Vi får hämta tavlan på måndag så då visar vi upp den. Tusen tack för vinsten...  Klicka här för att komma in på Mattias Bokinges hemsida. Klicka här för att komma in på hans facebook 

 

   

#Brass #Vaggeryd #Tromboner #Tjej #Trummor #Trumpet #Tvärflöjt #Bokinge   

Av Malin wiper - 1 maj 2015 15:45

  

I morse strax före 09.00 var vi på plats nere på torget för att ta del av dagens evenemang. Annars brukar det inte vara öppet på första maj men i år blev det ett undantag tack vare det fina initiativet av Ritz Konditori ang insamlingen till Cancerfonden och (Carinas fond) fd medarbetare till Åsa Bokinge som driver Ritz Konditori med sin dotter Jossan. Dom hade satt upp massor av utemöbler av många slag så det var väldigt synd att det var så svinkallt. Vi slapp i alla fall regnet. Det fanns lite folk där redan fast vi kom så tidigt. Dom flesta satt dock inomhus 

 

Klicka här för att läsa en intervju med Åsa Bokinge i Värnamo Nyheter ang 5-årsjubileumet och insamlingen till Carinas minne. Jag får gåshud och blir alldeles varm i hjärtat av initiativet till detta jubileum som även hedrar Carinas minne...


   

 

Här ser ni Åsa Bokinge till höger med en medarbetare. Det serverades kaffe, bröd och dricka på ett långbord utanför Konditoriet      

 

   

Det fanns inga smörgåsar utan wienerbröd och vaniljhjärtan och då valde vi wienerbröd och dom var av bästa sort, så spröda och inte så söta som såna kan vara. Vi njöt ett tag innan vi gick ut igen

 

 

   

Bredvid kaffebordet så hade Mofas Hus lite saker till försäljning. Dom har mycket fint att bjuda på. Dom håller till i Skillingaryd

 

   

Vid detta bord kunde man ta lotter på två olika lotterier där pengarna även där går till Cancerfonden. Man kunde även gå en tipspromenad. Här blåser killarna upp lite ballonger till barnen som dök upp med sina föräldrar

 

Här ser ni Kenneth Karlsson som var Carinas man och nu är delägare i Ritz Konditori                           

 

 

 

        

 

   

Det dök sen upp ett antal poliser som pratade med folk och här ser ni två kvinnliga poliser som jag fick att ställa upp på bild. Tyvärr så fotade jag precis när hon till höger blundade men jag blev lite stressad för jag var rädd att missa tillfället 

 

  

Träffade även härliga Jenny Arvlöf som var där med sina två barn. Det är hon i röd jacka. Hon är Journalist och bor på samma gata som vi gjorde när vi hade eget hus. Alltid så roligt att träffa henne och barnen är ju för goa.

 

  

Här ser ni dom som sköter fiskdammen. Kul att sånt finns kvar som även fanns då jag var barn, allt försvinner inte. Då förekom det mest på julfester, och då när det var dags att gå hem så fick man fiska upp en påse med julgodis och lite annat också i påsen.  

 

   

När vi gick därifrån så var det ganska mycket folk i omlopp ändå för att vara så pass kallt. Nästa inlägg kommer bilder från Vaggeryd Brass som spelade och ett filmklipp. Sen hade många butiker öppna också så jag lägger senare in ett inlägg ang detta. Min man fick tag på både skor och byxor som var kraftigt nedsatta i pris.   

 

 

  

Torginhängnaden var fylld av musikinstruments-väskor och det är nog därför inte bänkarna kommit ut än. Jag hade själv en bra dag i dag för det var minimalt med pollen och då piggnar man till lite.   

 

Anni Frid Lyngstad med låten Att älska i vårens tid 

 

                     

#Ritz #Cancerfonden #Ballonger #Mofas #Wienerbröd #Åsa #Kenneth #Jenny #Lyngstad

   

Av Malin wiper - 1 maj 2015 08:00



Ja då är vi inne i maj månad och sommaren börjar skönjas. I går var det kallt och blåsigt fast ändå lite solglimtar. Min man och jag tog det lugnt men i dag skall vi ta oss ner till samhället som är öppet på 1 maj på grund av insamlingen till Cancerfonden. Vi skall ta vårt morgonfika på Ritz Konditori och ta del av det som finns att se på torget. Det kör igång 09.00 och håller på till 13.00 I dag känns det lite bättre och då vill man göra saker. Min man och jag arbetade båda fackligt när vi träffades så vi gick tillsammans i ett första majtåg. Sen har det blivit en del genom åren men det var ett tag sen nu. Eftersom jag var jämnställdhetsansvarig så skrev jag följande på mitt plakat: Jämställdhet en självklarhet. Nu finns det så mycket som behöver ändras på för att vi skall komma på rätt köl. Just nu känns det inte så hoppfullt. Det blev tydligen en stökig valborg men här hörde vi inte ens en smällare och det kändes som vi bodde långt ut i skogen så tyst var det

 

 

 

   

 

Skön avslappning med ljud av fågeln Rödstjärt Common Redstart


  

 ...Tack Lena för det fina bokmärket i form av en fjäril..    


           

Klicka på bilderna så blir dom större.  Jag satt den i en bok som jag håller på att läsa så det passade jättebra och fjärilen och dess fäste lyser så snyggt. Jag kommer med en recension senare av boken som är både humoristisk och bra skriven.  

 

Lena berättade för mig att det numera ser ut så här i Kungsträdgården. Ha nu en skön första maj mina kära bloggläsare...   

 

 

Klicka här om ni vill vara med i en utlottning där ni kan vinna en läcker dörrstopp

  


#Bokmärkesfjäril #Lena #Kungsträdgården #Demonstration

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards