Öppen Ridå

Alla inlägg under mars 2015

Av Malin wiper - 2 mars 2015 19:00

I förmiddags när jag promenerade ner till samhället så såg det ut så här snöfritt men det är inte så varmt så jag hade både halsduk och mössa på mig. Jag var inte så bra som jag trodde utan det kändes som jag hade gelé i benen och jag fick snyta mig ofta, hoppas jag inte åker på en till förkylning för då blir det den tredje sen i höstas.  Halsen är inte bra heller utan jag har en massa slem, lite hosta och hesheten är värre. Jag kände mig dock lite bättre efter promenaden och nu ser jag att solen kommit fram så våren är nog på väg.


Jag faschineras av  godsvagnarna som målats så läckert med graffiti. Görs det bra så livar det bara upp. Fast  det är kanske inte så roligt för dom som äger godsvagnarna 

  

Bygget går framåt bredvid höghuset

 

  

När vädret är så här pass bra så går det fort att bygga


  

En läcker fågelholk hängde där så snyggt och liksom bad att bli fotad... 

 

Jag är sämre nu och en förkylning håller på att bryta ut så nu skall man lida av 3 saker samtidigt. Vad less man blir och så konstigt att jag har sån dålig motståndskraft just nu. Jag orkar bara promenera en gång/dag nu när jag känner mig så här. Tur att man kan kolla på film som jag sen kan skriva om. Ha nu en skön kväll kära ni...

 

#Höghuset #Fågelholk #Godsvagnar #Graffiti

Av Malin wiper - 2 mars 2015 13:45

Memory

 

Nu har Leonard Nimoy gått ur tiden i en ålder av 83 år och det skedde 27 februari 2015 i Los Angeles, Kalifornien. Han var en amerikansk skådespelare, regissör, författare, musiker och fotograf. Jag visste inte att han höll på med allt detta och att han var musiker blev en överraskning. Han var framförallt känd för rollen som Spock i TV-serien Star Trek. Jag satt bänkad framför tv:n när den gick av stapeln och det var nåt helt nytt och spännande. Leonard var som klippt och skuren för denna roll för han hade ett utseende som passade till rollen och även skådespelet. Klicka här för att läsa en längre biografi över honom 

 

   

Nimo var son till judiska immigranter från Ukraina. Hans far arbetade som barberare. Nimoy hade ett förflutet inom armén och innan han slog igenom som skådespelare arbetade han bland annat som taxichaufför och som dramalärare i Kalifornien, dit han flyttade 1955. År 1966 fick han rollen som Spock i Star Trek vilken kom att bli hans mest uppmärksammade roll. Nimoy var med och utvecklade rollfiguren och låg bland annat bakom den välkända vulkanska hälsningen, som baserades på en del ur en judisk cerem 

 


 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild och läsa lite mer 

 

 


#Leonard #Star #Kol

Av Malin wiper - 2 mars 2015 07:31

  Konsumbygget i centrum


I går var det lite kris för jag mådde inte bra. Febern var förhöjd och jag hade jätteont i operationsstället. Bestämde mig då för att ta en vilodag och inte gå ut alls eftersom jag överansträngde mig lite i lördags. I dag på morgonen känner jag mig bättre och febern har gått ner. Jag låg i sängen och såg film på Netflix ett tag på laptopen. Gick upp och ner ur sängen så inte ryggen skulle ha samma läge hela tiden. I dag känner jag lust att gå ut en promenad igen och vara lite mer aktiv men jag skall ändå ta det lugnt.  Hoppas ni haft en fin helg mina kära läsare. I går snöade det rätt mycket men i dag är allt borta och det ser vindstilla ut. 

 

   

I lördags tog vi en fika på Jonssons Konditori. Min man tog en jitterbugg och jag en hallongrotta. Allt från bröd till kaffe var jättegott. Jag har ju svårt att sitta nån längre stund men Madelen la på två runda kuddar på stolen och det funkade jättebra. 

 

 

   

En skylt med härlig text som stod i fönstret

 

   

Efter det gick vi in på City Skor för jag behövde mer strumpor och hade tagit på mig för korta sockar som sen smög sig in under foten...  . Jag fick tag på lagomt tjocka som fanns i svart och vitt med lite lös resår. Man får tre par för endast 40 kr. Rebecka var där och hade ett fantastiskt halsband på sig som jag fotade men det blev inga bra bilder så jag gör ett nytt försök senare   

 

  

Kunde inte låta bli att fota lite nyheter inför vår och sommar. Bekväma sköna skor med läckert tigermönster 

 

  

Lite mer silver och flätat verkar också göra sitt intåg 

 

       

Lite väskor 

 

 

Väska med bokstäverna DJ 

 

  

Sen träffade vi Journalisten Jenny Almlöf som hade en läcker cykel, där det finns ett recept på sadeln. Hon och hennes man bor på samma gata som vi bodde för drygt 3 år sedan då vi hade eget hus. Det visade sig att hon skulle börja ha Yogakurser i april och då anmälde jag mig för jag har tänkt på detta länge. Jag som högvarvare behöver allt som kan lugna ner. Då är jag förhoppningsvis i form igen och det värsta har ebbat av efter op.

 

   

Här ser ni fina, glada och gulliga Jenny Almlöf. Hon har många strängar på sin lyra med både man två barn Yoga och karriär 

 

 

Det händer massor nere vid höghusbygget så konsumbygget är i full gång

 

    

Här ser man längst bort att det börjar komma upp betongblock. Nu önskar jag er en fin början på den nya fräscha veckan...  

 

 

#City #Jonssons #Konsumbygget #betongblock #Jenny

Av Malin wiper - 1 mars 2015 11:15

  

Wedding

 

Svenne Hedlund från  Hep Stars fyller 70 år i dag och det skall firas med lite musik. Jag har sett honom och hans band live två gånger. Första gången i mitten av 1960-talet på Sundsvalls Folkets Park  och andra gången i Taberg på Bergets dag 2010 då bergets dag firade 25-årsjubileum. Hep Stars har inga orginalmedlemmar kvar utan det är bara Svenne. Hep Stars var en av mina idoler när jag var ung och jag gillar dom fortfarande. Svenne skall ses live för han har en fantastisk röst som kommer fram ännu mer då. 

 

Så här lät dom när jag såg dom live på Sundsvalls Folkets Park nån gång på 1960-talet. Svenne var som en torped på golvet och dom spelade jättebra allihopa. Jag kan fortfarande känna känslan där man stod och trängdes med andra ungdomar och dansade. Klicka här för att läsa lite nostalgi över Sundsvalls Folkets Park


   

Så här ser Folkets Park ut i dag och för mig är det svårt att känna igen mig. Då var det lite mer primitivt. Nu har dom Tonhallen där man kan se konserter och det har jag själv gjort också när min son spelade fiol i en symfoniorkester. 

 

Klicka här för att se vad jag skrev då det var "Bergets dag" i Taberg 5 september 2010. Klicka här för att komma in på Hep Stars Fanclub. Klicka här för att komma in på en sida där han säljer sin Cadillac De Ville. 

Klicka här för att höra en riktig tryckarlåt, och dom är så ursöta allihopa   

 

 

Sven Hedlund föddes 1 mars 1945 i Solna och är en svensk sångare. I tonåren gick Hedlund i enhetsskola i Eklidens skola, Nacka och började därefter arbeta som busskonduktör på Björknasbussaran (som trafikerade Nacka-Värmdö). Han slog igenom som sångare i gruppen Hep Stars på 1960-talet. 1968 anslöt sig sångerskan Charlotte Walker, sedemera känd under namnet Lotta Hedlund, till gruppen. Mellan 1969 och 2014 var de gifta med varandra och bildade sångduon Svenne & Lotta. Paret har varit bosatta i Sävsjö under många år 

 

     

Texttalk 

 

   

 

 

 

Rad Gifs 

 

En nutida version av Cadillac med Svenne och Hep Stars. Klicka här för att läsa en intervju med Svenne Hedlund

 

 


#Svenne #Hep #Folkets #Sundsvall 

Av Malin wiper - 1 mars 2015 08:30

I går gick min man och jag även in på Acleja Blomsterhandel och där utanför låg det utspridda rosenblad så vackert. Dom har sån fantasi och hittar alltid på nåt extra. 

 

  

Jag har blivit smått besatt av fjärilar nu sen jag opererat bort halva sköldkörteln. Sköldkörteln har ju en fjärilsform. Jag köpte dessa blomprydnader i form av fjärilar och satt i några blomkrukor som ni ser på klickbilerna nedan


  

Dom hade höga fina buketter på Acleja där det satt fjärilar som prydnad. Fjärilar är otroligt vackra


  

Mönstrade blommor som drog till sig blickar

 

   

En sån här träback med två flaskor har jag själv köpt på Acleja men min är lite mer mot turkos. Utan blommor kostar backen med flaskorna endast 35 kr. Jag visar sen när jag satt blommor i flaskorna


Jag köpte en bättre och mer passande vas till den fantastiska blombuketten jag fick av våra vänner. Våra är så tajta upptill men denna var mycket bredare och hade bra tyngd

 

  

Sen vandrade vi bort hand i hand till Jonssons Konditori för en fika. Det känns som livet börjar om och jag hoppas läkningen går bra så man får en bra vår och sommar. I dag blir det promenad som vanligt och träning. Jag skall ta det lite lugnare för jag har lite ont i såret nu och får ta alvedon. Jag får lägga mig ner några gånger/dag och vila för orken tar slut. Ute är det helt snöfritt och stilla så våren verkar vara på väg. Livet pågår just nu och man vet inte vad som händer bakom hörnet. 

 

                     iper önskar er en fin söndag   


 

Jag slötittade lite på melodifestivalen och jag föll för Caroline Wennergrens låt och sångröst. Tyvärr så gick hon inte vidare och det tycker jag är synd. Det fanns inget helt klipp än på Youtube så här hör man bara en del av låten. Klicka här för att komma in på hennes facebook. Jag tycker att hon har en personlig röst och jag gillade henne även när hon var med sist med "A diffrent kind of love" .

 

 

Klickahär för att höra henne buktala/sjunga, helt suveränt. Klicka här för att höra henne sjunga ytterligare några låtar för att höra hur bra hon här 

 

 

#Acleja #Vas #Blombuketten #Flaskor #Caroline

     

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards