Öppen Ridå

Alla inlägg den 21 mars 2015

Av Malin wiper - 21 mars 2015 17:30

  

Vi har länge varit ute efter en lampa på vår gamla öltunna i hallen men inte hittat nån förrens nu. Det är en lampa som syrran och svågern ville att vi skulle köpa till dom när vi kom förbi vårt IKEA för dom har inget i närheten, men dom ville ha en i orange men det fanns inte där. Dom hade grön, vit och grå men på andra varuhus så kan dom oranga finnas men dom har inte tagit in den färgen på IKEA i Jönköping. Lampan är i plåt och rätt hög. Den kostar bara 79 kr och heter "Kajuta".. Tack till er för inspirationen...  

 

 

Klicka här för att komma in på IKEA och se lampan på deras sida 

 

   

Här har vi nu tänt lampan och det blev jättelyckat och den andas lite 1950-tal och det passar till vår lilla "Filmhall". Vi hade egentligen tänkt ha en boklampa där som vi skall bygga själv och vi har allt material men det har inte blivit av än men den får vi ha på ett annat ställe sen. Min gamla diabelle telefon fick plats där också. Den modellen har förekommit i kult TV-serien Dallas. Jag har den numera som en inredningsdetalj. Köpte den i början av 1980-talet och den finns bara i begränsade upplagor och har inte gått ner i värde.      

 

Här händer inte mycket utan vi tar det lugnt och har myst med lite god mat. Förkylningen vill inte helt släppa sitt grepp när det gäller hostan men nu är det mest torrhosta. Solen kom fram i dag i alla fall och snön är borta nu. Vi håller på att städa upp lite hemma så vi inte slipper skämmas om det ringer på dörren...  Ha nu en fin kväll och ha roligt om ni kan...   

 

Här får ni lite energi inför kvällen i form av en gammal melodifestivallåt från 2001. Hon som sjunger heter Nusa Derenda och representerade  Slovenia. Nusa Derenda är en sångerska som föddes 1969 i Brezice, Slovenien, dåvarande Jugoslavien. Redan som barn sjöng hon i körer, uppträdde solo och spelade dragspel. Efter skolan spelade hon i ett band som hon reste med runom i Europa. Gruppen upplöstes 1990 och därefter tillbringade hon sju år i en grupp som turnerade flitigt i Europa och blev inbjudna till USA tre gånger. Hon gifte sig med bandmedlemmen Frank 1995. De kunde göra upp emot 150 konserter på ett år. Sedan 1998 har Derenda mestadels arbetat med gruppen Happy Hour och givit ut soloskivor 

 

 

Just nu har jag inlägg på kö...  så jag törs inte fota mer förrens jag kommit ikapp 

 

 

#Kajuta #IKEA #Diabelle #Dallas #Öltunna

Av Malin wiper - 21 mars 2015 13:30


För några dagar sen så kände vi för att åka ut en sväng och hamnade i Barnarp och dess fina Café Skafferiet. Vi har inte varit dit på ett tag så vi gick in där för att ta oss en fika. Jag har nu två bloggvänner som bor i Barnarp 


  

Det är så snyggt och mysigt därinne så man bara myser av miljön


  

Ett härligt trevåningsfat med godsaker på. Längst ner fina kladdkakor


  

Det är bara att välja vart man vill sitta för platserna är olika och nu var vi ensamma där för det av en sån mellantid. Vi satt oss uppe på avsatsen så man får lite utsikt uppifrån


  

Snygg skylt som stod på en hylla och välkomnade 

 

  

Fotade tjejen som arbetar där men jag glömde att fråga vad hon heter. Dom är jättetrevliga unga tjejer och kolla in hennes fina fläta. Jag hade ofta flätor förr när jag hade långt hår och även sån som henne och ibland två. Dom som driver cafét heter Angelica och Sofie. Det talade Smålandsjenny om för mig...  Vilka härliga läsare jag har.

 

  

Dom häftiga och roliga tavlorna på väggarna är till försäljning. Dom passar verkligen in i denna miljö också. Känns lite som en blandning mellan snobben och mumintrollet 

 

   


  

Dom hade även dom nya semle wrapsen som dignar av grädde.


 

Min man tog en stor köttbullsbaguette som var stor men jag lyckades med en vinkel få den gigantisk...  . Han sa att den var  urgod 


  

Jag själv får inte i mig såna stora smörgåsar så jag tog denna som var lagom. Den hade ost och skinka och var också jättegod


  

Så här ser det ut från vägen men staketet är högst så man ser inte utemöblerna och solen låg på så jag kunde inte ta nåt foto på uteplatsen 

 

 

 Hittade ett klipp från Umeå Skafferi  . Deras facebook       

 

Georgie Fame med Beatleslåten And I Love Her. Georgie Fame föddes 1943 i Leigh, Lancashire och är en brittisk sångare, organist, pianist, låtskrivare och textförfattare. Ända sedan Fame inledde sin solokarriär har han blandat rhythm and blues, pop och evergreens med mainstream-jazz och därigenom skapat en högst personlig stil. Han har ofta varit i Sverige och haft konserter 

 

  

Naturligtvis åkte vi förbi nostalgimacken i Moliden också. Solen låg på och den såg så tjusig ut.   

 

 

#Barnarp #Skafferiet #Moliden #Nostalgimack #Fame

Av Malin wiper - 21 mars 2015 07:45

  

Här ser ni Per Nord och Martin Forslander från Audio Video som blev "Årets företagare" 2014. På bilden ser ni Per Nord         

  

  


   

 

Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget där man kan få föreslå vem som skall bli "Årets företagare" Förra året blev Audio video i Vaggeryd "Årets företagare". Vi har såna bra, kreativa, trevliga och  skickliga företagare i Vaggeryd.

 

Lite TV-historia från 1960-talet. Klicka här för att se lite TV-historia från 1970-talet 

 

 

I dag skulle vi ha åkt till min mamma men nu känner min man att han inte orkar för han har mer hosta igen och har bara tagit penicillin några dagar. Vi får åka nästa helg istället för då mår han säkert mycket bättre. Det snöar här för fullt så det känns som aprilväder. Hoppas ni har en fin lördag och helg att se fram emot. Sen vill jag säga att jag älskar era härliga gissningar i min gissningstävling, inom kort kommer upplösningen. Sköt om er kära bloggläsare...   

 

 

Fly like a eagle med Abba      

 

#Företagare #Audio #Vaggerydstorget #ABBA

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards