Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 20 mars 2015

Kaffekoppar och lite second hand....

Av Malin wiper - 20 mars 2015 15:30

  

När vi var på second hand sist så såg min man dessa assietter som hade ett tryck som passade mig som är en Caféälskare Vi hittade dom på Röda Korsets Second hand på Klostergatan. Dom kostade 10 kr/st och det fanns 15 st men vi tog 6 st och valde ut dom bästa. Jag har alltid gillat att fynda på second hand och det är bra med återvinning för miljön.   


  

Så här står det på assietterna och jag har letat på nätet efter detta bageri men det finns inget där det står A. Johansson utan bara Johansson så jag får luska vidare i detta och fråga nån infödd Jönköpingsbo om detta café har funnits där men det kan ju lika bra vara nån annan stad i Sverige. Det känns lite extra kul att detta tryck finns på assietterna

 

   

Kolla in vad bra fatet passar till tallrikarna vi köpte på Frejas bod. Nu kan vi ha denna assiett som förrättstallrik. 

 

   

Vi har även dessa kaffekoppar som faten passar ypperligt till. Det är helt otroligt att vi haft dessa kaffekoppar i mer än 15 år, dom är så tidlösa.            

 

   

Kaffekoppen heter "blues" och på nätet får man betala några hundra/kopp, men nu har jag sett att man kan få tag på dom mycket billigare på Tradera och andra ställen. Dom var otroligt dyra när vi köpte dom men då hade vi bättre ställt när vi var i full gång i arbetslivet. Designen är gjord av Jackie Lynd. Klicka här för att komma in på Tradera och se lite av hennes design. Klicka här för att komma in på Tradera där min man bjudit på två av dessa koppar för det har gått en liten bit ur en av dom vi har. Nu är det en som bjudit över honom så på slutet bjuder han 100 kr. 

 

Jackie Lynd föddes 1948 och är en svensk keramiker från Irland och England. Hon var anställd vid Rörstrand mellan 1974-1990. Jackie arbetade med unikt stengods främst med serviser som Isolde, Birgitta 1976, Japonica, Jenny 1977, Ingrid, Sierra, Maj, Nordica 1978, Nocturn, Prince, Fjord 1979, Diamant 1982, Galaxy 1984, Fleur 1985, Lili 1987, Linnea och Spira 1989 

 

                        

                     Klicka här för att se vart jag hittat denna bild på Jackie Lynd och läsa lite mer om                              henne   


     

 

Vad passar väl inte bättre än lite bluesmusik till kaffekopparna med samma namn. Här ser ni en fantastiskt gatumusiker som har enorm känsla och musikalitet 

 

 

Klicka här för att komma in på facebook vad gäller "Vi gillar olika". Klicka här för att se hur du stödjer kampanjen 

 

   Mitt bidrag till Rocka sockorna i hela Sverige 




#Kaffekoppar #Jackie #Tallrikar #Röda #Freja #Gatumusiker #Blues  #Sockorna #Vaggerydstorget

 
 
Aurora

Aurora

20 mars 2015 19:51

OK. Här kommer den infödde. Fortsätt Klostergatan söderut upp över Kungsgatan. Första kvarteret på vänster sida ligger Annie Johanssons hembageri. Kram

http://aurorasliv.blogspot.se

Malin wiper

21 mars 2015 07:09

Tusen tack Aurora för att jag fick reda på detta. Då skall vi kolla nästa gång vi är i Jönköping. vad spännande ;)

Ha en skön lördag
kram

 
Cecilia RockBabe Kärvegård

Cecilia RockBabe Kärvegård

20 mars 2015 21:27

Men, vad bra assietterna passade till tallrikarna. Blir ju perfekta till förrätt. :) Blueskopparna var väldigt snygga. :)
Här har vi också rockat sockorna.

Önskar dig en suverän helg!

You Rock!!!

http://klokegard.se/blogg

Malin wiper

21 mars 2015 08:19

Kul att du tycker det. Dom fick ju två funktioner nu än om vi har andra tallrikar och koppar också så är det kul att variera

Då skall jag kolla på dina rockiga sockor kram

Ha en fin lördag

 
Ingen bild

SmålandsJenny

21 mars 2015 07:09

Har ingen aning men kanske Annie Johansson hembageri?

Malin wiper

21 mars 2015 08:18

Det har du helt rätt i. Fick reda på det av en bloggvän nyss och det är Annie Johanssons hembageri. Tack för att du kom in och meddelade detta också

ha en skön lördag
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards