Öppen Ridå

Alla inlägg under februari 2015

Av Malin wiper - 19 februari 2015 11:14

  

I dag har jag sorg och tårarna rinner nedför kinderna. Min bloggvän Stevie har dött och det alldeles för tidigt. Jag visste att han var sjuk för han berättade det för ett tag sen men det var så svårt att ta till sig och jag trodde inte det skulle gå så fort. Han har för ett antal år sedan gått igenom en hjärttransplantation som gjorde att han fick ett nytt liv. Han hade sån positiv inställning till livet och var en glädjespridare både på bloggen och facebook med sina montagebilder som gladde oss alla. Dom var så humoristiskt och fina ihopsatta så man blev glad och stimulerad. Det känns så overkligt att han är borta så jag kan inte fatta att det är sant. Jag hade inte varit ute på fb på ett tag så det kom som en chock 

 

 

Exempel på en humoristisk bild som Stevie skapat. Jag lånade den från hans blogg. Han hade en samling av nallar med olika uttryck.  

 

På facebook står det att han varit min vän sen augusti 2011 men jag tror att vi känt varandra längre genom vårt bloggande. Vi har flera gånger tänkt åka ner över Skåne för att träffa honom i samband med att vi träffar kusiner som bor där. Tvyärr har det alltid kommit nåt emellan. Klicka här för att komma in på hans sista blogg 

 

   

Ett exempel på en annan bild där han använt sitt ansikte.

 

 

 

Malin & Thorleif 

 

Ett av soundtracken till filmen "Ted 2"

 

#Sorg #Stevie #Ted

Av Malin wiper - 19 februari 2015 08:15

  

I förrgår fick jag ett roligt vykort från en ungdomsväninna. Hon heter Eva och bor i Tranås. Vi umgicks som barn för vi är båda uppvuxna i Sundsvall och hennes mamma var min mammas bästa väninna. Eva och hennes mamma var ofta ute hos oss när vi hade sommarstuga en bit innan Stöde, det var en banvaktsstuga som tyvärr är riven nu så jag skulle gråta blod om jag åkte dit och kollade. Mammorna hade även syjunta ihop med flera andra kvinnor i många år. Dom två äldre damerna på bilden tyckte hon skulle föreställa oss om ett antal år och hur vi satt där och skrattade och myste. Ett tag bodde vi inte så långt ifrån varandra och då kunde vi träffas oftare. Sen flyttade hon rätt tidigt till Filipstad och träffade där sin man. 


  

När man skärskådar kortet så ser man så många detaljer, här två likörglas med en flaska och glasögon som svingas.  Jag blev spådd i Göteborg av en kvinna och hon sa att jag skulle bli en riktigt gammal dam men ha många krämpor än om inte livshotande utefter livets väg, det har verkligen stämt hittills. 


  

Även här så ser man en flaska som ser ut som näsdroppar och sen en toarulle ovanför. Det ser ut som vi kommer att ha det mysigt när vi är 150 år...    . Vi skall försöka träffas igen så fort jag har fått opererat mig och fått bort detta i ryggen. Vi har varit till dom några gånger och dom har varit till oss när vi bodde i huset. Hennes mamma är tyvärr borta sen många år tillbaka 



  

En park jag gick förbi bakom Folkets Hus


  

Här kan man slå sig ner en sommardag om man har en bra "Ländrygg"..  


      

Gick förbi ett industriområde en dag då jag gått lite vilse så promenaden blev längre än vanligt. Jag tyckte det såg så färgstarkt ut innan för stängslet. Vet inte vad detta används till 

 

 

Hon har skrivit denna bok som nyss kommit ut 

 

Min bloggvän Maskroskvinnan är just nu representerad i kulturskriften "Punctum Saliens"


   


 

  


Ha en skön torsdag kära ni och sköt om er. Jag har fått såna besvär från sköldkörteln nu så jag skall ringa operationsplaneraren för knölen har blivit så stor så den trycker på struphuvudet och då får jag kvävningskänslor. Kan inte ligga och läsa med höga kuddar under huvudet utan att det blir stora obehag. Hoppas jag får en snabb op tid, hade sån otur att jag fick detta i ryggen just nu. Jag hoppas nu att nedtrappningen av värktabletterna skall gå bra.



#Vykort #Väninna #dagens #Eva #Prick

Av Malin wiper - 18 februari 2015 18:00

  

I förmiddags då jag promenerade ner till centrum så gick denna kille omkring, såg sen att han kom från Sveriges Radio och tog ibland upp en mick och pratade in.


  

Här har han vänt sig om så man ser sändaren på ryggen. Det verkade inte som han intervjuade nån för ingen av oss som gick omkring där blev tillfrågade. Det skall bli spännande att se vad det gäller.   

    

Jag hade inten ork för matlagning i dag (sov dåligt i natt) och vi hade slut på både fisk och kyckling  i frysen så vi tog take away från vår eminenta Nha-Trang som har otroligt god thaimat.  Kvaliten är hög på deras mat och det märks för dom har funnits rätt många år nu och har en stor återkommande kundkrets


  

Vi tog kyckling med grönsaker och curry denna gång och man får så mycket så en portion räcker till två. Vi invigde våra nya tallrikar som vi köpt på Frejas bod.      


  

Jag har lite bilder från före det jag fick mina ryggbesvär. Dom är tagna i Jönköping vid Vättern. Här ser ni min man som en liten prick gå igenom en trädformation ner mot vattnet 


 

Då var det inte så mycket snö och vi gick omkring på stranden som på somrarna belägras av massor av badgäster. Tänk att ha en sån fantastisk oas mitt i Jönköping 


Klicka här för att komma in på "Maskroskvinnans" blogg och läsa och se lite mer sevärdheter i Jönköping


       

  

I dag blev det bara en promenad och den på 1 timme för jag har sovit så dåligt i natt så jag kände mig nästan sjuk, ville bara kura ihop i värmen hemma. Jag får inget gjort så det är bara att gilla läget och ta det som det kommer. Jag har inte varit till frissan på länge så jag är rätt långhårig men det gör inte så mycket värre är den långa grå utväxten som verkligen syns nu. Jag har ju inte kunnat sitta några längre stunder men nu har jag beställt tid tills på måndag. Jag frågade Evelina om jag kunde ställa mig upp ibland och gå omkring medans färgen verkade...   och det gick bra så vi får se hur det går, det blir väl en "ståfrissa"...   Sköt om er och ha en fin kväll



#Nha # Thai #Curry #Vättern #Radio

 

Av Malin wiper - 18 februari 2015 12:15

  

Selma Kläder har 3-årsjubileum 26-28 februari. Då kommer Ulrika som driver butiken att ha "Outlet" i fd Gretas butiks lokaler. Ulrika har drivit Selmas Butik i tre år men den har funnits längre men i annan regi. Hon är en fantastiskt bra inköpare så det finns nåt för alla. Dessutom är hon trevlig och serviceminded 

 


     

 

   

Jag köpte mig ett par lite tunnare vantar inför våren som var nedsatta med 70% 

 

       

Köpte även två armband som var nedsatta även dom med 70% så dom kostade nu 60 kr/st. Dom passar att ha ihop på armen.  Dom har rätt många smycken nu som är nedsatta

 

  


#Selma #Outlet #Jubileum #Armband 

Av Malin wiper - 18 februari 2015 08:00



  

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på en typisk magnetröntgenkamera. Där finns det mycket att läsa vad gäller rädslor, klaustrofobi och annat när det gäller dessa kameror. Jag har själv försökt åka in i såna tre gånger men misslyckats när jag kommer in så pass långt så det inte finns nåt att fokusera på upptill, då tänker man kanske att det bara är att blunda men alla fungerar olika och jag vet ju själv hur det kommer att kännas. Dessutom vill många av oss ha kontroll och är inga raka streck, vi människor måste få vara olika och inte stöpta i samma mall. Jag har upplevelser från att ha varit sommarbarn när jag var 6 år gammal som gör att jag har fått klaustrofobi men jag har utmanat mina rädslor många gånger genom att åka hiss och göra annat men när vi kommer just till denna röntgenundersökning så är det totalstopp. Nu är det många som ändå har svårt för att åka in i denna tunnel och så tajt som det är i vården nu så finns det inte tid för den psykologiska biten och då är det kört direkt. 

 

   

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på en mer öppen och mänskligare magnetröntgen. Fick länken från syrran och hennes man. Det är den enda öppna magnetkamera i landet och finns på Sabbatsberg i Stockholm. Sist min syster åkte in i en magnetkamera så hade dom en i Falköping som inte var fullt så här öppen men bättre än dom vanliga så hon klarade av det då. Jag själv var dit också men det gick inte alls, nu har dom tagit bort denna mer öppna modell från Falköping. Nu skulle syrran sövas och åka in i en vanlig trång på Borås sjukhus. Syrran hade sagt före att hon mått dåligt efter sövning när det gäller operationer så det blev ingen sövning för dom kollade i journalen. Istället skulle hon få lugnande fast hon talat om att hon får allérgisk reaktion men ingen verkar tro på det som man vet själv. Hon fick ändå lugnande och det visade sig få konsekvenser så dom fick ge henne adrenalin och ingen undersökning kunde göras. Hon blev bevakad hela dan på sjukhuset och det hade kunnat sluta riktigt illa. Eftersom hon måste in i en magnetröntgen för att kolla vad som felas i ryggen så har hon nu fått en remiss till Stockholm och in i den öppna kameran. Fast det är en väntetid på minst en månad. 

 

Klicka här för att se en annan öppen magnetkamera på Norrlandskliniken. Visste inte att det fanns en till men det verkar vara en privat klinik och det får man ju då bekosta själv 

 

Det jag inte kan förstå är att det inte finns fler av dom öppna kamerorna utplacerade på olika sjukhus i hela landet för nu är det en lång kö med folk som skall bli sövda och det måste ju kosta pengar också. Förstår att dessa öppna kameror är dyra men eftersom det är ett sånt stort problem för mig och många andra så tycker jag att en är alldeles för lite och det blir dyrare om folk från hela landet skall åka ända till Stockholm för att få detta gjort. Går inte detta bort i min rygg inom några veckor så måste jag också in i en sån och det skrämmer livet ur mig. Det finns ju en anledning till att det nu finns öppna kameror. Det sker en nedmontering av vården framför våra ögon medans politikerna väljer att blunda

 

 

 


 

 

#Magnetröntgen #Klaustrofobi #Stockholm #Sabbatsberg #Norrlandskliniken  

Av Malin wiper - 17 februari 2015 16:00

  

Varje dag består av två promenader och det gäller att hitta nya ställen att gå på så man inte blir uttråkad. Detta inlägget är från det jag promenerade i går. Det behövs vyer och saker att sätta blicken på. Nästa vecka skall jag försöka trappa ner på värktabletterna genom att utesluta en halv i taget. Det har blåst rått dom sista dagarna så jag har ibland övervägt att avsluta och gå hem men efter att ha gått 15 minuter så fryser man inte lika mycket och det känns så skönt i kroppen som om den blir smord efter att ha känts som en rostig "plåtniklas" 

 

   

Plåtniklas från Grodan boll och Kalle stropp 

 

   

Om man bara ser sig lite omkring så dyker det upp skönhetsupplevleser och annat sevärt.

 

   

Båtarna bara längtar efter att få känna vatten mot sin köl 

 

 

   


En gammal rostig cykel står där som ett konstverk till allmän beskådan 

 

   

Till och med jag som vinterkvinna börjar känna längtan efter våren 

 

 

Ja vad säger man!!! är det parning på gång för att få en liten kanotjolle...     

 

     

Otroligt kompakt och uppseendeväckande häck, som fångade min mans intresse...          

  

   

Detta vet jag inte om det är en båt eller nån slags form för att bygga båt. Min son säger att det antagligen är en form till en segelbåt

 

   

Detta är ett vackert hus nere vid vattnet. Sen ett bra tag tillbaka så visar jag inte upp hela hus utan bara detaljer. Jag blev haffad för ett tag sen av en bilist som frågade vad jag höll på med...  Han trodde jag var en skum figur som höll på att fota för att sen göra inbrott...  dom hade "grannsamverkan" i kvarteret och hade nyss blivit utsatta för skadegörelse så jag förstår dom så väl, och det tyder på att grannsamverkan fungerar. Min man och jag  var bortresta rätt länge en jul för ett antal år sedan och då bad vi grannarna hålla lite koll på vårt hus och det gjorde dom så bra så när en av grannarna gick runt huset för att kolla så blev han haffad av en annan granne som såg detta...  och trodde det var nån skum typ...                                    

 

  

   

Såna här ställen kan jag i alla fall fota för det är en pizzeria som heter Jamaica som är jättebra och dom som jobbar där är så trevliga. När vi bodde i vårt hus så hade vi ibland pizzaperioder då vi köpte därifrån och dom var supergoda. Numera äter vi sällan pizza men när vi gör det så delar vi på en. Dom har naturligtvis andra maträtter också plus sallader   

 

Njut av gamla cyklar till tonerna av blues 

 

   

I förmiddags bestämde jag träff med min man utanför Ritz för en fika då han hade kafferast. Sen promenerade jag iväg igen och gick lite vilse i "Vår lilla stad". Hamnade så långt bort så promenaden blev nästan 2 timmar lång och jag var rätt frusen när jag kom hem men kroppen mådde gott. 

 

   

Såg att det är "Fettisdagen" i dag så Ritz hade extra många semlor.

 

   

#Promenad #Cykel #Kanotjolle #Kärnan #Häck #Haffad #Brunnar #Ritz #Fettisdagen 

Av Malin wiper - 17 februari 2015 11:00

 

eslie Gore


Lesley Gore som fick en dunderhit på 1960-talet med låten "It´s my party" har gått ur tiden i en ålder av 68 år. Lesley Gore föddes 1946 i Brooklyn i New York och hon dog 16 februari 2015. Hon var en amerikansk popsångerska. Hon var den största kvinnliga popartisten under det tidiga 1960-talet. Lesley Gore slog igenom som 17-åring med låten "It's my party". På svenska hade Lill-Babs stor framgång med samma låt med titeln "Leva Livet". Den följdes av låtar som "Judy's Turn to Cry", "She's a Fool", "You Don't Own Me" och "Maybe I Know". Typiskt för Lesley Gores låtar är att man får höra refrängen i början av låten och texterna handlar så gott som alltid om tonårskärlek. Med tiden mognade hennes sound och med sin sista hit, "California Nights" 1967 had hon lämnat det flickaktiga soundet. Efter att under många år ha hållit en lägre profil gav hon 2005 ut albumet Ever Since, det första med nytt material sedan 1976. Under 33 år och fram till sin död hade hon ett förhållande med Lois Sasson. Hon dog i lungcancer

 

  

Klicka här för att få en längre biografi över Lesley Gore  

      

Klicka här för att höra flera av hennes hits  

 

#Gore #Party

Av Malin wiper - 17 februari 2015 08:30

  

Här kommer nu lite händelser i vår närhet i form av min lilla anslagstavla

 

    

Den omtalade filmen Cirkeln visas på Vaggeryds Folkets Hus Bio 20 februari kl 18.00. 

 

Klicka här för att läsa en recension över filmen. Undrar om det finns "ståplatser"...   

 


  

Lördag 21 februari kl 15.00 visas filmen Svampbob äventyr på torra land. Man kan se den på Vaggeryds Folkets Hus Bio  


  

Filmen Trevligt Folk kan ses på Folkets Hus i Vaggeryd söndag 22 februari kl 18.00 Klicka här för att läsa om filmen 

 

Trailern


  

Författaren Kim Andersson har skrivit sin andra bok som heter "Ett annat liv en annan tid". Han kommer att ha sin bokrelease 14 mars kl 14-17 på Fenix Kunskapscenter i Vaggeryd 

 

Klicka här för att komma in på Bokus där man kan köpa hans första bok "Ung man i sina bästa år"

  

Här ser ni datumen för årets Skillingarydsrevy "Från då till Nu". 

 

Klicka här för att komma in på Skillingaryds Teaterförening och se vårprogrammet 

 

 

Här händer det inte mycket utan det är träning och promenader som gäller. Min man brukar följa med mig på promenad nr 2 som sker på eftermiddagarna. Vi gick andra vägar i går så det blir lite nya foton. Bilen står oanvänd för det mesta nu och det kommer att bli så festligt första gången vi kan åka till storstan. I går ringde min väninna Barbro som förut bodde här men flyttade tillbaka till Nynäshamn förra året. Vi håller kontakten och pratar minst en gång/vecka. Det är så kul att höra vad som händer där. Jag fick ett överraskningssamtal häromdan från en bloggvän som jag nu följt ett tag, fast hon är mest på facebook numera. Hon heter Lillemor och det är henne jag fått det suveräna receptet på ambrosiakakan i ungsform av. Hon bor uppe i norrland och hon tyckte jag behållit min norrländska dialekt, men sånt hör man inte själv. Hon var jättetrevlig och vi pratade en bra stund. Hon ville att vi skulle komma förbi när vi hade vägarna uppöver. Ha nu en skön tisdag och sköt om er...  .

 

 



Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget och läsa om Ted som driver smörgåsbutik i Skillingaryd  

 

 

#Folkets #Bio #Cirkeln #Bob #Trevligt #Skillingarydsrevyn #Vaggerydstorget #Ted #Lillemor 


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards