Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 13 februari 2015

Frejas Bod i Vaggeryd och ett dragspelsinköp....

Av Malin wiper - 13 februari 2015 07:45

  

I går efter lunchen  promenerade vi bort till Frejas bod second hand. Vi kände för att kolla runt lite och dom har sin butik bara runt kvarteret från där vi bor. Vi träffade Cerone där också så vi gick tillsammans ett tag och kollade. Hon och hennes man är våra fd grannar när vi hade vårt egna hus. Nu var det ett tag sen vi träffade dom så vi sa att vi skulle göra slag i saken framöver för vi har alltid så trevligt ihop.      


  

Vi såg ett jättefint gammalt dragspel i en meföljande väska och blev så förvånade över att det bara kostade 100 kr. Vi kunde inte motstå detta trots att dom sa att det inte var helt ok att spela på. Vi kommer att ha det som inredningsdetalj i "Galleriet" bredvid vårt notställ. 

 

Crazy accordion trio med en cover av Avicii Wake me up  


  

Nu står det där till allmän beskådan och vi fick ljud i spelet så jag tror inte att det är nåt större fel på dragspelet. Vi kanske lämnar in det så småningom för att se om det går att laga. Dragspelet passar in jättebra till våra färger som har en grundton av rött. Tangenterna är lite gula men det kanske man kan åtgärda på nåt sätt. Jag har haft en altsaxofon som jag själv spelat på som också hade kunnat stå där men det gav jag bort för några år sedan. Trodde inte jag skulle ha nån användning mer av saxofonen, men det är bättre att den används än bara som prydnad. Nu känns det lite som man skulle vilja lära sig spela dragspel...  Min man testade och det lät "hellre än bra"...  

 

 

Märket på dragspelet är Royal Standard och när jag letar på nätet så finns det många som säljs på auktioner och andra ställen. Kan inte hitta just detta så jag skall spana lite mer efter märken och siffror på detta dragspel. Det vi köpte ser lite annorlunda ut än dom jag sett på nätet  


  

När jag såg dessa två skärmaskiner så blev jag väldigt nostalgisk eftersom mina föräldrar hade en sån för att skära tunna skivor skinka hemma. Dessa ser ut som manuella så man får nog veva. Det är en perstorpsplatta som också var modernt då. Klicka här för att se en mer tidsenlig skärmaskin.   


  

En gammal goding till radioapparat dök upp framför oss. Det är ju helt otroligt att komma över en sån för endast 80 kr. Det är en Grundig  från ca 1953  

 

On The Radio med Regina Spektor. Regina Spektor är född i Moskva och är en rysk-amerikansk singer-songwriter och pianist. Hon är uppväxt i New York och sjunger klassisk inspirerad musik som är tätt förknippad med anti-folk-musikscenen i New York  

  

Ett bord var fyllt av gamla kameror i alla dess former. Här en höjdar Minolta som var jättedyr förut men nu får man endast betala 80 kr men vad hjälper det när man inte använder filmrulle numera, det blir dyrt att framkalla om man inte gör det hemma själv


  

Önskar att man kunde dra på sig såna här konståkningsskridskor igen och uppleva gamla minnen. Med mina skador så är det uteslutet tyvärr               


  

En färgstark sidenmorgonrock hängde så snyggt på en hängare. Tyvärr var den bara i storlek medium  


  

Detta är en butiksvåg sa min man. Man väger tyngre saker på den i form av säckar   


  

Silvriga bokstäver i form av "Love" passande så här inför "Alla hjärtans dag"


  

Ytterligare bokstäver men i vitmålat trä


  

Vi hittade en brödburk för endast 40 kr och det behöver vi till mjukt bröd. Vi har ingen plats på våra köksbänkar så den skall stå längst ner i skafferiet när jag städat bort annat som står där  


  

Min man hittade dessa stora tallrikar som det fanns 10 st av, dom kostade endast 5 kr/st så det blev bara 50 kr och dom såg helt nya ut. Detta porslin passade mycket bättre hos oss än gröna tallrikar som vi har sen förut och dom kommer vi att göra oss av med nu, vi har även ovala vita. Dessa som vi köpte är stora och mycket finare än jag kan få fram på mina bilder och är tidlösa   

 

Klicka här för att komma in på en sida där detta porslin finns att köpa men då kostar varje tallrik 70 kr/st så vi gjorde ett fynd. Serien heter Branco-Blue. Klicka här för att se fler tallrikar från Thomson 

 

  

Han hittade även en riktigt djup tallrik som går att använda till kokt potatis eller frukt mm. Den kostade också 5 kr


  

Här vinkar min man till er när han var på väg in till Freja. Jag betar nu igenom min länklista för att komma in och besöka era bloggar. Jag har nog varit ute hos er alla innan dan är slut. Jag har ju även mina promenader och övningar som måste göras varje dag. Nu är jag på väg ut igen och kan inte vara utan dessa promenader

 

 

Välkommen fredag med helgen som förhoppningsvis bjuder på nåt bra. Hoppas ni mina kära bloggläsare har nåt kul och njutningsfullt att se fram emot, eller att ni bara tar det lugnt och njuter i det lilla. Kram på er...  


#Freja #Second #Brödburk #Dragspel #Tallrikar #Regina #Crazy 


 
 
Anna-Karin

Anna-Karin

13 februari 2015 11:13

Härlig nostalgi i bilderna som väcker många minnen hos mig också! :)

Jag förstår att du är bättre nu, det gör mig glad.

Promenader är bra. Hos mig är det så halt nu att det är svårt att promenera. Jag får pulsa i snön för att slippa halka omkull. Inne i stan är det grönt och vårlikt så igår åkte jag in dit i stället för att vara i mitt vintriga landskap.

En skön helg önskar jag dig, Malin!

Kram
Anna-Karin

http://wwwmaskroskvinnan.blogspot.com

Malin wiper

13 februari 2015 11:25

Förstår att du också känner igen en del saker trots att du är betydligt yngre än mig. Jag mår mycket bättre efter både träning och promenader men kan inte vara utan värkmedicin än tyvärr

Här är det också halt men jag har ett par fantastiska eccoskor som jag fick av syrran för nåt år sedan, hon kunde inte ha dom. Dom har så bra sula så man halkar inte omkring

Ha en skön helg själv goa du
kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards