Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 27 januari 2015

Sköldkörteln som en fjäril!

Av Malin wiper - 27 januari 2015 17:00

 



I dag ringde en sköterska från operation i Värnamo ang min operation. Dom hade fått en tid över som jag antar var nåt återbud så den 11 februari blir jag opererad. Det känns skönt att få detta gjort äntligen så man kan fortsätta resten av sitt liv och förhoppningsvis må lite bättre och få mer ork. Tills dess så skall jag fortsätta att promenera och sköta mig så jag är i bättre form. Det är obehagliga känslor från knölen som nu börjar synas lite, den är mer inåtväxande och då stör dom andra organ såsom struphuvud och svalg mm. Att få förstorad sköldkörtel (struma) är vanligare än man tror och dyker även upp i yngre åldrar. Hörde en som bara var 20 år som fick giftstruma men nu opererats och mår bra efter bara några dagar. När man läser om struma på många ställen så står det att man har för liten eller för hög hormonproduktion i sköldkörteln men när jag tagit prov från blodet så ligger mina hormoner normalt men ändå kan man ha struma så enda sättet att se är på ultraljud, biopsi eller en viss röntgenundersökning. Därför visste jag inget förrens jag kände knölen på halsen och det var mitt under flytten i juni 2014.


 

Sköldkörteln kan i formen liknas med en fjäril och sträcker sig över både vänster och höger sida om halsen. Det är bara min vänstra sida som är förstorad och det är där i min tumör sitter inkapslad på vänster sida en bit ut från mitten. Jag är glad att den är inkapslad för då är den med största sannolikhet godartad. Än om den inte skulle vara elakartad så kan dom klara det ändå med radioaktivt jod. Jag behöver bara ta bort vänstra delen av sköldkörteln och då slipper man medicinering resten av livet. 

 


Butterfly dance  med Yanni. Yanni föddes 1954 i Kalamata och är en grekisk pianist och kompositör 

 


Vill ni fixa en fjärilsknut av ert hår så skall ni kolla på detta klipp 

 

 

#Struma #Sköldkörtel #Giftstruma #Operation #Fjäril #Yanni

 
 
Ingen bild

Skrivmoster Signhild

27 januari 2015 17:48

Skönt att det blev en tid för dig! Nu vet du och kan ställa in dig på att få det gjort. Jag har ju gjort samma så jag vet vad det vill säga. Du får våren fri och förhoppningsvis må bra och lämna dina bekymmer bakom dig.

Varm kram!

Malin wiper

27 januari 2015 17:50

Tack för din fina och omtänksamma kommentar min vän. Bara att ha en tid känns så mycket bättre och det är ju bara två veckor dit. Ja du vet ju hur det är.

Hoppas det blir en fin vår och mer ork

varm kram

 
Maya

Maya

27 januari 2015 17:50

Åh vad glad jag blir för Din skull att Du fick en tid för operation! :)

Min mamma fick ju det som sagt och nu har min moster (som är 13 år yngre än min mamma, 8 år äldre än mej) fått struma. På mamma växte tumören också, tryckte på strupen, svalget och började även växa utåt synligt.

Nu håller vi tummarna att operationen lyckas bra och att den är godartad, vilket Du säkerligen får svar på efteråt. Jag har ju tre godartade tumörer i ena bröstet, de ska undersöka igen till våren. Kommer väl bli nervös igen, särskilt om de vill göra nya biopsier, det gick ju inte så bra sist och gjorde fruktansvärt ont. Men det är såklart värt att undersöka ofta så de inte blir maligna (elakartade).

Stor varm kram till Dej och Mr T!

http://maypel.wordpress.com

Malin wiper

27 januari 2015 18:15

Tack snälla du. Du har sån empati och bryr dig om andra fast du har besvärligt själv. Du är en klippa och guld värd skall du veta. Det syns lite utanpå för mig också men inte så mycket än. Vad tråkigt att din moster också fått detta. Sen jag fick det så har man upptäckt vad många som drabbats. Tack för din tumhållning. Vad trist att du har tumörer i bröstet jag tycker du har tillräckligt som det är men tur att dom är godartade och att du blir undersökt kontinueligt.

Jag tyckte det var jobbigt med biopsin och när jag tänker på bröst så måste det vara värre. Jag lärde mig om malignt och benignt när jag gick på vårdutbildning

Stor varm kram tillbaka fina du

Mr T hälsar tillbaka

 
Annelie

Annelie

27 januari 2015 17:54

Vad härligt vännen att du kommer in såppas fort i alla fall, gött när det är gjort så du kan lägga det bakom dig.

Vet du vad många dagar du blir kvar på sjukhuset.??

Varma Kramar.. // Annelie

http://minegen65.blogspot.com

Malin wiper

27 januari 2015 18:17

Ja du det känns toppen och jag behövde inte tjata heller. Det skall bli skönt att slippa tänka på detta sen. Tack fina du för din omtanke, du är guld värd. Man åker in till op samma dag och sen ligger man över en natt och sen hem

Varma kramar

 
Maya

Maya

27 januari 2015 18:26

Glömde säga, om Du tyckt att det varit svårt att hålla vikten eller gått upp väldigt lätt så ska Du se att Du får det lättare efter operationen (förhoppningsvis). Mamma rasade 20 kilon så välbehövligt efteråt och har lättare att hålla sin vikt nu.

Bamsekram!

http://maypel.wordpress.com

Malin wiper

27 januari 2015 19:27

Jag har inga fel på hormonerna så jag har redan gått ner lite i vikt. Hormonerna i blodet ligger normalt. Din mamma måste då ha haft låg hormonproduktion före. Härligt att hon gick ner utan vidare. Jag har aldrig haft svårt för att hålla vikten förrens jag blev utbränd och gick på lyckopiller. Sen har jag gått ner några gånger men ätit upp mig igen ;)

Tack för din komentar

kram tillbaka

 
Ingen bild

Therese

28 januari 2015 09:10

Vad skönt att det blir operation nu. Du kommer att må mycket bättre efter det. Många lycko kramar från mig!

Malin wiper

28 januari 2015 19:08

Det känns verkligen toppen och jag hoppas att jag får tillbaka min kraft. Tack för dina omtänksamma ord och att du kom in till mig. Hoppas allt är väl med dig du glada fina tjej

Ha en skön kväll
kramar

 
helga

helga

28 januari 2015 10:38

Åh vad skönt att du fått en tid nu! Äntligen! Som sagt väntan är jobbig och ovissheten. Kram

http://www.helga1.bloggplatsen.se

Malin wiper

28 januari 2015 19:09

Det känns verkligen toppen. Bara att få ett datum gör att man blir positivare.

Tack goa du
Ha en fin kväll
kramar

 
Cecilia RockBabe Kärvegård

Cecilia RockBabe Kärvegård

28 januari 2015 17:24

Men vilken härlig tur att de fick in ett återbud så du får operera dig och vad bra att du bara behöver ta bort halva fjärilen så du slipper medicinering resten av livet. Ju mindre mediciner desto bättre, tror jag.

Ha det bäst!

You Rock!!!

http://klokegard.se/blogg

Malin wiper

28 januari 2015 19:10

Det känns så bra och att bara behöva ta bort halva fjärilen känns bra. Jag gillar verkligen inte att ta medicin och har inga alls just nu.

Tack för dina ord
Ha en skön kväll
kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 29 mars 10:15

    När vi skjutsade hem min son i  tisdags eftermiddag så passade vi även på att gå in på Mel's Garage i Enköping där min son bor. Dom har otroligt god glass där från Rättviks Glass.    Klicka här för att se när vi var till Mel's Garage 7 m...

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards