Öppen Ridå

Alla inlägg den 16 januari 2015

Av Malin wiper - 16 januari 2015 20:15

   

   

I lördags (innan tand och nacke) när vi var till Jönköping så ville vi inte åka hem utan vi åt där också och det blev på Hot & Gott som är ett ställe med thaimat, vi har alltid blivit nöjda där. Nu var det  några år sedan vi var dit. I lördags mådde jag oförskämt bra men säg nåt som varar beständigt. Passade i alla fall på att ha en heldag då. 

 

   

Vi tog helgmeny där man får tre små rätter och det var kyckling med jordnötssås, kyckling med grönsaker  och röd curru, och en vårrulle. Allt var fantastiskt gott och jag är extra förtjust i jordnötssåt. Tyvärr så fick vi inte i oss allt eftersom vi går på 5:2 och vi blir fortare mätta. Jag åt inget av riset och inte vårrullen heller utan tog bara kycklingen men blev ändå proppmätt. Min man åt vårrullen och sa att den var fantastiskt god, men han fick inte i sig hela risportionen. 

 

Vi träffade ägaren som kände igen oss och pratade lite. Det kom in rätt mycket folk som köpte med sig take away men det satt även folk där trots att det var en sån tid på dan då det brukar vara rätt tomt på restauranger. Det blev tyvärr bara två foton och utanför blåste det rätt mycket så jag fick ingen bild på utsidan   

 

Klicka här för att se vad jag skrev om stället i januari 2011. Klicka här för att se när vi var dit i juni 2010 då min mans bror janne var med oss dit och åt. Klicka här för att komma in på ett inlägg då vi både fikade på Lakatos och åt på Hot & Gott. Det var i november 2010 

 

 

 

En rätt vi åt där i maj 2010, wokade grönsaker med kyckling, cocosmjölk och champinjoner. Det var en av favoriterna 

 

 

 

Jag hittade två bilder från 2010, här på skylten utanför

 

  

Utsidan av restaurangen 

 





             

 

 

 

#Hot #Thai 

Av Malin wiper - 16 januari 2015 13:45

  

Nu har barackerna försvunnit från gatan som användes av Swedbank tills deras lokaler i "Höghuset" var klara. Nu har dom flyttat in och fått fantastiskt fina ljusa lokaler med stora fönster. Fortfarande finns ett staket som avgränsar ett tag till men bankomaten är nu i funktion och man kan gå in på banken och uträtta sina ärenden


  

Höghuset i centrum kommer att ha en invigningsvecka och först ut är Swedbank som inviger sina nya banklokaler 23 januari. Jag har även länkar med bilder till evenemangen på höger menyrad en bit under min presentationsbild


     

Detta är baksidan av huset. Swedbank har lokaler runt nästan hela huset och Fastighetsbyrån ligger bredvid på denna baksida


  



  

Här ser man dom stora fönstren från gatan. Jag är väl inte helt i extas för detta hus men det ser ju lite bättre ut än jag trodde.  Hade balkongerna varit inglasade då hade det inte sett snyggt ut. Jag föredrar ju själv att bo i lite äldre hus med karaktär och i dom har man ju råd att bo. Jag har ändå velat följa utvecklingen av det nya huset för att dokumentera bygget. Jag har en uppsjö av bilder ända från början     

 

Apropå detta med pengar så kan dom inte hålla borta sjukdom och skapa lycka men dom är bra att ha när det händer nåt oförutsett som man inte har kunnat spara ihop till. Pengar är en trygghet som gör att man mår bättre för man slipper oroa sig. Jag tycker att ingen skall behöva vara fattig utan klyftorna skall vara mindre och alla skall kunna klara sig på sin lön. Ändrar sig livet och man blir sjuk, arbetslös eller råkar ut för nåt annat så skall man inte behöva oroa sig ännu sjukare som är en situtation som uppstått dom senaste åren. Jag betalar hellre lite högre skatt för att behålla trygghetssystemet som vi hade förr, men då skall dom vara öronmärkta för detta ändamål och inte gå ner i andra fickor eftersom det då är vi som avstått pengarna från vår lön.


     

Lite närmare fönstren som ger bra ljusinsläpp.


    

Det arbetas för fullt in i det sista  


  

Nu verkar även nästa hus vara på gång som blir tre våningar. Där skall bland annat Coop Konsum ligga.

 


  


Svindel är bara förnamnet...  



Jag gick en bit bort för att få en bild på baksidan av huset. Jag gick in på banken för att be att få fota lokalerna men det var så mycket folk därinne så jag vände om och väntar tills invigningen 

 

   

Då träffade jag Elisabeth som står till vänster på bilden. Hon var på väg hem och vi började prata om både huset och andra saker. Jag tog denna bild när vi träffade dom på julmarknad i Hok på Jul-Ljus Butik & Café. Till höger står Anita och båda har arbetat på Coop Konsum som revs och skall nu byggas upp igen bredvid höghuset. Min mamma heter Elisabeth också men som andra namn. Båda kvinnorna är jättemysiga och trevliga. Anita träffade vi igen på Jonssons Konditori där hon arbetar nu.  

 

 

#Höghuset #Swedbank #Elisabeth #Anita #Konsum

Av Malin wiper - 16 januari 2015 08:30

  

Jag gick in till Ritz för att fota lite i går och där var det så mysigt.


  

Kolla in vilka frestelser, tandvattnet rinner i strida strömmar...  men jag lyckas motstå sånt och när jag ser att kläderna sitter lösare så vill jag inte riskera nåt. 


  

Man kan nu rösta på Ritz fantastiskt goda semlor. Jag har inte ätit semlor på flera år men när jag smakade dom då så var dom jättegoda och min man har ätit några gånger förut och säger samma sak


  

Så här ser dom ut 


  

Nu fick jag lite bättre bilder på deras nya möblemang i ena fikalokalen. Nu har dom flera olika sittplatser och det ser jättemysigt ut


  

Jag sitter mest i bardelen men har jag nån med mig så brukar det bli i en möbelgrupp också.


Jag var ute och promenerade på  förmiddagen i går för att få nacken att slappna av och få igång blodgenomströmningen. Vädret är lite grått och trist just nu med bara ett tunnt lager snö som är på väg att smälta bort. I går blåste det rätt kallt så man behövde verkligen både mössa och vantar. Just nu går jag på flytande kost som består av välling, yoghurt och mosad banan. I går höll sig värken borta med 2 alvedon men dan före var jag tvungen att äta tre. Fick även suga på några isbitar som dämpar. Går detta inte över i helgen så ringer jag tandläkaren på måndag. Jag har ett bra läkkött men det funkar ju inte om det är nåt större fel på tanden än att roten blivit irriterad av den hårda nöten jag bet på. Jag är lite skärrad eftersom en brygga sitter på visdomstanden. En kindtand sprack för 17 år sedan och då satt dom bryggan på den och två andra friska tänder som då slipades ner till pelare så skulle det inte funka med visdomstanden längre då blir det en svindyr historia. Året börjar bra...   

 

Tori Amos med Winter 

 

   

Jag träffade fina Rebecka ute på promenaden i dag med sin hund som heter Tuff, innan hon öppnar butiken City Skor där hon arbetar.  


 

 

 

   

Tyvärr så ville Tuff inte vara stilla och min kamera har ingen klickfunktion så det blev inga närbilder. Jag har fotat dom förut på promenad men det var ett tag sen. Klicka här för att se när dom hade grabbkväll 

 

   

Mars 2014 Rebecka och Tuff på promenad då jag träffade på dom och det är alltid roligt 

 

Hoppas ni har en fin helg att se fram emot. Det känns lite oroligt i världen nu men man hoppas det går att stävja i tid. Sen detta med att inte kvinnor fått mer plats i historieböckerna gillas inte. Jag som alltid varit för jämnställdhet och arbetat fackligt i det ämnet känner mig nedstämd av detta faktum. Kvinnor måste ta för sig mer och kräva sin del av kakan. Vi är också människor och har samma värde och skall ha samma möjligheter och det känns konstigt att sitta och skriva detta år 2015. 



#Ritz #Rebecka #Tuff #Jämnställdhet

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards