Öppen Ridå

Alla inlägg den 15 januari 2015

Av Malin wiper - 15 januari 2015 16:00


 

  

Jag åkte ner till Kvarndammen i dag för att ta en nostalgitripp. Är sällan där nu men var ofta dit och promenerade när vi bodde på Storgatan. Jag bestämde mig för att ta bilen i dag så min man fick gå till arbetet. Jag ville åka runt och se mig omkring men även promenera.

 




 


Detta har varit en hel bro där man kunnat åka över med bilen men bron visade sig vara underminerad så den var nära att rasa så nu planerar dets för en ny bro. Därför finns bara en gångbana över tills vidare              

 

 

 

 

Här ser man hur högt vattnet har blivit på andra sidan bron

 

 

Yellow-billed lom 

      

 

 

 

Här ser ni min favoritbänk nere vid Ingelund. På den har jag suttit mycket och blickat ut över Lagan och bänken har förekommit i min blogg många gånger. Jag har även haft den i några av mina gamla headers. Nu känns allt så främmande och långt borta, därför smyger sig ett litet sorgset stråk in i mitt hjärta.  

 

       

 

Några gamla bilder från bänken från ca 2011-2012

 

   

Där ser man fd Butik Ingelund som nu ligger öde och mörk. Så många minnen man har därifrån när det sjöd av liv och Chirstina och hennes mamma lyste upp omgivningen med sin glädje och servicekänsla.

 

 

 

Här ser ni en bild från maj 2011 på Christina Randow som drev Butik Ingelund och hennes mamma 

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg från januari 2010 ang Butik Ingelund. Klicka här för att komma in på ett inlägg från 2010

 

 

 

 

 

Från kvarnen finns en promenadstig som jag ofta gått på. Där till vänster var en stor äng men nu är det bebyggt med  låga hus. Det var bra att det inte blev höghus för nu smälter det in i omgivningen och jag tycker rött var en bra färg till detta område som är lite idylliskt. Det heter kvarteret Mjölnaren

 

 

 

Jag filmade lite så ni får höra bruset och se lite runtomkring
 

 

 

 

Sen tog jag bilen och åkte runt lite på småvägar och njöt

 

 


Peter, Sue and Marc med Birds of paradise från 1980. Peter, Sue and Marc var en schweizisk sånggrupp från Bern. Medlemmarna var Peter Reber (född 1949, sång, piano, gitarr), Sue Schell (född 1950, sång) och Marc Dietrich (född 1948, sång, gitarr). De är mest kända för att ha representerat Swchweiz fyra gånger i Eurovision Song Contest. De har haft konserter i länder som Tyskland, Österrike och Japan. Deras mest kända låt är Cindy från 1976. Gruppen var aktiv till 1981. Jag tycker dom sjunger bra ihop och jag känner igen dom från eurovisionen 

 

Klicka här för att läsa en längre biografi över gruppen  

 

 

#Lagan #Kvarnen #Ingelund #Bänken #Kvarndammen #Peter #Sue #Marc 

 

Av Malin wiper - 15 januari 2015 12:00

                 

  

I dag är det tulpanens dag så jag åkte ner till centrum för att gå in på Acleja Blomsterhandel för att fota just tulpaner. Jag ställde bilen på en parkering och sen gick jag omkring lite överallt och tog även en lite längre promenad. Dom hade buketter med blandade tulpaner och även enfärgade i 10 pack. Mina favoritblommor är just tulpaner och rosor och dessutom har jag varit till Holland, Amsterdam i början av 1970-talet och det var en upplevelse. 


Klicka här för att se alla temadagar 2015. Klicka här för att komma in på tulpanguiden


  


Här en översikt över tulpanerna     



  

Här lite arrangerade buketter med tulpaner med lite utfyllnadsblad   

 

 

 

En av dom trevliga kvinnorna som arbetar där ställde ner denna bukett på golvet så jag fick ta en bild uppifrån... 


    

    

Snygg bindning med nejlikor. Jag har en sån liten vas som jag gillar till tusen 

 

 

  

Fint dekorerat på pallar

 

   

Jag köpte själv en bukett tulpaner och satt i en vas som jag köpt hos Acleja för nåt år sedan. Vi fick ju en fantastisk bukett med tulpaner som var snyggt bunden med annat i av våra vänner när dom var hit sist på mat. När dom började sloka lite så lärde min mamma mig att lägga i några sockerbitar i vattnet och då reser dom sig igen.  

 


#Tulpaner #Acleja

Av Malin wiper - 15 januari 2015 08:00


  

Jag fick två såna här stora fina grytlappar av min väninna Barbro för ett tag sen. Hon har virkat dom och grytlapparna är dubbla och då blir dom extra tjocka men garnet är väldigt behagligt så dom är sköna att hålla i och dom är toppen när man tar ut nåt ur ugnen. När man tvättar dom så blir dom lika fina som före och håller länge 

 

                             

                                                                         

  


Nu när hon var hit så hade jag beställt två till men dom skall jag inte ha själv utan lottar ut till er. Jag hade helst velat ha en gissningstävling men har inte hittat nåt som ni kan gissa på. Brukar köpa såna saker på second hand så jag letar för fullt. Dessa är svart/vita och jättesnygga även dom. 

 

För att vara med i utlottningen så fodras bara att ni lägger in en kommentar om att ni vill vara med i utlottningen. Om ni har blogg så kan ni om ni vill länka till min utlottning. Utlottningen avslutas måndag 19 januari nån gång under dagen

 




                                

 

 

 

#Utlottning #Grytlappar #Background

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards