Öppen Ridå

Alla inlägg den 6 januari 2015

Av Malin wiper - 6 januari 2015 23:00

Nu fick jag sån lust att sätta in en låt med Roy Orbison och det blir In Dreams. Han har verkligen en fantastisk och personlig röst som är tidlös. Roy Orbison dog redan 1988 i en ålder av 52 år. Han föddes i Vernon i Texas, när han dog bodde han i Hendersonville i Tennessee. Han var både sångare och låtskrivare.  

 

   

Klicka här för att läsa om vad hans änka Barbara Orbison (död 2011) säger i en intervju om honom och att det getts ut en ny box 20 år efter hans bortgång. Han fick en massiv hjärtattack. Klicka här för att läsa en biografi över honom. Han hade alltid svarta kraftfulla glasögon 

 

 

Här ser man Roy Orbisons tre söner och hans fru Barbara 

 

Klicka här för att läsa om hans tre söner som använde teknik för att skapa en ny låt av sin far 

 

Klockan är nu snart 23.00 och vi är uppe fortfarande. Vi har blivit riktiga nattugglor och dom sista nätterna har det tydligen varit fullmåne, det har jag känt av. Sleep well kära läsare

 

 

 #Roy #Barbara #Söner

Av Malin wiper - 6 januari 2015 19:15

      


  

Jag har sparat detta recept sen 2013 då min bloggvän Pea la ut det på sin sida. Nu passade det så bra att baka dessa som jag sen skall frysa in tills vi får besök.

 

  

Jag hittade snygga formar med flaggor till på en rolig butik i Västerås i julas. Dom har jag använt mig av nu och sen kan man sätta en flagga i varje muffins.

 

  

Så här blev dom, jag tog för mycket smet i en del av formarna så som synes svämmade det över i en (den använde vi till avsmakning), sen skulle jag ha formarna i en muffinsplåt, den hittade jag inte så jag antar att den är på vinden bland det jag inte hittat efter flytten. Sen glömde jag att blanda torrvarorna med varandra innan jag hällde det i smörsmeten. Det lyckades jag rädda med elvispen. Dessutom såg jag att dessa pappersformar var till cupkake och dom är lite mindre än muffinsformar så det blev fler än 8 st, fast det är ju inget negativt...   

 

Vi har två såna här muffinsplåtar så nu är det bara att leta fram dom på vinden 

 

   

Vi tog ett litet smakprov och trots alla fel jag gjorde så blev dom supergoda och jag gillar att det är mycket chokladsmak. Nu vet man till nästa gång att ha mindre smet i formarna. Det luktar så gott nu i hela lägenheten. Man kan ju ha en liten topping ovanpå med philadelpia, florsocker och lite apelsinjuice. Eller varför inte en spritsad gräddklick och sen flaggorna som dekoration. 

 

   

Jag använde ICA:s ekologiska kakao som ärven är Fair Trade 

 

   

Jag la dom mest lyckade på ett fat för att visa. 

Tack Pea för ett jättebra recept som nu läggs bland säkra kort...  

 


The Coffee Song by Frank Sinatra

 

 

#Pea  #Muffins #Kakao #Ekologisk #Muffinsplåtar

Av Malin wiper - 6 januari 2015 14:45

    

  

Nu har jag bakat om "Skrivmosters" hallongrotter som jag gjorde utan formar sist. Här ser ni hur dom ser ut på plåten innan dom gick in i ugnen. Min man hade köpt en ny hallonsylt på Netto men den var lite rinnig så vi kommer att använda vildhallon nästa gång igen.  

 

Klicka här för att se hur dom såg ut utan formar, där finns även receptet. 

 
Klicka här för att komma in på en sida som har ekologisk vildhallonsylt


  

Jag fick tag på små bakformar hos vårt ICA Supermarket och dom passade perfekt till dessa kakor.

 

   

Tar man sen bort formen för att äta så är dom nu så här höga, fina och jättegoda 


   

Jag la upp några kakor på ett fat jag vann hos min bloggvän Anita för några år sedan. Nu har vi fryst in alla kakor så vi har och bara ta upp när det dyker upp nån eller om vi bjuder hem folk. Det var så länge sen nu så man börjar längta efter lite liv och lust

 

   

Nu har vi plastat in receptet så det går att torka av. Härligt att ha så många säkra kort som vi har nu efter att jag fått recept av flera av mina bloggvänner, det är jag så tacksam och glad över skall ni veta...  Nu skall jag baka muffins efter ett recept som en bloggvän la ut 2013.  

 

Jag undrar nu om nån har ett recept på en god gratäng som man kan bjuda på. Vi hade flera förr men jag hittar dom inte. Det kan vara kycklinggratäng eller med nåt annat kött.  


En fantastisk cover på låten Scarborough Fair som man annars hört mest med Simon and Garfunkel. Dessa skickliga killar heter Mike Masse & Sterling Cottam

 

 

#Hallongrottor #Skrivmoster #Vildhallonsylt #Bloggvän #Anita #ICA #Mike #Sterling

Av Malin wiper - 6 januari 2015 08:00

  

I går hade jag tid hos Salong Hon & Han men vi var nere i centrum så tidigt och såg att Jonssons Konditori var öppet. Där arbetar nu Anita som förut arbetade på Coop Konsum innan dom rev byggnaden.  

 

   

Här ser Anita som servade oss och sprider glädje omkring sig med sitt härliga spontana sätt.

 

 

Istället för smörgås tog jag en hallongrotta som var supergod. Min man tog en kongress som också smakadet jättebra. Efter två halvfastor så har vi inte samma sötsug så vi kan äta en kaka nån gång då och då utan att vilja ha mer.   

 

               

 

   

Det var fint julpyntat i fönstren

 

   

 

   

Chokladtårta som stod där och försökte fresta. Jag hade tänkt fota mer kaffebröd men glömde bort så jag får göra det en annan gång   


I dag skall skall vi bara ägna oss åt att baka för det känns som en vanlig vardag. Vi har så mycket ägg som måste användas upp och då får vi lite kaffebröd i frysen. Hoppas ni har en fin trettondag och njuter om ni är lediga. Sköt om er...     

 

 

#Jonssons #Anita #Hallongrottor #Kongress #Höghuset #Tak 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards