Öppen Ridå

Alla inlägg den 3 januari 2015

Av Malin wiper - 3 januari 2015 21:00

                                 

  


Ytterligare en film vi såg hos min son och den heter Team America och är en amerikansk satirisk dockfilm krån 2004 och detta är då ingen barnfilm. Jag höll på att sätta fikat i halsen flera gånger för filmen var så sanslös så man undrar hur den har kunnat visas över huvudtaget i USA men den var ju också rolig och det drevs med både USA och andra länder och man såg hur vansinnigt allt blivit i världen. Man glömmer snabbt att dom använt sig av marionett dockor för dom känns så levande. 

 

   


Filmen är gjord av Matt stone och Trey Parker, skaparna bakom South Park. Filmen använder sig av marionettdockor, likt de som används i Thunderbirds. Filmen driver med USA:s krig mot terrorn och deras status som "världspolis".              

 


Klicka här för att se vilka som är rösterna till dockorna  

 

 

  


Filmen börjar med att terrorister planerar att slå till i Paris. De stoppas överraskande av Team America, som anländer till platsen i diverse modifierade fordon och lägger under stridens gån Paris i ruiner, bland annat reduceras Eiffeltornet, Louvren och Triumfbågen till grus. En av teamets medlemmar, Carson, friar till en annan medlem Lisa mitt i runinhögen av det som en gång var Paris. Carson blir dock skjuten av en terrorist och dör av sviterna från sina skador. Filmen driver även med en massa skådespelare 

 

 

Av mig får filmen 4 pistoler av 5 möjliga i betyg 

 

 

       

Seven oaks

 

 

 

#Team #Dockor #America #Paris

Av Malin wiper - 3 januari 2015 17:15

  

Min man och jag gick in en sväng på aoptik här i Vaggeryd häromdan. Det var så länge sen jag fotade glasögon där. Tyvärr är jag inte nöjd med bilderna, dom blev bättre förra gången men jag tar några nya vid ett annat tillfälle. Jag hade lite för bråttomt och slarvade med ljuset


Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget för att läsa mer om aoptik och se bilder. Klicka här för att komma in på deras hemsida. Klicka här för att komma in på deras facebook


  

Här ser ni  Martina Ojala som arbetar där, jag ville att hon skulle visa upp sina egna snygga glasögon. Hon är en härlig, vänlig och duktig tjej. Hennes glasögon är jättesnygga och hon passar så bra i dom. Jag frågade henne om mina glasögon som jag nu haft i snart 4 år och vill köpa nya för dom sitter inte bra längre och jag får ont i näsroten och blir röd och irriterad. Frågade henne om jag  med min översynthet kunde få glasögon för under 11.000 som dom jag har nu kostade. Hon sa att det gick att få ner priset till åtminstone drygt 7.000 kr. Jag provade några större i plastbågar och dom kändes jättebra. Hon berättade att dom stora plastbågarna är mycket lättare nu. Jag kan ju inte köpa kontant längre så det blir avbetalning ett halvår så jag skall tänka på saken

 

Klicka här för att se när Martina var glasögonmodell i min blogg. Klicka här för att se vad jag skrev i november 2012


  

En snygg skalm i randig med olika nyanser


  

En svart båge som låg i ett fönster   


  

Min man fick prova jättesnygga solglasögon och han behöver såna som är lite tuffare 

 

Här ser ni en sångare som hette Östen Warnebring och han var stilbildare när det gällde glasögon. I detta klipp får man se hans glasögon genom flera tidsperioder. Han föddes 1934 i Malmö och dog 2006 i San Agustin på Gran Canaria i Spanien. Han blev 72 år och han var en en svensk sångare, artist, kompositör och textförfattare. Han var en mångsidig musikant och underhållare. Klicka här för att se ett klipp då han var med i melodifestivalen. Han såg  ut som många gör nu både klädmässigt och glasögonmässigt. Han hade färgde glas och polojumper som även är på modet nu. Klicka här för att se hans 70-talsbrillor             



  

Ytterligare ett par som jag tyckte passade honom. Om jag köper glasögon nu så får han köpa nya glasögon till hösten


  

  

Dessa bågar känns verkligen retro


 

Även dessa två andas retro och dom övre lite mot "kattögon"                                  



  

Dom har en fin och välkomnande lokal med flera sittplatser



  

Ursnygga Rayban i olika färgskiftningar              

 


  

Kraftfulla bågar med turkos linje på sidorna



  

Pilotbåge i kraftigare stuk


  

Snygga kraftfulla bågar med häftig skalm. Dom säljer just nu en massa bågar som är nedsatta med 70% 

 


  

Här kan man också sitta medans man väntar på synundersökning


  


Anastacia är ju också en sångare som ofta har glasögon på scenen. Det är inte många som törs ha glasögon på sig då dom framträder och det är synd för jag tycker det är snyggt med glasögon om man klarar av att ha glasögon, linser och operation är ju andra alternativ. Här ser vi henne i olika glasögon. Klicka här för att se ett annat klipp där hon har på sig olika bågar. 


  

 

 

#aoptik #Pilotbågar #Solglasögon #Rayban #Martina         

Av Malin wiper - 3 januari 2015 08:00

  

Här är vi utanför Malmborgs Lilla som blev  årets sista fika 2014.    


  

Jag tog denna stora smörgås med härlig ost och skinka men jag äter alltid bara underdelen för jag får inte i mig mer. Det blev nästan som en brunch. Victoria som driver stället var där och hade sin dotter med sig som är 8 år gammal. Hon är så intresserad av Cafénäringen så hon hjäpte till både vid kassan och att servera. Jag glömde att fråga om jag fick fota henne. Hon är en glad och duktig tjej precis som sin mamma. Det var så livat och härligt där, så det blev ett bra slut på ett året.

 

  

Min man tog focaccia. Min man såg ut att njuta och salladen var så fräsch. Vi köpte med oss lite kakor för nedfrysning. Dom hade öppet från 10-14.00 och det hade dom förra året också men i år hade dom fler kunder och det både satt folk där och fikade och kom in många och köpte bröd   

 

  


När vi kom hem och skulle packa upp så såg vi att Victoria hade lagt ner en fin choklad bland våra varor...  Tack snälla goa du. Det var en fin choklad Valrhona av sorten "Guanaja" och så passande 70% som är det vi nu på nya året endast får äta och då nån bit då och då. Jag gillar ju mörk choklad som är nyttigare och dessutom nyttig i lagoma portioner.


  

En fin gammal burk stod i fönstret och där förvaras bakböcker. Det står Svea Choklad på burken och det kan vara nåt ställe som funnits. Klicka här för att läsa lite godishistioria och njuta av bilder 


Dom fina Kusmi tea burkarna kan man återanvända till mycket för dom är dessutom snygga. Jag har själv planterat blommor i dom flera gånger och här har Victoria använt dom till ljus och det i olika färger i olika storlekar av burkar. Så påhittigt 

 

   

Detta är en bild från april 2011 då jag hade planterat en blomma i en Kusmi tea burk. Den stod på ett av våra utemöbler nere vid hjortsjöån då vi hade eget hus. 

 

   

Så här fint såg det ut när vi satt där och myste vid vattnet 2011. Huset var en bit ovanför och en väg emellan. Vi hade fin utsikt och nu känns det lite overkligt att det bara var 3 år sedan vi bodde där. Detta kan man verkligen kalla mindfulness

  


  

Här en lite större burk och det fanns fler som ännu vidare. Tack Victora med personal för ytterligare ett njutningsfullt år på Malmborgs Lilla. Klicka här för att komma in på ett inlägg jag skrev i augusti 2009 ang återanvändning av burkar. Klicka här för att se hur man fixar till en god chailatte på kusmi tea. I år kommer vi inte att kunna gå ut och fika lika mycket som förut för vi skall försöka spara pengar så vi kan förverkliga saker som vi har framför oss. Det kommer ändå att bli några härliga fikastunder/månad       


      

Här står en av dom nya utemöblerna ensam och ibland ser man dom i olika grupper. Vi tog en långpromenad i stan innan vi åkte ner till Västra Strandpromenaden där det är otroligt vackert att promenera. Det inlägget kom in före detta inlägg

 


En låt jag spelade i början på förra året med Richard Bull & Patrizia Ames Beneath the stars. Klicka här för att komma in på deras facebook. Klicka här för att komma in på Patrizia Ames hemsida  

          

   

I dag hade vi tänkt åka bort en tur men vi vet inte än om vi orkar.  Vi bestämmer det mesta i sista sekunden om det går. Nu önskar jag er en fin lördag, sköt om er.          

 

 

#Malmborgs #Utemöbler #Nyårsafton #Kusmi #victoria #Smörgås #Focaccia

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards