Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 21 december 2014

Ambrosiakaka och Growers Cup.......

Av Malin wiper - 21 december 2014 19:15



  

Min man har bakat "Ambrosiakaka" enligt recept från min bloggvän Lillemor. Jag har gjort den själv en gång när jag hade tjejkväll i förra lägenheten. Här är nu botten klar och skall kallna. Jag tycker det är den godaste ambrosiakakan jag någonsin ätit och den är så lätt att göra i långpanna och man får ut många kakor 

 

Klicka här för att se hur man gör denna kaka och se hur fina bilder jag fick då. 

 

 

Förra gången fick vi tag på röda syltade skal och det blev en härlig effekt 

 

   

Här har glasyren stelnat och han skär lagomt stora bitar 

   

Sen fryste vi in dom i plastlådor med bakpapper emellan. Förra gången vi gjorde den blev den ännu bättre för den spisen hade nyare och mer avlånga bakformar, fast smaken är lika bra. Det blev en tunnare glasyr på denna eftersom formen var större men mer fyrkantig

 

  

Min man och jag var in på en "Life" butik sist vi var till Jönköping för att min man fått så sköra naglar och var ute efter kisel  tabletter så såg vi en sånt här paket med tre kaffesorter i. Har aldrig sett nåt liknande. Man brygger i påsen och det räcker till två koppar. Dom hade extrapris så man fick tre påsar för 29 kr


  

Vi tog ur en påse när vi kom hem för att testa. Vi valde Ethiopia coffee 

 

   

Man öppnar påsen längst upp 

 

   

Sen kokar man upp 3 dl vatten och häller i påsen

 

   

Den får sen stå och dra i 8-10 minuter. Kaffet är rättvisemärkt och organic

 

   

Sen är det bara att hälla upp och njuta. Vi tyckte att det var rätt gott men lite svagt för vi tog 8 minuter men man skall nog låta det stå i 10 minuter.  

 

Klicka här för att komma in på en sida och läsa lite mer om detta kaffe. Där står det att man skall vänta i 2-4 minuter men det sa hon på Life är för lite och det stämmer.   

 

 

#Ambrosiakaka #Lillemor #Growers   

 
 
Ingen bild

petraesson@hotmail.com

21 december 2014 20:00

Den kakan bakade mamma ofta kommer jag ihåg.

Malin wiper

22 december 2014 10:09

Ja du det är en kaka som har funnits länge men jag har inte gillat den förrens jag fick detta recept av Lillemor. Helt annan smak och inte så tjocka

Ha en fin dag
kram

 
Cecilia RockBabe Kärvegård

Cecilia RockBabe Kärvegård

21 december 2014 21:22

Det är nästan så jag känner doften ända hit. :)
Det där kaffet var ju lite kul. Har aldrig sett något liknande.

You Rock!!!

http://klokegard.se/blogg

Malin wiper

22 december 2014 10:11

Dom doftar verkligen gott och är godare än andra ambrosiakakor jag testat. Det är en kaka som funnits länge i alla dess former

Kaffet var lite roligt och när det är rättvisemärkt så blir man glad

Ha en skön dag

Varm hälsning
Malin

 
Ingen bild

SmålandsJenny

22 december 2014 07:23

Å vad kaksugen man blev. Å saknar mormor å mamma. Fast jag kan ju baka själv. Hallongrottorna såg ut som mormors syltkakor när dom inte låg i pappformar, tror att det är vanligast att ha hallongrottor i pappformar ja.

Ojoj,nu börjar min hjärna fantisera om kakor, får baka någon dag.

Malin wiper

22 december 2014 10:13

Tråkigt att du varken har mormor eller mamma kvar när du är så ung. Min mamma bakade aldrig hallongrottor vad jag kommer ihåg. Jag upptäckte kakan på Ritz och Malmborgs Lilla. Dom hette nog syltkakor förut.Dom skall helst vara i pappersformar men dom blev bra ändå

Jag bakar inte så ofta utan bara när jag känner för det ;)

Ha en fin dag
kram

 
Ingen bild

SmålandsJenny

22 december 2014 17:28

Är 35 så inte jätteung.
Nej syltkakor å hallongrottor är inte samma sak.

Malin wiper

22 december 2014 17:31

För mig är det ungt som är nästan dubbelt så gammal ;))

Vad bra att du talade om detta för mig. Jag är inte så hemma på området eftersom det är en kaka jag inte ätit förr och inte känner till så mycket.

Då skall jag googla på detta

Ha en fin kväll
Mvh
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards