Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 16 december 2014

Bad Santa, Love Actually och Tomten är far till alla barnen....

Av Malin wiper - 16 december 2014 16:00

   



Jag har tre filmtips för julen och den första är denna "Bad Santa" från 2003. Jag höll på att sätta julgröten i halsen när jag såg den första gången för den var helt sanslös i sin utformning. komedi, kriminalare med en dråplig underton. Trots det mörka i filmen så har den stor charm och är annorlunda alla andra julfilmer. Det är inget "puttinuttit" tjafs utan rakt på sak hur huvudpersonen känner inför julen och vad som uppstår när han försöker vara tomte trots sitt ringa intresse. För mig är det en riktig julklassiker och Billy Bob Thornton var helt suverän i sin rollkaraktär och även pojken som spelas av Brett Kelly. För regin står Terry Zwigoff 

 

          

Klicka här för att läsa lite om filmens handling

 

 

   

Sen har vi då filmtips nr 2 "Love actually" från 2003 som är en julklassiker också som jag ser om varje år. Det är en romantisk komedi med jultema som är regisserad av Richard Curtis och i huvudrollerna ser vi Hugh Grant, Liam Neeson, Colin Firth och Alan Rickman mfl.  Detta är en riktig pärla till film om man vill slå sig ner i filmsoffan och bara dras med i den underhållande handlingen som gör att man både får skratta och gråta. Det är en humor som tilltalar mig och det finns även en allvarlig underton som gör att filmen blir lite djup och rollbesättningen är en diger lista av suveräna skådespelare. Man känner sig lycklig och upplyft på nåt vis när man sett denna film.  

 

.

Klicka här för att höra ett av soundtracken till filmen med Bill Nighy

 

 

 

  

 

Mitt tredje filmtips är den svenska julfilmen "Tomten är far till alla barnen" från 1999. Kan inte fatta att den har så många år på nacken nu. Den har också blivit en julklassiker som verkligen håller måttet. Så sanslöst dråplig och kul med en skådespelarkår som heter "duga". Här tar dom verkligen ut svängarna och man bara rycks med och hajjar till av alla situationer som dyker upp. För regin står Kjell Sundvall och i rollerna ser vi Katarina Ewerlöf, Peter Haber, Jessica Zandén, Leif Andrée, Dan Ekborg, Nina Gunke, Anders Ekborg mfl. Klicka här för att se hela rollbesättningen som är en diger samling karaktärer. När en film blir så här bra så har allt funkat från början till slut, bra regi betyder mycket och att man får till en passande rollbesättning.

 

 

Klicka här för att läsa lite om handlingen 

 

Tips

 

 

Klicka här för att komma in på Maypels blogg för att läsa hennes inlägg varje dag som är en adventskalender där  man får ta del av sevärdheter runt om i välden som man inte hört talas om. Man får även mycket fakyta och det är  intressant

 

 

#Santa #Filmtips #Actually #Barnen #adventskalender #Maypels

 
 
Anna-Karin

Anna-Karin

16 december 2014 17:51

En jul utan Love actually är ingen riktig jul för mig. :) Tomten är far till alla barnen har jag också sett mer än en gång, den är rolig. Bad Santa var ett nytt filmtips för mig, tack för det! :)

Kram/Anna-Karin

http://wwwmaskroskvinnan.blogspot.com

Malin wiper

16 december 2014 21:21

Håller med dig. Bad Santa är rätt mörk men dråplig på nåt vis. Den måste ses.

Ha en skön kväll
kram

 
jossan

jossan

16 december 2014 21:48

Tomten är far till alla barnen är en klassiker :D

http://tapeteronline.info

Malin wiper

16 december 2014 23:00

Kul att du gillar den också. Ser att det finns fototapeter hos dig. Kollar din sida i morgon

Vänlig hälsning
Malin

 
Åke

Åke

17 december 2014 23:45

Nr 2 och tre är självklara favoriter till att börja med 👍 Prova och tryck uppdatera kan det vara F7 också då du står på min hemsida (rullar bilderna på 7 bilder )

http://www.nacka144.se

Malin wiper

18 december 2014 08:15

Då skall jag testa att göra det så jag får se dessa rullande bilder

Ha en fin dag
hälsning
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Av Malin wiper - Söndag 14 april 11:45

  Vi hade det toppen i går på Röda Korset där dom hade full fart hela dan. Här ser ni Kelly till höger som är chef och till vänster en av dom anställda. Alla är så kreativa och trevliga. Först får man köpa fikabiljett och det kostar 50 kr/perso...

Av Malin wiper - Lördag 13 april 08:30

    I går behövde jag klippa mig lite och numera går jag hos Forumfrisören och är nöjd varje gång. Jag klippte mig 1,5 cm och lite mer uppklippt (etapper), sen var håret så tjockt så hon tunnade ur lite också. Jag har skrivit om dom förut i och ...

Av Malin wiper - Fredag 12 april 07:15

    I går 14.00 hade vi bjutit upp vår granne A-B på kaffe. Vi bjöd på Slåihop kaka med grädde och hallon på sidan om, morotskaka och hallongrottor. Vi hade jättetrevligt och vi har hur mycket som helst att prata om så det flyter verkligen på.   ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards