Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 7 oktober 2014

Sparklåda och andra nostalgibilder...

Av Malin wiper - 7 oktober 2014 08:15

 


  

En nostalgibild från en svunnen tid. Det föreställer ett av mina födelsedagskalas när jag var liten flicka. Jag är den mörka leende flickan till höger, i mitten min bror och till vänster en kompis som har en mamma som var dagmamma till mig när mamma arbetade. Hennes syster var med också . Dom andra är barn som bodde i samma hus i Sundsvall. Det var ett område som hette Vinkeltået och bostadsbolaget var Sundsvallshem. Husen där var rätt nybyggda då och var i olika färger med stenfasad, tre våningar höga. Bakom vårt hus låg en konsumbutik och snett ovanför den en skulptur  föreställande en liten pojke, den skulpturen finns kvar fortfarande. Bilden är fotad från ett gammalt album den är bättre i verkligheten. 

 

Roger Lindqvist

 

Jag har bara svaga minnen av detta kalas men man brukade dricka saft och äta tårta, kalasen var inte så överdådiga som nu men vi hade det förhållandevis bra så det gick ingen nöd på oss. Vi bodde i detta område när jag föddes. Här satt vi i köket och mamma kollade upp oss och vad jag kan se så hade vi roligt. Jag känner igen dom flesta på bilden men har bara haft kontakt med en av dom på senare tid. Vet att två av dom bor i Stockholm nu men dom andra har jag ingen aning om vart dom finns. 

   

En sån här gräddvisp hade min mormor på 1950-talet. Den heter Rührfix. Kom ihåg att grädden blev tjock rätt snabbt och det behövdes inte så mycket tröttande handkraft. Jag ser såna här ute på second hand ibland och vill gärna köpa en men dom har varit lite spruckna och haft andra fel. Klicka här för att se vart jag hittat bilden

 

  

Här ser ni min mamma och i sparklådan som det hette ligger jag. Min bror på spark till vänster.  Klicka här för att komma in på en blogg där en pappa byggt en sparklåda i lite modernare modell åt sitt barn. Det verkar som att dom används fortfarande och det är nog uppe i norrland där det brukar vara mer snö än här. Jag tycker att sparklådan jag ligger i är jättefin med både fönster och dekoration. När jag växte upp i Sundsvall så var det alltid mycket snö och ca 30 grader kallt men en torr härlig kyla. Snöröjningen fungerade och tåg och bussar hade inte samma problem som nu. Omöjligt att förstå att vi skriver 2014 när så mycket inte verkar fungera längre.  

 

  

Ytterligare en bild på mig. Soffan jag sitter på är en bäddsoffa som mina föräldrar hade jättelänge, en sån där kvalitetssoffa nästan outslitlig. Det var väldigt populärt med rosetter uppepå huvudet under den tiden. Jag har inget minne av just denna bild. 

 

Här ser ni mig till höger när jag gick i dansskola. Jag har alltid gillat att dansa men då var jag så blyg och  rädd att göra fel så det blev omöjligt till slut...   Ett antal år senare då jag var 15 år så gick jag på Runes dansskola som höll till på Gamla danspalatset Wivex, då var det pardans som gällde och man fick lära sig alla danser så när jag började gå ut och dansa så var det aldrig några problem att följa dansanta killar...   Den 28 juni 1979 stängs danspalatset Wivex i Sundsvall. Klicka här för att läsa om Wivex historia

 

   

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på hur det såg ut på utsidan av Wivex. Jag kom ihåg att det var en lekpark med stor damm dit man gick i pausen för att umgås. Kolla in varuapparaten till vänster. Fast när jag var lite yngre så var det popklubbar som gällde men på Wivex spelades det inte dansband på den tiden jag var ung utan mer häftig musik som man även kunde stå och röra sig till utan att man höll om danspartnern.

 

   

 

   

Här är jag lite äldre och det var så populärt med tröja som var som sammet och fanns i olika färger, en blus skulle man även ha under så kragen syndes. Jag har jag pagefrisyr första och enda gången i mitt liv, inte för att jag inte gillar det utan för att det inte klär mig tyvärr. Jag har fått vallonska drag med ljusgröna ögon, vit hy och mörkt hår. På min pappas sida invandrade farmors far från Belgien till Sverige

 

Klippdockor  sånt var populärt när jag växte upp

 

 

   

Föräldrarna hade en svart Austin ett tag och här ser ni mamma som tittar ut på syrran som satt i sittvagn utanför medans pappa fotade. Vi var ute på utflykt med medhavd fika

 

Klicka här för att läsa om sittvagnar från 1960-1970 

 

    

Min son och jag på 1970-talet.  Här sitter vi framför en öppen spis i ett hus hans pappa och jag köpt på södra sidan om Sundsvall. Det var ett stort hus på 2 våningar och en vindsvåning.



Jag är inte inne på nätet i dag så jag har satt in förskrivna tidsinställda inlägg



 

 

 

 

#Sparklåda #Barnkalas #Sundsvall 

 
 
Annelie

Annelie

7 oktober 2014 19:18

Guuud va roligt att se en massa bilder från din barndomstid (Tack för att de delar med dig), men det är helt otroligt vad likt dig du är Malin, på denna bild då du hade pagefrisyren och i dagsläge. Jag är fascinerad.

Sparklåda har jag inte ens hört talas om,,, men vilken smart idé.

Kramar om en god vän.. // Annelie

http://minegen65.blogspot.com

Malin wiper

7 oktober 2014 20:21

Ja du och det finns rätt många fler. Vad kul att du tycker jag är mig lik, det är ingen annan som tycker det så jag blir lite förvånad ;) Jag är ju ljushårig nu, gammal och överviktig :(

Sparklåda var mest vanlig i Norrland där man hade mycket mer snö förr

Ha en fin kväll goa fina vän

kramar

 
Ingen bild

Skrivmoster Signhild

8 oktober 2014 18:40

Kul med nostalgi ... sparklåda har vi haft till mina yngre systrar och sen hade jag en på lån till äldste sonen. Härliga turer med sparken! Austin hade min pappa också en tid.

Det är helt otroligt att du kan vara så lik dig från det du är liten till idag! Det är bara hårfärgen som är förändrad! Så fint när du sitter med din son i knät!

Hoppas du har det gott och får sköna promenader! Kram

Malin wiper

8 oktober 2014 20:18

Ja du vi norrlänningar känner till sparklåda. Vad kul att dina föräldrar också hade en Austin, dom var snygga

Vad roligt att du ser att det är jag på bilderna för många som sett bilder på mig från förr tror inte att det är samma person ;)

Det var väldigt skönt att promenera och nu är jag så lättad

Tack för att du tittade in kära vän

stor kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22
23
24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards