Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 28 september 2014

Estoniakatastrofen 20 år senare...

Av Malin wiper - 28 september 2014 13:00

 

Estonia


Jag fattar inte att det har gått 20 år sedan Estoniakatastrofen där 850 personer miste sitt liv. Jag kom så väl ihåg hur man satt klistrad vid tv:n för att få senaste nytt. Klicka här för att komma in på SVT nyheter för att läsa och se lite på ett klipp ang detta. Det måste vara hemskt för anhöriga att inte olyckan inte utretts, helt oacceptabelt tycker jag. Som anhörig så får man inget slut på detta, när man inte får några svar utan det känns som en mörkläggning

 

 

 

                  

    

 

 

Klicka här för att komma in på Sjöhistoriska och läsa mer om Estonia. Klicka här för att läsa om MS Estonia

 

 

   

 

 

 

Klicka här för att se ett klipp som heter "Livlinan som brast". Klicka här för att se "Uppdrag granskning" 2004. 

 

 

 

                        

 

 



Pierre Isacsson med låten "Gatorna på söder". Han var en av dom som omkom på Estonia. Pierre var på Estonia för att underhålla passagerarna. Klicka här för att höra en av hans mest kända låtar. Klicka här för att komma in på hans facebook. Klicka här för att komma in på en blogg som handlar om honom. Han var även medlem av musikgruppen "Family Four" under några år. Pierre Isacsson blev 46 år gammal.

 

 

                  

 

 

Under de sista åren av sitt liv arbetade Isacsson bland annat på M/S Estonia som underhållare/kryssningsvärd. Dagen innan han skulle påbörja sin semester inträffadeEstoniakatastrofen. I och med olyckan stoppades arbetet med ett helt nytt album. Enligt de överlevande skulle Isacsson haft sitt sista framträdande i Baltic Bar ombord på M/SEstonia under den sista resan. Tidningsartiklar om olyckan berättar att Isacsson hjälpte många av resenärerna till säkerhet innan han drunknade. Isacsson tillhör de få som inte följde med ner i djupet och ligger begravd på Bromma kyrkogård i Stockholm. Källa Wikipedia

 

 

 

 

#Estonia #Pierre

 
 
Annelie

Annelie

29 september 2014 11:57

Ja, fyyyyy vilken hemsk olycka.
Jag minns inte när jag fick reda på det, vad jag gjorde osv.
Men, det kommer jag däremot ihåg när Olof Palme vart mördad.

Jag såg på Efter tio i fredags, var ju två överlevande med där. jag tyckte nästan ena av de var "kall" på nå vis.. :o//
Men, man kanske blir det, när man varit med om en sån hemsk olycka.

Varma kramar Annelie

PS. Förlåt jag inte har kommenterat något, men jag har knappt inte varit ute på datorn något. DS.

http://minegen65.blogspot.com

Malin wiper

30 september 2014 13:23

Jag har inte kunnat komma ut på nätet förrens nu. Det är stora problem.

Det var verkligen en hemsk olycka vår tids "Titanic"

Jag missade det programmet då.

Ingen fara vännen. Jag har inte heller kommenterat nåt för jag orkar inte.

Varma kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Av Malin wiper - Söndag 14 april 11:45

  Vi hade det toppen i går på Röda Korset där dom hade full fart hela dan. Här ser ni Kelly till höger som är chef och till vänster en av dom anställda. Alla är så kreativa och trevliga. Först får man köpa fikabiljett och det kostar 50 kr/perso...

Av Malin wiper - Lördag 13 april 08:30

    I går behövde jag klippa mig lite och numera går jag hos Forumfrisören och är nöjd varje gång. Jag klippte mig 1,5 cm och lite mer uppklippt (etapper), sen var håret så tjockt så hon tunnade ur lite också. Jag har skrivit om dom förut i och ...

Av Malin wiper - Fredag 12 april 07:15

    I går 14.00 hade vi bjutit upp vår granne A-B på kaffe. Vi bjöd på Slåihop kaka med grädde och hallon på sidan om, morotskaka och hallongrottor. Vi hade jättetrevligt och vi har hur mycket som helst att prata om så det flyter verkligen på.   ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16
17
18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< September 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards