Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 22 augusti 2014

Åldringsvården!

Av Malin wiper - 22 augusti 2014 13:15

 

Bild från programmet Sveriges bästa äldreboende" 

 

Klicka här för att se ett tv program som gick i torsdags på SVT 1. Det är äldreboendet i Smedsberget i Lycksele som var ett av många som fungerade dåligt. Programmet handlade om vad som skett efter 4 månader då dom gjort förändringar till det bättre. Nu liknar det mer som det såg ut när jag arbetade i vård och arbetsterapi. Så det är inget som är nytt för mig men det vi hade på 1970-1980-talet revs ner och dom äldre blev helt sysslolösa och  sämre för varje dag.  

 

 

Rooms  

 

Så länge arbetsterapierna fanns så förekom inte denna vanskötsel och jag såg aldrig så många som satt utan aktivering, dessutom fanns det mer vårdpersonal och det hanns även med att ha utförlig rapportering mellan varje skift, och tid för dom äldre. Om nån inte ville ta del av terapins stora utbud så besökte man dom äldre i deras boende på servicehuset och frågade om det var nåt dom ville göra. Kom ihåg en gång då jag var upp till en dam och såg att hon hade en back med Elvis skivor. Hon hade dessutom en skivspelare så jag satt på en skiva och hennes ögon lyste upp och hon liksom vaknade till, det var stor lycka. Frågade sen om hon ville ut och handla nåt, och det ville hon så vi gick ut och köpte lite gott på närmaste butik och man märkte glädjen hos henne. Allt detta fanns för ett antal år sedan så det värker i bröstet bara att tänka på vad dom äldre blir utsatta för nu. 

 

 

 

        

Tecknare Robert Nyberg   

 

 

Det blir mycket dyrare att inte ha en guldkant på tillvaron för dom äldre. Dessutom är många äldre övermedicinerade när dom tagit bort onödiga mediciner så blir dom mycket piggare och får njuta av sina sista år i livet. Min egen mamma fick för många mediciner ett tag och vi märkte skillnaden när vi fick se medicinlistan och dom drog ner på flera mediciner som hon inte behövde...   

 

 

När dom drog ner på personal och privatiserade en del boenden så har det snabbt gått utför och det är inte så svårt att räkna ut att det skulle bli så. Jag tycker det är så synd om dom som arbetar i äldrevården, att inte kunna hinna med och sen se besvikelsen och uppgivenheten i den boendes ögon måste kännas hemskt

 

 

 

 

 

 


Klicka här för att se vad som står i Aftonbladet. Klicka här för att läsa mer om hur dom äldre utsätts för svält.  Politikernas svar är att det är kommunerna som skall sköta detta, dom tar tydligen bort allt ansvar från sig själva.  

 

 

Tecknare Robert Nyberg

 

 

Det finns en fråga man måste ställa sig: Hur vill du bli behandlad när du själv blir äldre och inte kan klara dig själv?. Alla unga blir gamla till slut om man får leva så detta är en väldigt viktig fråga.  

 


 

 #Åldringsvården #Politikernas #Aftonbladet #Arbetsterapi

 
 
Anna-Karin

Anna-Karin

22 augusti 2014 14:53

Bra om man kan förbättra för de gamla. Jag har läst om programmet fast jag känner att jag orkar inte se det. Det påminner alltför mycket om den tiden och det jag upplevde när man egen mamma åldrades och dog för 2 1/2 år sedan. Det var en så smärtsam period i mitt liv, så som jag fick kämpa för att hon skulle ha det så bra som möjligt sin sista tid i livet. Jag upplevde saker som jag aldrig trodde att jag skulle få uppleva när det gäller hur man tar hand om gamla döende människor i Sverige.

Tack för de fina kommentarerna till mig i min blogg, de värmer mig.

En riktigt skön helg önskar jag dig, Malin.

Varm kram/Anna-Karin

http://wwwmaskroskvinnan.blogspot.com

Malin wiper

22 augusti 2014 17:49

Verkligen men som du säger så är det inte lätt att se så jag zappade lite eftersom jag har en mamma som är dement och det har inte varit lätt genom åren och tråkiga saker har hänt genom åren men än om hon har det mycket bättre än många andra, men det har hållit på så länge så det har blivit en anhörigsjukdom. Man mår dåligt av att se sin förälder på det viset. Jag känner med dig för har man varit med om sån smärta så förstår man varandra och kan leva sig in i detta. Tråkigt att du miste din mor för inte så länge sen.

Tack för din fina kommentar som värmde mig.

Stor varm kram och en skön helg önskar jag dig

Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 29 mars 10:15

    När vi skjutsade hem min son i  tisdags eftermiddag så passade vi även på att gå in på Mel's Garage i Enköping där min son bor. Dom har otroligt god glass där från Rättviks Glass.    Klicka här för att se när vi var till Mel's Garage 7 m...

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards