Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 14 juli 2014

Carin Mannheimer!

Av Malin wiper - 14 juli 2014 14:45


  

Jag såg i går att Carin Mannheimer dött och det känns jättesorgligt. Jag gillade både henne och hennes tv-serier som verkligen berättade nåt om nutiden. Hon föddes 1934 i Osby och dog 11 juli 2014 i en ålder av 79 år. Hon var en svensk regissör, manusförfattare och författare. Jag satt som trollbunden vid hennes serier "Svenska Hjärtan" och "Solbacken: Avd.E" Hon har som sagt gjort sig mest känd som skapare av samhällsrealistiska TV-serier, och det tycker jag verkligen har behövts och behövs i detta tidevarv som ofta känns så ytligt och är åldersdiskriminerat. När man är ung så tänker man inte på att alla blir vi gamla om vi får leva tillräckligt länge. Hon har även skildrat skolan i "Lära för livet". Carin Mannheimer tilldelades ABF:s litteraturpris 1973. Hon är mamma till Anna Mannheimer. Carin fick även Stora Journalistpriset 1977 för TV-serien Lära för livet, och 2010 fick hon Piratenpriset. 2011 utsågs Carin Mannheimer till hedersdoktor vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet. 

 

 

Säsong 1 

Klicka här för att läsa om TV-serien Svenska Hjärtan. Klicka här för att komma in på Öppet arkiv. Klicka här för att se vad GT skriver ang hennes bortgång. Svenska Hjärtan var en serie som fick folk att bänka sig i tv-sofforna och den sändes 1987 och 1998, släpptes på DVD 2008

 

 

Solbacken 

Klicka här för att läsa om TV-serien Solbacken: Avd E. Serien visar att vi har samma behov trots att utsidan blivit förändrad av ålderns tand.  

 

 

Ensemblen från "I sista minuten" 

 

Klicka här för att se lite ur en komedi av Carin Mannheimer som heter "I sista minuten". Klicka här för att se Carin i en intervju 

Introt till Svenska Hjärtan del 1

 

 

#Mannheimer #Hjärtan #Solbacken #Regissör 

 
 
Annelie

Annelie

17 juli 2014 09:28

Svenska hjärtan var / är ju en jättebra serie,,, den serien har jag faktiskt här hemma.
Tråkigt när vi förlorar dessa bra författare.. :o((

Kramar om..

http://minegen65.blogspot.com

Malin wiper

17 juli 2014 10:16

Vad kul att du har serien, då skall jag gå ut och kolla vad den kostar att köpa. Det är verkligen trist att så många gått ur tiden men tyvärr så är livet så.

kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards