Öppen Ridå

Alla inlägg den 21 juni 2014

Av Malin wiper - 21 juni 2014 19:30

  

I dag när vi arbetat ett tag hemma så sa min man att han ville göra maten och då fixade jag med lite annat. När jag sen kom in till ett dukat bord och det såg så ombonat ut för första gången  så genomfors jag av en glädje jag inte känt på länge och det var en underbar känsla.  Det var så mysigt att sitta i den lilla kökshörnan och titta ut på grönskan utanför och allt vi satt upp passade så bra in i köket.  När vi sen får färdigt dynorna till stolarna så blir det ännu bättre. Jag fick en känsla av liten intim bistro där man bara väntade på att en servitör skulle komma och fråga om vi ville ha  efterrätt...    Vet inte varför jag fick den känslan men det blev så rätt i matbordsdelen och sån tur att vi hade barbord eftersom det inte går att stå böjd och jobba vid diskbänksdelen. Jag får inte fram rätta känslan i bilderna  

 

  

Min man hade tunnskivat kyckling och marinerat den förut så dom blev så möra och smakrika. Till detta bara en tunn gräddsås som han kryddat så bra. Vi har köpt sill med alla tillbehör men vi kände inte för sill varken på midsommarafton eller i går. 


  

Som tillbehör hade vi broccoli, potatis, selleri, morötter och palsternacka, och det hade min man buljonkokat (ekologisk). Tyvärr hade vi glömt köpa vinbärsgelé som är jättegott till. Trots få ingredienser så smakade maten så otroligt gott och vi drack lite öl till och satt och pratade länge. Jag kände hur alla spänningar rann av mig och jag blev så lättad. Vi har nu både kök och sovrum nästan helt klara. Hallen är inredd också men det fattas mattor och lite mysbelysning mm.  


Det blev så mysigt i all sin enkelhet. Sen kom min man på idén att sätta väggklockan som vi förut haft i vardagsrummet,  i köket ovanför boklisten och det blev jättebra. Den köpte vi för nåt år sen på Wahlbergs Ur & Guld och den är stilren men med en fin lyxig  glans. Den passade inte till den svart/vita tapeten och jag tycker att en sån tapet passar på en mindre fondvägg men inte utefter en lång vardagsrumsvägg men det är tur att vi har möbler som passar till än om jag blir ganska stirrig av tapeten....     


    

Vi köpte klockan 2012 och så här fin ser den ut på nära håll i butik, den är dessutom helt tystgående och visarna smyger sig fram så snyggt  

 


Duktiga gitarrspelande killar. Stephane Wrembel  med "Bistro Fada" den musiken skulle jag vilja haft som underhållning till maten...  . Stéphane Wrembel är en fransk född jazzgitarrist för närvarande bosatt i New Jersey. Han är mest känd som kompositör och artist av Gypsy Jazz, men är också starkt påverkad av världsmusik. Den andre gitarristen heter Roy Williams 

 

 

16.40 tittade helt plötsligt solen fram igen så det kanske blir lite sommar ändå. Min väninna A-G ringde för några timmar sen och bjöd hem oss på lunch i morgon...  Vi har inte träffat dom på ett tag så det skall bli jättetrevligt. Sen ringde Barbro från Nynäshamn och vi pratade en bra stund. Hon trivs och är ofta med väninnor ner till havet och det fina rökeriet dom har och äter gott. Bara att sitta där och titta på båtarna måste vara rogivande. Ha nu en fin kväll och sköt om er    

 

 

#Marinerad #Kökshörnan #Bistro #Stephane 

 

Av Malin wiper - 21 juni 2014 13:45


Nu har vi fått upp allt i köket och vi tog en list som vi förut hade i hallen och satt upp receptböcker på och en godisnostalgibok som vi köpte på fd Butik Ingelund för några år sedan. Nu skall vi bara göra iordning dynorna till stolarna så allt blir komplett.


  

Vi fick plats med en av hyllorna från förra köket där vi inte pyntat klart riktigt än för man går och ändrar om hela tiden. På väggen fick även syrran och svågerns förra hund Fia-Lotta även plats och blev så passande till allt det andra...   Nu är det bara lite finlir kvar i köket.


  

Vi vill inte belamra väggarna i lägenheten för mycket utan nu skall vi ha lagomt och allt annat skall bort. Klicka här för att komma in på en blogg som heter "Ljuva 50-tal" där kan man även se nostalgiboken om godis


  

I sovrummet är allt så gott som klart också, nu även sydelen där vi fått upp både tavlor och en förvaring. Det som fattas i sydelen är en hurts med lådor under sybordet och lite smådetaljer. Jag tycker det ser mycket snyggare ut i verkligheten än jag kan få fram på bilderna 

 

  

Det går inte att fota hela sovrummet än för det är just nu lite belamrat med kartonger som jag håller på att rensa ur och kolla vad vi skall sätta upp mer och vad vi skall spara eller gå till second hand mm


  

I hallen har vi även satt upp allt men sen när vi fått klart i hela lägenheten så tar vi bort allt från denna vägg och tapetserar för som ni ser på höger sida så är tapeten bortriven efter en plastdekoration som stod där. då har vi ju i alla fall borrat alla hål. Diabelle telefon som står till höger på skoskåpet kommer vi att använda istället för dom trådlösa och då kan vi sitta i hallsoffan och prata, den telefonen är kult nu, köpte den i början på 1980-talet för 400 kr och den har nu stigit i värde till mellan 900-1200 kr. Man såg denna telefon i Tv-serien Dallas och en del andra serier också. Sen kommer vi bara att ha mobilerna.  Diabellen går över internetmodemet 

 

 

The 80s 

  

Klicka här för att komma in på en sida där den säljs för 950 kr. Klicka här för att se vad jag skrev om Diabellen 2012. Man kan få tag på en Diabelle billigare också men då är dom i sämre skick och det finns ingen bruksanvisning till dom. Jag har min bruksanvisning kvar.

 

 

Det är rätt mycket svart i vårt vardagsrum både i tapet och lite annat så denna låt passar bra med Los Bravos "Black is black". Los Bravos var en spansk popgrupp som bildades 1965. Det var ovanligt med andra än engelska grupper på hitlistorna då men Los Bravos lyckades ta sig in både på de europeiska och amerikanska listorna 1966 med denna låt. Bandets ena gitarrist German perés blev 1980 känd i sverige genom sin roll som Jose i filmen Sällskapsresan av och med Lasse Åberg  . Klicka här för att läsa lite mer om gruppen

 

 

 

#Diabelle #Dallas #List #Fia #Los 

Av Malin wiper - 21 juni 2014 09:00

  

Jag tittade in till Selmas Kläder en dag för att se om dom hade några små röda örhängen och då passade jag på att fota lite. Ulrika som driver butiken sa att det var lite utplockat på kläder nu för det säljs som bara den och det är inte undra på för hon är även en bra inköpare och det finns nåt till alla. En skir romantisk blus passande för en härlig sommardag eller kväll. Jag hittade ett par örhängen som var röda och lite gnistrande men glömde ta med dom i inlägget. Fick dom lite billigare...   

 

 

Klicka här för att komma in på deras facebook   


Eller varför inte ett elegant linne med gnistrande stenar i mittenlinjen

 

   

Fina och trevliga Ulrika som driver klädbutiken            


  

För den som vill vara lite tuffare så passar en sån här jeansklänning perfekt. 


  

En dröm i turkos för en sommarkväll när det svalkar lite      


  

Passande klänning för en riktigt varm dag och varför inte på stranden efter ett dopp           


    

Klädsam färgstark blus i en tunn och skön kvalitet                     


  

Tuffa jeans med vita prickar för den som vill ha nåt extra      


  

Ljuva pasteller

 

  

Det finns massor av badkläder hos Selma  och dessa baddräkter har en fin form som passar dom flesta kroppar.

 


Lasse Brandeby & Damorkestern med Itsy bitsy. 

  

Sist den tidlösa bikinin som nog aldrig försvinner utan bara byter skepnad i färg och form genom åren 

 

Vi fick inte så mycket gjort som vi tänkt oss i går för vädret var så fint och vi flydde ut igen ner till centrum (igen!!!) och tog en fika. Inger satt med oss och solen gassade men det var endast varmt i solen. Det var nästan fullsatt på uteserveringen. I dag är vi dock piggare och nu sätter vi igång på allvar i vardagsrummet för att få upp tv:n, dra fler sladdar, upp med takbelysning och lite saker på väggarna. Innan söndan är slut så skall vi kunna sitta där och sen skall min mans datorplats göras iordning.

 

 

Trots regn och kyla så önskar jag er en vilsam och skön midsommardag 

 

 

----------------------------------------------------------------------

 

 

 

 

 

Klicka här för att läsa en krönika på Vaggerydstorget som var med 16 juni, jag missade den. Handlar om Konstnären Mattias Bokinge och Jakob Bergman. Jakob Bergman står både för text och bild i sin krönika.


   


#Selmas #Lasse #Damorkestern  #Bikini #Ritz #Vaggerydstorget #Mattias

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards