Öppen Ridå

Alla inlägg den 16 juni 2014

Av Malin wiper - 16 juni 2014 14:00

  

Under min bloggvilan då vi åkt ut lite på landsbygden några gånger så var vi bland annat in på detta stället som är ett Café och butik. Dom har endast öppet på lördagar och söndagar. Det är som ett paradis både där och runt om på dom små vägarna dit och även när man fortsätter på vägen så dyker det upp vackra vyer, djur och annat. Stället heter Leva Café & Hemma och ligger på Östergården i Hok. Jag mår bättre när vi åker ut men just nu blir det bara min man och jag. 

 

Klicka här för att hitta adressen dit. Klicka här för att komma in på deras facebook. Klicka här för att läsa en artikel om stället och dess ägare i Jönköpings Posten 

  

Här ser ni en av 2 tjejer  som driver stället och hon var så flexibel så trots att vi inte var där på en lördag, söndag så fick vi ändå fika och handla lite.


  

Det fanns allt möjligt där från tygväskor, prydnadssaker, servetter, hudvård, krukor mm

 

  

Två runda brickor i en korg fylld av fjädrar


  

Vi tog våfflor med grädde och jordgubbar och det var så njutbart gott så man nästan tappade andan. Vi hann få i oss våfflorna och njuta en stund innan det började regna


 

Dom hade två hundar men jag fick bara med denna hund på bild som kom lufsande så coolt emot oss. Vi fick klappa om hunden lite men sen gick han/hon bara iväg.


  

Kolla in vad lyriskt och det var så pyntat överallt


  

Ett gammalt fint bord fyllt med saker utanför butiken   


  

En liten bänkoas man kan slå sig ner på      

 

  

Sen såg jag denna skylt som såg lite ut som en filmklappa men utan klappa. Då gick fantasin igång och jag visste precis vart jag skulle ställa den om den var till salu, och det var den för endast 20 kr


  

Här står den nu så fint i en skåra ovanpå vår hängare som vi köpte på second hand för 35 kr i massivt trä. Den hänger mittemot klädhängaren i hallen. Vi har skrivit dit en passande text och M, F och b fanns där så det var bara att fylla i. Vi kommer även nu att kunna ha en filminspirerad hall eftersom det finns rätt mycket plats i hallen. Fotar och visar när det är klart.  

 


#Leva   #Koja #Våfflor #Hängare #Hund

Av Malin wiper - 16 juni 2014 08:00

  

Min man och jag firade 23:årig bröllopsdag i lördags 14 juni. Egentligen var vi bortbjudna på ett födelsedagskalas men vi hade noll ork att träffa folk och det var synd. Så vi har åkt ut ensamma några gånger på landsbygden för att få tillbaka kraften och lugna ner våra kroppar (skriver om det senare). Här är vi på väg in mot Café Nydala som ligger så fint vid Nydala Kloster. Klicka här för att komma in på Nydala Klosterträdgård

 

   

Klicka här för att komma in på en sida och se vilka öppettider dom har och vilka som driver Cafét dit vi varit och njutit några somrar. 

 

   

Här går man in till Cafét och man kan både sitta ute och inne. Trädgården är stor och har olika möblemang och det är så trivsamt med vacker omgivning och trevligt bemötande cafét     

 

Klicka här för att se vad jag skrev om Café Nydala 2013. Klicka här för att se vad jag skrev om Café Nydala 2011 

 

   

Här ser man en del av Cafét inomhus

 

   

Det var så blåsigt i lördags så vi satt inne och min man var nyttig och tog en jättestor köttbullssmörgås som föll honom i smaken. Jag kunde inte motstå deras superba citronpaj som var av bästa slag. Vi glömde att be nån fota oss tillsammans när vi satt och pratade med glädje om dom åren vi varit gifta med varandra....      


  Vi åkte sen vidare ut på lite naturäventyr och man kände hur kraften kom tillbaka och man slappnade av. När vi kommit en bit så såg jag att min man inte hade sina vigselringar på sig så jag trodde att han glömt dom hemma. Han blev alldelses ställd och hade glömt dom på handfatet i Caféts toalett när han rengjorde mina glasögon. Tänk om min man mist sina ringar på vår bröllopsdag...   Vi tog reda på numret till Café Nydala och ringde dom och det visade sig att nån hade tagit reda på våra ringar och lämnat in dom så vi kunde hämta dom senare. Vi blev jätteglada och bestämde oss för att åka dit igen dan efter på söndagen 15 juni

 

   

Då var vi tillbaka igen och denna trevliga man överräckte min mans ringar och vi bestämde oss för att fika igen men då ta deras hemgjorda ostkaka med grädde och hjortronsås. Vi frågade mannen om han visste vem som lämnat in våra ringar. Han sa då att dom inte bodde så långt ifrån Cafét i ett gult hus och då bestämde vi oss för att köpa med oss 4 citronpajer och en påse med franska mandelskorpor i choklad/apelsin smak och sen åka dit efter att vi fikat     

 

   

Nu är min man ringmärkt igen. Han har inte ringarna på sig jämt numera för han har lite ont i fingrarna och sväller ibland men han har dom på sig när han kan. Tyvärr så kan vi inte ha våra ringar längre på ringfingrarna för när vi gifte oss vägde vi båda ca 30 kg mindre. Nu får vi ha vigselringarna på lillfingret 

 

   

Vi testade  deras hemgjorda ostkaka och den smakade helt underbart god och även tillbehören och till detta tog vi en god kopp kaffe.

 

   

Sen tog vi med oss det köpta och åkte till familjen som lämnat in ringarna

 

  

Här ser ni den fina lilla familjen som jag fick att ställa upp på bild också. Deras små flickor var så söta i sina klänningar och dom bodde så idylliskt men skulle till att flytta så småningom till Sävsjö. 

 

   

Ytterligare en bild på familjen som var så ärliga och härliga som såg till att vi fick behålla våra vigselringar tillbaka. Kolla in vilket vackert och tjockt hår mamman har. Tusen tack snälla ni, det glömmer vi aldrig...     

 

Nu önskar jag er alla en fin början på veckan...      

 

 

#Nydala #Vigselringar #Familj #Ostkaka  #Citronpaj #Köttbullssmörgås

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frĺgor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards