Öppen Ridå

Alla inlägg under maj 2014

Av Malin wiper - 5 maj 2014 18:00

  

En dag åkte vi runt sjön Fängen och njöt av det vackra som vi såg på vägen. Jag har fotat där förut också men inte samma motiv. Jag missade en del för det var folk vid många av båtarna. Det är så lugnande och skönt att åka omkring och speciellt om man har varit utbränd, då behöver man sånt. Förr hade jag så bråttomt så jag rusade förbi mycket som jag borde ha stannat och kollat upp. Fast jag har ändå alltid faschinerats av naturen men nu sen man började fota så har det kommit till en annan nivå och man ser detaljer. 


  

Se här vad som kan dyka upp på en liten väg mitt ute i skogen. En busskur för två personer och på ryggstödet en pläd som man kan värma sig med. På väggen en plansch föreställande hästar dragandes på ett hölass, kan det bli mysigare?. Kreativt att fixa till en egen väntkur när man väntar på bussen eller kanske en bil. 

 

En cover på The Hollies låt Bus Stop med MonaLisa Twins. Klicka här för att höra orginalet med The Hollies 

 

Klicka här för att komma in på MonaLisa Twins hemsida. Klicka här för att komma in på deras facebook. Klicka här för att läsa deras biografi 


  

Helt plötsligt när vi åker efter sjön så dyker detta parasoll upp nere vid vattenbrynet, det såg så kul ut. 


En liten motorbåt guppade fint vid sin lilla brygga 

 

 

 

 

 

 

   


  

En som inte placerats ut än utan är uppallad på slänten


  

En färgklick mitt i det gröna                                                 

 

  

Parasollet från en annan vinkel

 

 

#Fängen #Parasoll #Motorbåt #Röd #Twins #Fishing #Vaggeryd

Av Malin wiper - 5 maj 2014 12:30

Här kommer lite häftig blues med Buddy Guy and John Mayer. Låten heter What kind of woman is This


Klicka här för att komma in på Buddy Guys hemsida. Klicka här för att komma in på hans facebook. Han har nu uppnått en ålder av 77 år men han är still going strong. Han är en amerikansk bluessångare och gitarrist och en av dom mest framträdande artisterna inom Chicagobluesen. Han har genom sin spelstil påverkat andra artister. Jag har ju själv sett många blueslegender live under slutet av 70-talet i Göteborg och det var en helt fantastisk tid. Det svängde ofta så taket nästan reste sig och man hade ständig gåshud för dessa blueskvinnor och män var fullfjädrade musiker som även improviserade ofta både i sång och på instrumenten. Det var ofta oförutsägbart och spännande. Jag är glad att jag fick vara med om den tiden och uppleva dessa giganter som nu håller på att försvinna men jag ser ju att det är en liten återväxt ändå. För varför skall bluesmusiken försvinna när den klassiska inte gör det. 

 

   

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på honom

 

 

Buddy Guy and John Mayer 

 

Klicka här för att komma in på John Mayers hemsida. Han är en amerikansk singer songwriter och gitarrsit som föddes 1977 i Bridgeport, Connecticut 

 

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på honom 

 

  

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild



#Buddy #John 

Av Malin wiper - 5 maj 2014 08:00

 


  

På fredag 9 maj 10-18 nyinvigning Röda Korsets second hand på klostergatan. Här ser ni två av kvinnorna som arbetar där och dom är jättetrevliga. Kvinnan till höger kommer från norrland precis som mig och hennes födelsestad var Östersund.  Det blir även musik av nåt band och man kan gå in och njuta av en fika i deras fina Cafélokal. Jag skall försöka åka dit och fota lite och njuta av stämningen. 

 

Klicka här för att komma in på deras hemsida 


Klicka här för att komma in på ett inlägg där jag och min man fick en rundvandring innan lokalerna var klara  


  

En ny fräsch prohytt med snyggt förhänge


  

Här ser man en hel ställning med kappor och jackor


  

Vacker kakelugn och spegel pryder rummet


  

Fint skåp som inredningsdetalj


  

En avdelning med herrkläder finns också och här mot väggen hänger kostymer, byxor och västar  


  

Damavdelningen har fått bra utrymme och jag själv köpte en blus som jag gillade formen på och passar min kropp som den ser ut nu. Tyvärr blev den inte bra på bild för den är rätt spräcklig i färgerna


  

Snygg blus för varma sommarkvällar


      

När man ser denna så vill man ha tillbaka sin midja...     

 

  

Det ser dubbelt så stort ut därinne nu men det är svårt att få fram på bild så gå gärna dit på invigningen och kolla hur snyggt det blivit

  

Jag har velat ha en sån här fotoramstavla som sitter ihop men dom kostar rätt mycket och nu måste jag hålla i plånboken men denna kostade bara 65 kr så jag slog till. Annars kostar en som är mindre än denna över 200 kr så jag antar att denna är ännu dyrare ny. Jag skall ha bilder både på familjen och lite annat som jag fotat själv i denna ram. Det känns som vi nu börjar om igen med allt och har kvar det som är bäst. Nystart igen efter 2 år...  Vårt liv blir i alla fall aldrig tråkigt och förutsägbart. 

  

I går trodde jag att även att måndagen även var en helgdag men ack vad jag bedrog mig för min man sa att han skulle jobba. Hoppas ni får en fin början på den nya veckan.... 



#Röda #Second #Återinvigning #Fotoram #Örhängen #Avdelning

Av Malin wiper - 4 maj 2014 17:00

  

Tänk att vi har det berömda Byarums Bruk bara ca 5 km norr om Vaggeryds centrum. Dom som tillverkar dom fantastiska byarumsbänkarna sen många år tillbaka. Dom senaste åren har stället blivit upprustat och ser så här snyggt ut. 

 

Ett intressant klipp från Byarums Bruk 

 

Klicka här för att komma in på Byarums Bruks hemsida. Klicka här för att komma in på deras facebook.  

 

   

Byarum är en småort i Vaggeryds kommun och kyrkby i Byarums socken. I byn ligger Byarums kyrka. Kyrkogården är även orten Vaggeryds begravningsplats. Vaggerydsbanan går genom Byarum, men tågen slutade att göra uppehåll där 2010. Klicka här för att läsa lite mer

  

Utanför på utställningsplatsen kan man se denna läckra Engelska telefonkiosk som ett snyggt blickfång


Liten närmare titt på hur snyggt dom gjort framför huset som även är utbyggt. 


  

Närstudie höger sida där en av deras skapelser står att skåda. 

 


 


  

Ytterligare en utställningsplats med en cykel för dam och herr med 5 platser, vet inte om en sån går att cykla på. Klicka här för att se ett klipp på en rolig tandem för 8 personer


  

Närstudie av cykeln


  

  

  

På andra sidan kan man se en bänk som består av 3 bänkar i ett


  

Snyggt smidesstaket som stått där sen vi flyttade till Vaggeryd för 14 år sedan och jag hoppas det får vara kvar för det är så annorlunda och snyggt.   



#Byarum #Bruk #Cyklar #Telefonkiosk      

Av Malin wiper - 4 maj 2014 12:15


  

Doug Seegers från Jills Veranda släpper nu sin debutplatta och det känns jättespännande. Han har fått 4 stjärnor i betyg av 5 möjliga. Klicka här för att se vad jag skrivit om honom 8 mars i år 


Klicka här för att komma in på ginca.se och läs mer 

  

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på Doug Seegers och läsa mer om hans debutalbum. Jag skall köpa hans debutalbum för jag tycker han är helt suveränt bra. 

 


Här en låt med honom som jag antar finns på hans platta Gotta catch That Train. Klicka här för att höra låten han blev känd med. Han skriver sina egna låtar. Klicka här för att höra ytterligare en låt med honom

 

 

#Doug #Jill

Av Malin wiper - 4 maj 2014 10:30

  

Sist vi var till Sam Hjälp i Huskvarna så köpte min man denna läckra vattenkanna i tjockt plast för endast 25 kr. Han vill att vi skall ha den på vår nya balkong för att vattna i balkonglådor och tomatplatntor mm. Den var verkligen annorlunda och jag hade själv också reagerat om jag såg den först.  

  

Kannan heter Guldkannan Towa, för värdefull växtnäring och ekologiskt kretslopp i vardagen står det under det hjärtformade locket. När jag gick ut och googlade på kannan så såg jag att vi gjort ett fynd igen. Klicka här för att komma in på sidan där den finns att köpa för 595 kr och vi har köpt den för 25 kr....  .  Den är tillverkad av återanvänd hållbar p-p plast. Hon som designat kannan heter Åsa Lövberg. Klicka här för att komma in på Bokus för att se att hon även skrivit en bok 

 

   

Den går att montera ner lite vad gäller pipen och det finns även en propp så det går bra att frakta vatten i bilen. Klicka här för att läsa lite mer om denna kanna som blivit väldigt populär   

 

Klicka här för att komma in på kannans facebook  



  

Såna här portföljer såg man många män hade när jag växte upp.  Kom speciellt ihåg bibliotekarien på bibblan när han gick omkring med en sån och en basker på huvudet. Han var så lik Gunnar Sträng och hade även likadana glasögon


  

Det verkar finnas hur många modeller av pigtittare som möjligt.  


  

Dom hade fått hem draperier som fungerar som skydd för insekter från balkondörrar. Denna har ett mönster av svanar 

 

Vladimir Kagan Stol. Klicka här för att se ytterligare ett klipp 


  

Detta var en jättelång helg och vi har fått rätt mycket gjort hemma men det finns mycket kvar att göra inför flytten. Vi har inte varit ute så mycket som vi borde men vi har prioriterat flytten och min mage har varit i uppror men börjar nu lugna ner sig. I dag skall min man baka flera kakor för vi har så mycket ägg kvar sen vi köpte på Rudenstams av en ekologisk äggproducent, jag skall stryka tvätt och sen fortsätta packa. Hinner tyvärr inte träffa folk just nu men det skall jag göra till veckan istället. Hoppas att dom två återstående dagarna på helgen blir bra för er alla.  

  


#Sam #Stenkakor #Portfölj # Trehjuling #Billyhylla #Draperi #Pigtittare #Guldkannan   

Av Malin wiper - 3 maj 2014 19:12

  

Här följer en svit av bilder som jag tagit när vi varit ute och åkt men som jag inte fått in förrens nu. Min kamera sjunger på sista versen så det blir fläckar på bilderna som jag får arbeta med att ta bort i bildprogrammet.  


  

En snygging till bil som jag inte vet märket på         


  

Detta är en Yamaha XV 1900 A från 2008

 

Motorcycle Mama med Harpo i en unplugged version. Klicka här för att höra orginalet med Harpo. Klicka här för att läsa om Harpo som fortfarande är aktiv  

 

   

 

   

   

   

   

  

En tjusig Volvo Amazon dök upp 

 

  

Sånt här kan man också träffa på när man åker på dom mindre vägarna. Här kan man köpa grönsaker, blommor, ved mm och stoppa ner pengarna i ett myntinkast 


 

     

 

  

I dag skulle vi ha åkt på Skillingaryds Marknad men jag är inte bra i magen och vi har massor att göra inför flytt. Hoppas ni haft en fin dag och får en njutningsfull kväll. 

 

The Trammps med Disco Inferno från 1976. Klicka här för att komma in på deras hemsida. Klicka här för att läsa om gruppen. Det är ju inte klokt vad tiden gått fort. Jag tycker det nyss var 1976 och jag själv hade bott i Göteborg ett år efter att ha flyttat dit från Sundsvall. Nu är sångaren i denna grupp Jimmy Ellis död sen 2012 i alzheimers sjukdom. Han dog på ett äldreboende i Rock Hill South Carolina. Han blev 74 år 

 

 

#Yamaha #Hästar #Myntinkast #Lusthus #Trammps #Harpo #Jimmy

Av Malin wiper - 3 maj 2014 14:00

 

Bild från 27 februari 2011 utanför Günters Brödstuga


Detta är ett inlägg från när vi var till mamma förra fredagen. Vi åkte även in till Ulricehamn på ditvägen och tog en fikarast på Günters Brödstuga som alltid håller kvaliten och funnits rätt länge. Inlägget är förskrivet och tidsinställt

  

Tjejen som arbetade där just då hade inget emot att jag regisserade henne till en bild. Häftiga glasögon hon hade också. När man åker ut så här så blir man jämt sugen och det är bra om man är mätt när man skall vara borta ett tag 

 

Klicka här för att komma in på Günters Brödstugas facebook 


     

Mumsiga muffins med chokladtopping och på det små marshmallows


       


  

Vi köpte lite bröd både mörkt och ljust


  

Här kommer min man med brickan och vi gillar att sitta i den äldre avdelningen för det är lite 50-60-talsstil. Dom har även en modernare del där man även kan gå ut på en fin altan. Den har jag fotat förr men hittar inte det inlägget nu så det kan vara före 2009.

 

  

Här ser man hur man sitter i soffor med benvitt skinn och ett fast bord 

 

Cornelis Vreeswijk med Sommarkort


  

En gammal fin våg står som inredningsdetalj i ett fönster 

 

 

 

#Hushållsvåg #Günters #Ulricehamn

         

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards