Öppen Ridå

Alla inlägg under maj 2014

Av Malin wiper - 15 maj 2014 08:30

                                                                                                                                

  

                                                                  

Balkongen vi har nu satt vi bara på första sommaren vi bodde här och då såg det ut så här. Den är lite för långsmal för att man skall kunna sitta flera och dörren går utåt så den kommer då ivägen. Jag har just nu slut på både inspiration och bilder. Det enda vi kan göra hemma nu är att ta ner tavlor och ta bort spikar och skruvar. Min man har lite att göra i gäst/datorrummet innan han fått klart där. Vår bäddsoffar har varit ute till försäljning på några ställen och nu är det en som är intresserad. Vi kan tyvärr inte ha kvar den längre och det känns lite konstigt för den har följt med oss så länge och alltid rymts men nu är det som det är och inget att göra åt. Det är ändå döda ting.  Klicka här för att komma in på en sida med roliga saker för balkong 

 

   

Vilket läckert balkongbord som man kan använda även som laptopbord. Klicka här för att se vart jag hittade bilden 

 

   

Så här ser bäddsoffan ut som har 17 åt på nacken 

 

Jag skulle baka en kaka i går kväll men orkade inte och då sa min man att han kunde göra den istället, han är en juvel... 

 

   

Här står min man och bakar kakan i ett numera avskalat kök som inte ger nån trivsel, det nästan ekar där nu. Det är vår morotskaka som är mer som en tårta för den är låg och med en jättegod topping. Klicka här för att få receptet. Där är den gjord i lite mindre och högre form men vi brukar för det mesta göra den i en fyrkantig form.  

 

Min mans musikönskning Jake Worthington med Good Ol' Boys. Klicka här för att komma in på hans facebook. Klicka här för att läsa om honom

 

 

Dagens bottennapp: Nu fick man i alla fall bekräftat, det man ändå förstått, att vi blir bestulna på vår A-kassa. Den har inte höjts på 10 år och det finns ett överskott och vem är det som betalat in till denna försäkring?, jo vi folket genom att ha betalt in till facket i många år. Den ena skandalen efter den andra rullas upp och man kan inte undgå att känna ilska. Klicka här för att läsa mer om detta. Det är samma med vår sjukförsäkring och våra pensionsinbetalningar....  

 

 

 

Från det ena till det andra solen skiner i dag och i går var det 15 grader varmt. Hoppas ni har en fin torsdag och helg att se fram emot. 

 

 

  

 

#Bottennapp #Försäkring #Morotskaka #Jake

Av Malin wiper - 14 maj 2014 17:00

Ett klipp min son skickade mig på Vangelis och hans fantastiska synth som min son säger är helt enrom och annorlunda än han sett någonsin. Antagligen specialbeställd och en bit in i klippet så kör det igång så mäktigt så man får gåshud. 

 

   

Klicka här för att komma in på Vangelis hemsida. Klicka här för att komma in på Analog Synth Museum. Klicka här för att komma in på en sida och läsa mer om Vangelis och vilka syntar han använder/använt sig av

 

   

En av alla syntar han använts ig av ARP 2500 

 

Vangelis heter egentligen Evánghelos Odysséas Papathanassíou och han föddes 1943 i Volos och är en grekisk musiker och kompositör. Vangelis har varit verksam inom den elektroniska musiken och synthmusiken sendan genrens genombrott under 1970-talet. Tillsammans med Kraftverk och Jean Michel Jarre är Vangelis förgrundsfigur inom elektronisk musik. Han har utöver sin solokarriär haft framgångar i samarbete, inte minst i duon Jon &Vangelis 

 


  

I dag har det mest regnat men lite sol har tittat fram. Jag har inte varit ute på två dagar för jag sover dåligt och jag måste göra så mycket som möjligt inför flytten. I dag har jag tömt städskåpet och rensat bort skräp därifrån, sen har jag nästan tömt "Likörhörnan" från utsmyckning så det ser rätt trist ut här nu. Jag har fått flera kartonger packade och det finns inte så mycket mer att göra nu utom i källaren där vi skall rensa mer men det är mest stora saker. Nu är det bara att ta ner allt från väggarna och bort med spik och skruvar. 

 

 

Min man utanför sin arbetsplats Magnisa stuga    

 

I dag efter lunchen var min man och skrev på papper så nu har han en fast anställning och slipper fas 3 (förnedringsfasen). Min man hade ändå tur som hamnade på en sån bra plats men lönen och försäkringar är mycket sämre på fas 3. Det känns helt fantastiskt och bådar gott inför resten av framtiden att vi nu får lite mer trygghet. Han har verkligen hamnat på rätt plats nu för han trivs som fisken i vattnet på Museiföreningen där han blir så bra behandlad, han tycker dom är helt fantastiska där och han får göra sånt han är intresserad av. Jag är så glad för hans skull eftersom han levt upp sen han började där och det behövde han efter flera svåra år med sjukdomar han råkade ut för. 

 

 

#Vangelis #Synth #Museiföreningen #Fas #Magnisa

 

Av Malin wiper - 14 maj 2014 12:00

 

Malik med sin oscarsstatyett



När jag slog på nyheterna i morse så blev jag väldigt paff och ledsen för Malik Bendjellou hittades död i går. Han var filmskaparen av den Oscarsbelönade dokumentären "Searching for sugarman" som jag såg när den gick och blev så fängslad så jag köpte den för att se om. Hemskt när en människa i sin blomning endast 36 år gammal går bort. Sixto Rodriguez som dokumentären handlade om är i stor sorg. Klicka här för att komma in på SugarMan.org

 

 

 

 


Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på Sixto Rodriguez och Malik Bendjellou

 

 


Klicka här för att se vad jag skrev när Malik Bendjellou fick en Oscars för filmen Searching for Sugarman. Klicka här för att se vad det står i Metro ang detta. Dödsorsaken framgår inte nånstans på nätet och familjen vill sörja i fred. Nu några timmar senare så står det att han tagit sitt liv och det känns så tragiskt. Han hade varit deprimerad ett tag. Klicka här för att läsa mer

 

 

   

 

Jag kom ihåg hur glad jag blev när han fick sin oscars som han verkligen var förtjänt av. Det känns väldigt konstigt att han är ur tiden alldeles för tidigt. Han var en omtyckt och ödmjuk person som alla bara har gott att säga om. 

 

 

 

 

Malik Bendjellou föddes 14 september 1977 i Ystad Skåne, och dog 13 maj 2014 i Stockholm. Han var en svensk dokumentärfilmare, journalist och tidigare barnskådespelare (Ebba och Didrik 1990) som blev oscarsbelönad för sin dokumentärfilm Searching for Sugar Man som handlade om den amerikanska sångaren Sixto Rodriguez. Klicka här för att se trailerna till dokumentären

 

 


 

 

 

#Malik #Sixto #Oscars  


Av Malin wiper - 14 maj 2014 08:00

  

I fredags när Barbro var med så åkte vi runt lite överallt och hamnade till slut hos Rudenstams Gårdsbutik dit vi varit ett antal gånger. Barbro köpte med sig lite äpplen och vi handlade lite som fattades hemma. Klicka här för att komma in på deras facebook


Klicka här för att se vad jag skrev sist vi var till Rudenstams Gårdsbutik. Då fick jag mycket bättre bilder

  

Dom hade fått hem lite nytt och detta är skärbrädor och smörgåsunderlägg i retromönster och form. Det var verkligen snyggt. 


  

Dessa snygga sobert blå kökshanddukar har jag inte sett förut. Dom heter "Putte" och kommer från Nyblom Kollén. Klicka här för att komma in på deras hemsida. Klicka här för att läsa lite om dom 

  

  

Dom har även skorpor och hårt bröd av alla de slag. Jag skall fördjupa mig i detta nästa gång. Tar en sak i sänder.


  

Dom har satt ut presentförpackningar lite här och där med olika saker ur deras sortiment. Det är bekvämt att bara köpa en påse och ta med sig om man är bortbjuden eller vill överraska nån


Klicka här för att komma in på deras hemsida. Klicka här för att komma in på deras facebook. Det är så roligt att det finns småskaliga bryggerier och annat som bådar gott inför framtiden. Vi kommer nog att få en levande landsbygd igen för folk har fått upp ögonen för bättre och renare produkter, och det ekologiska har blivit en självklarhet som fler och fler väljer.


Dessa chips skall jag köpa hem när vi får gäster för dom är fantastiskt goda och lagomt saltade. Det är Bjäre Chips som vi provsmakat där och dom är verkligen goda 


Klicka här för att komma in på Bjäre chips facebook. Klicka här för att komma in på Bjäre hemsida 


  

Här lite olika choklader från Malmö Chokladfabrik. Klicka här för att komma in på deras hemsida. Jag skall köpa en nästa gång vi åker dit för det är mörk choklad som jag är van att äta och uppskatta. Klicka här för att komma in på deras facebook. Min man och jag lärde oss äta mörk choklad med hög cacaohalt av Maria Lakatos. Hon drev Café Lakatos i flera år innan Malmborgs Lilla tog över. Vi var på hennes fantastiska chokladprovning som jag aldrig glömmer.

     

     

Vi köpte inte så mycket denna gång men nästa gång blir det mer  

 

 

#Rudenstams #Nyblom #Nääs #Malmö #Bjäre #Kökshanddukar #Smörgåsunderlägg


Av Malin wiper - 13 maj 2014 21:42

 


   Maud Olofsson på Aktuellt 21.00 gällande Nuon affären. Hon ville inte svara på frågor som folk ställt till henne och tyckte allt var överspelat trots att hon sagt i radion att hon förankrat Nuon affären hos regeringen, nu tyckte hon inte det var relevant. Mannen som intervjuade henne på Aktuellt gav sig inte och frågade minst åtta gånger om hon inte kunde svara men hon svarade samma sak hela tiden att det var konstitutionsskottet som gällde och vad dom kommit fram till, hon ville inte heller tala om varför hon inte dök upp när hon var kallad till KU, hur kan man neka till att bli utfrågad när vi har KU som skall granska regeringen. Det är ju som om vi medborgare skulle underlåta att komma när vi är kallade till nåt. Hon ville prata om att gå vidare och hon försökte skyla över, nu måste dom väl ändå vara i blåsväder för hon gjorde bort sig totalt, det kan väl ingen ha undgått...  . Jag önskar att jag hade hittat klippet på SVT från aktuellt för att sätta in det här men det fanns inget. Hon verkar inte vilja ta ansvar för nåt och säger att det såg bra ut då med vattenfall, men hon kunde liksom inte veta då att det skulle gå dåligt, hon var verkligen iskall. Spiken i kistan säger jag bara.

 

 

 

Klicka här för att få en en kortfattad faktainformation om detta med Nuon-affären på Aftonbladet

      

 

 

Handsmidd spik

 

 

 

Det blir nog champagne på valdagen istället för sorgband

 

 

 

#Maud #KU #Nuon

Av Malin wiper - 13 maj 2014 14:45


Jag fick ett klipp över mejl från min son och det var så dråpligt . Klicka här för att se ännu ett roligt klipp ang detta


  

Jag är själv uppvuxen med surströmming och det var en delikatess som man till och med älskade lukten på. Min son åt surströmming som väldigt liten och även sill. Mina föräldrar hade en sommarstuga och där njöt man extra mycket men man fick alltid vifta bort en massa insekter som drog sig till strömmingen. Surströmming smakar ju inte som den luktar och det är tillbehören som förhöjder njutningen. Helst mandelpotatis, gul eller röd lök och till det öl och nubbe men inte för barnen som fick mjölk eller nån annan dryck. Numera har det tillkommit såser till denna anrättning men då var det bara potatis och lök. Nu glömde jag tunnbrödet som är en viktig del i surströmmingsfesten. På det kan man antingen bara ha ost eller så gör man en klämma med surströmming lök och potatis och äter så. Sen sjunger man nubbevisor...   

 

Dom vanligaste sorterna i norrland var Röda Ulven, Oskars och Höga kustens surströmming 

 

   

Jag har inte kunnat äta surströmming på många år och nu vet jag ju att det var gallsten som spökade, men dom är ju bortopererade nu så jag skall testa när det är säsong för jag kan äta sill nu som jag också hade fått sluta med. Klicka här för att se och höra en slagdänga med Thore Skogman som heter "Surströmmingspolka" 

 

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild 

 

Ett roligt minne: 

 

Jag arbetade några år på en arbetsterapi i Göteborg och där fanns några boenden som var från norrland och en av kvinnorna tyckte det var så tråkigt att hon inte fick nån surströmming så jag pratade med norrlänningarna som bodde där och sa att jag kunde ordna detta men då fick vi sitta inne hos en av dom boendes lägenheter. Jag fick ihop 5 norrlänningar varav 2 män och sen efter arbetsid så dukade jag ett bord där och gick hem och köpte ut det som behövdes. Jag gick dit och vi hade jättetrevligt i flera timmar och det var så roligt att se hur dom njöt och berättade roliga minnen som blossade upp medans vi satt där 

 

Dan efter när jag kom till arbetet så gick vaktmästaren omkring i korridorerna och såg bekymrad ut. Vad är det som hänt sa jag?. Han sa att det har blivit nåt stopp i antingen en toalett eller tvättställ för det luktar så fruktansvärt...  men han kunde inte hitta vart det kom ifrån efter att ha kollat flera längenheter. Jag började tokskratta och förstod att det var surströmmingen vi åt dagen innan som satt sig och inte blivit utvädrad riktigt...  .  Jag talade om för vaktmästaren vad vi gjort och han började tokskratta också så det blev en rolig episod som jag aldrig glömmer.

 

 

#Surströmming #Vaktmästare #Röda

Av Malin wiper - 13 maj 2014 10:00

  

Animated gifs

I dag känns det lite så här i mitt huvud...  bra bild när man skall förklara utbrändhet men då går det ännu fortare i hjärnkontoret, men kroppen står still.  Det beror naturligtvis på flytten som får en att bli lite förvirrad.  Det går verkligen upp och ner som en bergodalbana men det är nog den här väntan som är svår för mig. När nåt är bestämt så har jag svårt att vänta, allt skall ske direkt. Nu börjar det ändå att närma sig och jag har packat massor av kartonger i går. Vi har nu bara det nödvändigaste kvar så det känns inte som ett hem längre utan som nån provisorisk övernattningslägenhet....   

   

Nu har vi lika mycket kartonger i hallen igen. Dom som var där förut har vi tagit ner till källaren för det är sånt som skall till vinden. I går packade jag ner mer från sovrummet och köket. Vi har fått så mycket bortrensat så det känns lättande och nu känner jag att jag fick en pust av positivitet och enérgi.  

 

Det är lite regntungt men rätt varmt. Jag var inte ute nåt i går och jag vet inte hur det blir i dag. Hade tänkt göra ett reportage om en butik som fått en utmärkelse men jag väntar tills i morgon för jag håller på att skriva ner frågor och annat så man är väl förberedd. I går skulle vi ha gått på ett föredrag på Ritz men vi orkar inte på kvällarna nu men är det nåt på dan så går det lättare. Hoppas ni har det bra och får en fin dag. Som ni ser så har jag inte mycket att skriva om just nu men rätt som det är så dyker det upp nåt.

 

kram

 

Miss Li & Amanda Jenssen med Bourgeois  Shangri-La 

 

 

#Flyttbestyr #Förvirring #Amanda #Li

Av Malin wiper - 12 maj 2014 18:00

  

När Barbro var med oss till storstan sist så fikade vi på Gustafs Konditori i Huskvarna      


Klicka här för att se när vi var dit på långfredagen 


  

Jag har fotat en av tjejerna förra gången vi var dit men nu träffade vi på en av dom andra och ville fota henne också. Det känns så mysigt där och jag tycker dom är så duktiga på det dom gör.


  

Inte illa va? då vet man vart man skall gå om man har bråttomt..  Det gäller verkligen att vara organiserad då.

  

Här sitter min man och väntar på oss för Barbro var på ett ställe och jag ett annat...   


  

Här hugger Barbro och jag in på godsakerna. Vi slog till med ett Franskt bröd med vit choklad emellan och det var så mättande så vi orkade inte allt

  

Eloge till min man som skötte sig och tog en smörgås som han sa var jättegod. Han köpte med sig sånt bröd hem också


  

Kolla in våra bröd...  Inte undra på att man inte fick i sig allt


  

  

Nu vankas många bröllop framöver och dom är väl förberedda med detaljer



#Gustafs #Huskvarna #Marsipanrosor

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards