Öppen Ridå

Alla inlägg under april 2014

Av Malin wiper - 10 april 2014 20:00

  

Här kommer del 2 av Tjejkvällen på Ritz Konditori. 


  

Minglande tjejer som var glada och uppsluppna 

 

                            

                                              

 

    

  

Från Mofas Hus 

  

Jag köpte denna ljusstake från Mofas Hus som ser lite ut som rörledning. Dom fanns även i större modeller för 4 ljus men jag gillade denna bättre


    

Jag köpte även 3 burkar med doftljus för att jag tålde den milda lukten men jag skall nog ändå ge bort dom 

 

   

Jag köpte även bröd och Åsa hade lagt i en jättefin brödkniv åt alla som köpte bröd, så otroligt generöst när vi fått så mycket annat också. Tusen tack....  


  

Det var verkligen livat och alla hade roligt och pratade med varandra och njöt av både omgivning och godsaker


  

Det finns två lokaler på Ritz och denna är den andra där det också var fullsmockat med tjejer


  

Dessa två fina och glada tjejer måste få en egen bild. Tog en bild på tjejen till höger när hennes hår svepte fram vid kaffehörnan men hann inte så jag frågade om jag fick ta en till men då misslyckades jag, har lite för bråttomt...  


          


  

På torget framför Ritz börjar det bli påskfint som synes                              

  


  

Det var så mysigt att vara ute en kväll och det såg så mysigt ut i parkdelen när skymningen föll över torget. 

 


Shania Twain med Man- I Feel Like a woman


  

På varje bord hade dom ställt färgstarka plåtburkar där det fanns bestick i en av burkarna och den andra lite påskfint dekorerat           

 

 

  

Gick en sväng ut på torget för att ta en bild när dom satt upp påskfjädrar i träden utefter huvudgatan. Affärsmännen i samhället hjälpte till med detta. I år har dom varit så smarta så dom har satt fjädrarna på ett snöre så det är lättare att få på dom och även ta av. Förut satt dom fjädrarna för hand en och en på grenarna. 

 

 

 

#Tjejkväll #Ritz #Påskfint #Torget

Av Malin wiper - 10 april 2014 15:00

                                       




Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget.se och läsa deras senaste reportage ang ett Tryckeri med anor som duktiga Journalisten Jenny Almlöf  som är en av våra fd grannar när vi bodde i huset. Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget.se facebook. Detta tryckeri har funnits i 80 år och mycket har hänt sen dess och dom följer med i utvecklingen så det är inte som förr i den branschen heller. Väldigt intressant läsning som jag rekommenderar.

 

 

 

 

 

 

Min man har varit dit ett ärende för ett tag sen. Företaget heter Skilltryck och ligger i Skillingaryd. Klicka här för att komma in på deras hemsida

 

 



Hittade detta klipp från Skilltryck och hoppas det stämmer

 

 

 

#Skilltryck #Vaggerydstorget

Av Malin wiper - 10 april 2014 11:18

     

Så här fint hade Åsa som driver Ritz Konditori gjort det utanför när vi var på väg in till "Tjejkvällen". Här ser ni Inger som är på språng in genom dörren. 

 

Klicka här för att komma in på Ritz Konditori facebook 

 

   

Innanför dörren stod fina Åsa och två söta påskkärringar och hälsade alla välkomna och bjöd på chokladägg. En hängare fanns vid dörren så alla kunde hänga upp sina ytterkläder. Det sjöd av liv därinne och till slut var det sammanlagt 40 glada tjejer som fick en njutbar kväll.   

 

   

Det serverades både vin, cider och kaffe till det vi fick att äta både smörgåsar och andra godsaker.   

 

    

En av våra fd grannar träffade jag på och hon såg verkligen ut att trivas och log så fint     

  

   

Här sitter Inger med en kvinna hon känner. Jag bad en person att fota mig också men jag kan inte hitta en enda bild på mig så nåt gick snett men det gör inget för jag såg så trött ut och håret har jag inte kunnat klippa för jag har tre stygn i huvudet efter att jag tog bort en talgkörtel. Jag är ändå glad att jag kom iväg 

 

   

Här har det kommit lite mer folk så det var full rulle

 

   

Mofas hus i Skillingaryd var där och sålde lite saker vid ett bord. Här ser ni dom tre kvinnorna som driver inredningsbutiken.

 

  

Dom sålde bland annat dessa prydnader som jag antar är inför påsken och många köpte av dessa färgstarka inredningsdetaljer. Jag tänkte bara på 70-talet när jag såg dom för precis såna färger och blommor var poppis då både på tyger, kläder och annat

 

Klicka här för att komma in på Mofas Hus blogg. Klicka här för att komma in på deras facebook 

 

       

Klicka på bilderna så blir dom större 

 

   

En bit in på kvällen så lottades denna fina påsktårta ut  ut och några andra godsaker 

 

  

Om man köpte två av dessa bröd så kostade det bara 30 kr

 

        

 

   

Vi åt jättegod räksnurror som ingick i priset av 60 kr och då får man både kaffe, vin, cider till. Smörgåsarna var ljuvligt goda och fint dekorerade. Det var så trångt överallt så jag fick inte så bra bilder som jag hade velat ha för det var ett konststycke att tränga sig fram och ta tid på sig att fota och jag var lite stressad.

 

 

Sen blev alla bjudna på tre olika minigodsaker som jag själv inte heller kunde säga nej till. Dom var otroligt goda och inte så söta så kvaliten var hög

 

       

Så här såg dom ut bakom disken innan dom delades ut helt gratis.

 

Vi fick även smakprover på bröd och gott att stryka på brödet men jag fick bara en bild som var bra men det var massor av såna här fat med bröd som man kunde testa. Det var så generöst hela kvällen.  

 

   

Här ser ni Åsa och hennes dotter som hade fullt upp hela kvällen men dom var så coola och duktiga och hade gjort det så fint och proffsigt så det var en upplevelse. Synd att det var så svårt att fota för jag hade velat ha en bättre bild på dom båda.  Eftersom det kom så många så sa Åsa att dom nog anordnar en "Tjejkväll" nästa år också. Det sjuder av lust och framåtanda i vår kommun nu och butikerna anordnar så många roliga evenemang så folk får träffas. 

 

Jag får tyvärr inte med alla bilder i detta inlägg så jag får göra en del 2 som kommer så fort som möjligt..... 

 

Så passande "Ladies Night" med Kool and The Gang. Klicka här för att komma in på deras hemsida. Kool and the Gang är en amerikansk musikgrupp som bildades 1964 i Jersey City, New Jersey. Gruppen upplevde sin kommersiella mest fram framgångsrika period under början av 1980-talet men dom är aktiva fortfarande. Klicka här för att läsa mer om gruppen.

 

 

 

#Tjekväll #Ritz #Åsa #Räksnurra #Mofas #Kool 

  

Av Malin wiper - 10 april 2014 09:00

  

I går kom min man in med ett paket från brevlådan och det var från Pisan. Till det ett jättefint kort.  


    


  

I paketet låg två jättefina armband som hon tillverkat till mig som en vårpresent.... Så snyggt och jag gillar dom läckra  oregelbundna stenarna mellan pärlorna...    Detta hade jag på mig i går på Ritz Tjejkväll och det passade perfekt på handleden. Pisan vet mina handledsmått sen förut det märks 


  


Detta fina gröna låg också i paketet och det passar även att ha tillsammans med det andra armbandet. Tusen tack snälla Pisan.... Jag blev jätteglad....  

 

 

Klicka här för att komma in på Pisans smyckesida...    

 

 

Philippine Pearls 

 

 

Jag och Inger hade en toppenkväll på Ritz Konditoris Tjejkväll och det var hela 40 st  tjejer där så det var livat värre. Det var inte lätt att fota men jag skriver ett inlägg om detta senare i dag. I dag skall vi ha halvfasta och nu blir inget mer slarv för vi håller på att gå upp i vikt igen. Ha nu en jättefin torsdag så här före helgen igen!!!!!!! veckorna går sjukt fort nu 

 

 

#Pisan #Armband


Av Malin wiper - 9 april 2014 18:30

  

Denna bild fick jag av min son över mejl. Det gäller att inte ha höjdrädsla om man skall bo där. Det kanske var ett bostadsförslag...  Det är ju i alla fall onekligen vackert och det finns ju en bro så man kan ta sig därifrån. Synd att man inte får se vad som dyker upp på andra sidan för det ser ju ut som ett hus där också.


Adele - Rolling in the Deep (ft guest artist, Amanda Scott) och The Piano Guys 

 

   

När vi fick vända om i lördags för att jag inte orkade åka till ett möte så tog vi vägen över Norrahammar och tänkte köpa hem lite bröd från Café Mange. 

 

   

När vi svängde in där och skulle parkera så såg vi att Cafét var nedlagt och såg inte alls ut som förr. Klicka här för att se vad jag skrev i ett inlägg om Café Mange 15 mars 2012. Klicka här för att se vad jag skrev 28 december 2011. Konstigt att skylten var kvar vid vägen.

 

   

Norrahammars Återbruket är också borta sen ett tag och det trots att dom fick Miljöpriset 2010 och har funnits rätt länge. Vi fick tag på en del bra saker där när vi hade hus. Det börjar gapa tomt där nu känns det som när både café och Återbruket är ur tiden. Klicka här för att se vad jag skrev om dom 15 mars 2012. Klicka här för att se vad jag skrev 28 juni 2011. Klicka här för att läsa mer om Återbruket 

 

   

Dessa stolar köpte vi på Återbruket för några år sedan för endast 30 kr/st och dom har vi haft till barbordet i köket både i denna lägenhet och i huset. Dom har stått i en skolas fysik & Kemisal och ser ut som barstolar men väldigt stabila med tyngd i sig. Vi skall sy dynor till dom och vi har tyg och även tillskurna dynor från Poppins Möbelklinik

 

 

Min man säger att det är rätt kallt ute och det kan bli snö för april oberäkneligt. Jag har inte varit ute på två dagar och har fokuserat i dag på att komma i sån form så jag kan ta mig till "Tjejkvällen" på Ritz Konditori. Inger kommer lite senare för hon skulle på ett styrelsemöte. Barbro kunde inte följa med. 


Good Evening

execellent website | Good Evening | Source

 

#Adele #Mange #Återbruket #Svindlande

Av Malin wiper - 9 april 2014 08:30

  

Min man hittade en bostadsannons på nätet på detta hus i Bondstorp som döpts till "Någolunda" Att bo där kostar 6.500 kr/månad....   Inget för den höjdrädda men det såg ut att finnas en hiss, annars hade det varit jobbigt att ta sig upp och ner. Jag såg nu att det redan är uthyrt och det är säkert en härlig utsikt. Det gäller att inte ha för mycket möbler... . Vi har åkt förbi där för ett tag sen så jag fick fota men det blev endast två bilder som blev bra  

 

 

Bondstorp är en småort i Vaggeryds kommun och kyrkby för Bondstorps socken. Bondstorp ligger vid Rasjön. Avståndet till centralorten är 18 km, och till Jönköping är det omkring tre mil. I Bondstorp ligger Bondstorps kyrka  

 

 

  

Åker man inte hissen så finns en spiraltrapp på ena sidan                  

   

 

   

Huset ligger med utsikt över Rasjön och före den en liten damm med rutschkana.

 

   

Såg även denna snygga husbåt nere vid sjön. En sån skulle man kunna ha som sommarstuga eller varför inte bo i den jämt och slippa en massa prylar. Klicka här för att se en lyxig husbåt


  

   

Det ser ut som dom håller på att arbeta med marken i detta område

 

   

tterligare en husbåt på området 

 


Sara Bareilles med Morningside. Hon sjunger och spelar på en husbåt i detta klipp. Klicka här för att komma in på hennes hemsida. Hon föddes 1979 i Eureka, Kalifornien, USA och är en amerikansk musiker. Hon fick sitt genombrott 2007 med singeln "Love Song" som gav henne en topp fem-placering på Billboardlistan  

 

  

  

 

Jag är inte så aktiv nu för vi har mycket att göra den närmaste tiden men jag kommer in ibland och jag hoppas ni får en fin onsdag. I kväll skall jag ändå gå på Tjejkväll på Ritz Konditori som jag anmälde mig till för ett tag sen.

 

 

 

 

 

Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget.se och se kommande evenemang och allt annat ni kan få information på den sidan. Även välskrivna och intressanta reportage

 


#Någolunda #Bondstorp #Pålar #Vaggerydstorget

  

Av Malin wiper - 8 april 2014 13:00

       




När vi kom hem i går efter att vi fått vända bilen så väntade ett fint paket i brevlådan. Jag blev så förvånad och undrade vem det kom ifrån. Jag har svårt för att ta emot saker så det har jag fått träna upp mig på för jag har lättare för att ge.  


  

Det visade sig vara från min bloggvän Annelie. En jättefin ljuslykta som min man håller upp här. Tusen tack snälla gullig du...         den kommer vi att ha i ett fönster som en snygg inredningsdetalj, den kommer att lysa upp så fint. Den kommer från Victoriás Design House    



Ljuset sätter man i underifrån och vrider om så stannar det kvar. Det är ett sånt fint hålformat hjärta på taket   


  

Närbild på den jättesnygga lyktan.... 

 

 


Dido med Thank You riktat till givmilda Annelie



#Annelie #Ljushållare #Hus #Dido

Av Malin wiper - 8 april 2014 08:00

  

Vi skulle åka iväg till mamma i går på ett möte där hon bor. Bilderna i detta inlägg är från en annan dag då vi var ute och åkte på lite mindre vägar. Tyvärr så kom vi inte längre än en bit utanför Jönköping för det tog stopp för mig. Min man och jag har varit under hård press i över ett år och det tar ut sin rätt nu med att man blir deppig, trött och uppgiven. Vi sover inte bra på nätterna heller och det vi upplevt känns som att hjärnan blivit överbelastad. Vi har nu varit tvungen att förändra vår situtation mot vår vilja men jag skriver mer om det lite längre fram.                        

 

  

 

Min man hade bakat två slå ihop kakor i går (Skrivmosters recept) för att ta med oss till mammas boende men när vi vände för att jag inte orkade åka vidare så upptäckte vi också att vi glömt kakorna hemma så man förstår att vi inte är i form...  . Vi har nu gett bort en kaka och en tar han med sig till jobbet i morgon. Vi har så mycket ägg så vi kan baka många kakor. 


  

Ibland kan man se såna här stenar ute där nån har gjort lite roligt av en sten som här med en mindre ovanpå. 

 

   


  

Ännu en rolig syn utefter en liten väg. En runt liten sten längst upp som lockar blickfånget. Man får många upplevelser och överraskningar när man åker på dom små vägarna.

  





Vi fick en båt på vagn framför oss på en lite större väg. Skarven står det på båten och jag googlade men då kommer det bara fram jättestora båtar och färjor så jag tror det är nåt annat märke på denna båt men den är döpt till skarven 


  

Här svänger bilen och jag försöker fånga den med kameran. Det är i alla fall en liten motorbåt 


  

I Torestorp (Jämslund) vägen mellan Byarum och Jönköping så ligger detta ödehus och även några andra ödebyggnader. Att dom håller så bra trots tidens tand och umbäranden är märkligt. Fast snart är deras saga all och det kommer att gapa ännu tommare och ödsligare utefter denna väg. Jag  får en konstig känsla i kroppen varje gång jag åker förbi dessa byggnader. 

 

     

 

   

PicGifs       

 

       

Här ser man ytterligare en byggnad utefter den vackra och idylliska vägen. Denna lada ligger bakom det första huset och dom ligger vid olika vägar men jättenära


  

Här ett annat hus på ett helt annat ställe som fångade min uppmärksamhet. Det såg nästan ut som en målning med det röda staketet som var solblekt.  Titta på fönstret längst upp på sidogaveln, lite annorlunda. I sin slitna skrud så är det ändå så vackert. 

 

Wilhelm Peterson-Berger med sommarsång. Wilhelm Peterson-Berger föddes 1867 i Ångermanland och dog 1942 i Östersund. Han var en svensk tonsättare och musikskriftställare och en av de främsta nationalromantiska svenska tonsättarna. Han är välkänd i Sverige för Frösöblomster 1-3 som innehåller pianostycken som Sommarsång, Vid Frösö kyrka och Intåg i Sommarhagen

 

 

 

 


PS 

 

Mr T här Malins mage har brakat ihop så hon kan inte komma ut på ett tag men hon har tydligen nåt tidsinställt inlägg 




#Skarven #Stenar #Wilhelm       

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards