Öppen Ridå

Alla inlägg under april 2014

Av Malin wiper - 15 april 2014 08:00

 


Utan kunskap om vår historia kan vi inte forma morgondagens samhälle, detta gäller även lokalt i den bygd vi lever i. Hembygdsrörelsen är en av få folkrörelser som ökar sitt medlemsantal. I lördags var det Jönköpings läns Hembygdsförbund som hade stämma eller årsmöte. Denna gång var det Vaggeryds Kommuns Hembygdsråd som hade äran att stå som värd.

                     

Pic Gifs



I en tid när de flesta av oss är uppkopplade mot nätet  och i olika nätverk så blir vi mer och mer medvetna om de tidens nätverk som skapat de samhällen vi lever i. Dagens föredragshållare Rolf Fredriksson, utrikeskorrespondent i SVT, tog oss på en resa i tid och rum på ett inspirerande och medryckande sätt. Leif Palm, mångsysslaren och naturfotografen, visade sitt somriga bildspel accompanjerat av Jan Allan Perssons nykomponerade verk. På flöjt brilljerade Robert Carlsson, Vaggeryd. Milliseum och Bissefällans utställning tillförde glans och historik. Här kommer några bilder från tillställningen. Mer utförligt kan ni läsa på skillingaryd.nu om Rolf och bildspelet.


  

Under frukosten musicerar Jan Allan Persson och Robert Carlsson.


  

Kommunens "Borgmästare" Berry Lilja håller ett inspirerat tal till och om Hembygdsfolket.


    

Nu delas strax medaljer och diplom ut till "Eldsjälarna"


  

Waggeryds Museiförening företrädda av Evert Melin och Lars-Erik Joakimson tar emot "Hedersenen"

 


  

Motiveringen går snart att läsa om på föreningens hemsida...


  

Rolf Fredriksson kopplar ihop omvärlden med hembygden.


  

Bertil Svahnström och Agne Hamrin liksom Andra Världskriget är delar i berättelsen.


 

Lars-Erik Joakimson tackar alla som bidragit till den lyckade tillställningen.

 



#Hembygdsförbund #Årsmöte #Rolf #Evert #Joakimson

Av Malin wiper - 14 april 2014 08:45

   
En bild jag fick på denna söta katt över mejl från min son.  

 

Här kommer ett inlägg med bilder från i slutet av förra veckan. Jag bloggar när jag kan och det kan bli lite oregelbundet för jag vill rensa så mycket som möjligt och packa så vi är väl förberedda. Jag är ju en person som har svårt att vänta när nåt ändå är bestämt, så jag är redan ute ur denna lägenhet och befinner mig i nåt slags mellanrum....    


  

Jag har inte kunnat klippa mig för jag har ju haft 3 stygn i huvudet efter att ha tagit bort en talgkörtel men i fredags var jag inne på Salong Hon & Han Frisör Interiör för att beställa tid och då såg jag dessa roliga skärbrädor som kommit in. 


  

Söta ägarinnan av salongen Sandra var där och spred värme och glädje. Jag fick då en klipptid till i dag 13.30                  


  

Kolla in hennes häftiga naglar som ger discokänsla. 

 

Här kommer en gammal discodrottning Amii Stewart med Knock on wood från 1979. Jag har själv varit på disco och dansat till såna här låtar på 70-talet. Ibland på färgorna mellan Göteborg och Fredrikshamn där man ofta åkte över bara för att roa sig 8 timmar fram och tillbaka. 

 

 

 

 

Amii Stewart föddes 1956 och är en amerikansk discosångerska som slog igenom 1979 med denna cover på Eddie Floyds låt Knock on Wood. Den blev listetta på Billboard Hot 100 samma år och tog sig till sjätte plats i Storbritannien. 

 

Klicka här för att komma in på hennes hemsida  

 

 

 

Sköt om er och ha det så bra....    och tack för era fina och snälla kommentarer. Ni är toppen...   

 

  

 

#Salong #Disco #Sandra #Amii 

Av Malin wiper - 13 april 2014 19:33

 


Här ser ni en lånad bild från Skillingaryd.nu. Den föreställer min man och  Tv Reportern Rolf Fredriksson som talade vid Hembygdsförbundets stämma i Skillingaryd i lördags. Min man hjälpte till med tekniken. Klicka här för att läsa om detta på Skillingaryd.nu. Min man hade inte en aning om att han kommit med i tidningen förrens jag träffade på honom där själv....  när jag var inne och skulle läsa om mötet.

 

 

 

 

 

Min man kommer att skriva ett gästinlägg ang detta så fort han hinner och får klart dom fotona han tog på evenemanget. Tyvärr glömde han kameran så han fick använda mobilen.

 

 

 

 

  Rolf Fredriksson växte upp i Vaggeryd, Småland. Min man skjutsade honom till hans övernattning i Vaggeryd efter mötet och han tyckte att Rolf Fredriksson var jättetrevlig och Rolf själv var  så nöjd med att ha fått träffa sina kompisar i kommunen.

 

 

 


#Rolf #Bergström #Hembygd

Av Malin wiper - 13 april 2014 15:15

  

Nu lägger jag in ett inlägg eftersom vi fått så mycket gjort och jag börjar bli lite positivare. Det förra inlägget hade jag redan skrivit sen förut. 

Så här många påsar som på bilden fick jag ihop bara på att rensa i lägenheten  i dag. Nu kommer jag bara att köpa det allra nödvändigaste och inte slösa för mycket blir liggande. Vi kommer inte att göra nåt i sista sekunden utan allt skall stå klart att bara flytta iväg. Vi rensar nu för fullt och har redan fått bort massor av både saker till second hand, gett bort saker och sen slängt resten. Det känns som ett "reningsbad". När vi flyttade hit för två år sedan så hade vi redan rensat lite men resten skulle vi göra här men så har det inte blivit utan vi har fått mer istället. Nu vill vi bara ha lagomt och sånt vi trivs med. 

 

   

Den här höga secondhand-byrån som jag haft sygrejer i vid sybordet kommer vi inte att ha längre. Jag får nog inte plats med en syhörna när vi flyttar för den lägenheten är mindre. Fast om jag får plats med sybordet så kommer jag att sätta nån snygg låda under bordet istället med saker jag behöver för att kunna sy. Min man måste få en datorplats eftersom han för det mesta sitter vid en stationär dator. Jag har ju en laptop och ett litet bord som jag kan flytta med mig överallt i lägenheten. Jag måste försöka tänka positivt för jag har ju min livskamrat med mig till nya stället...   


  

Min man hämtade kartonger som han ställde så här fint utefter hallväggen. Han håller dessutom på att rensa ut massor från en garderob där han har massa teknikgrejer, sladdar mm. Det finns bara fyra garderober i nya lägenheten så vi får lägga mycket i våra byråer och även hitta på nån annan förvaring. "Filmhallen" är snart ett minne blott men jag skall ändå försöka göra det lite filmiskt i den nya lägenheten, så man får göra det bästa av situationen. 

 

   

Nu har vi börjat ställa kartonger och lådor med sånt vi måste ha kvar och sen när vi får lite mindre saker i källaren så ställer vi ner det som blir kvar tills vi flyttar. Jag har så mycket tyger på lager som jag inte använt än för jag har inte haft nån inspiration att sy på ett tag.    

 

   

Detta krustadjärn har jag letat länge efter i källaren och har nu hittat det i en kartong. Hade med det i en gissningstävling på bloggen i mars 2012. Klicka här för att komma in på inlägget. För ett tag sen fick jag ett mejl från en Bröllopskonsult som var intresserad av krustadjärnet för hon hade sökt efter ett sånt länge. Jag visste inte att det var så svårt att få tag på såna. Jag kommer att skicka det till henne som en gåva för det är kul att det kommer till nån som har användning av det. 

 

Klicka här för att komma in på bröllopskonsultens hemsida

 

 

Klicka här för att se både krustadjärn och struvjärn. Klicka här för att komma in på en sida där det finns recept på krustader. 


Vi har alla våra med och motgångar och man får vara tacksam att man alltid reser sig igen.



Vad passar inte bättre än denna låt till mina slutord. Jag reser mig igen med Thorsten Flinck & Revolutionsorkestern. Jag gillar teatraliska Thorsten Flinck och både denna låt och andra han framfört. 

 

   

 

 

#Byrå #Påsar #Kartonger #Filmhall #Krustadjärn #Flinck

Av Malin wiper - 13 april 2014 10:00

  

Jag tog några bilder när vi var till Röda Korsets Second hand (Klostergatan) sist. Här ser man fönstret i deras Cafédel. Dom håller på att göra om så det blir fler lokaler och jag och min man fick en rundvandring sist vi var dit. Klicka här för att komma in på det inlägget

 

Nyinvigningens datum är inte klart än men det dröjer nog några veckor. Jag kommer att hålla koll på detta så man kan gå dit och fota dom nya inredda lokalerna                       


  

Dom har börjat att ändra om redan nu och tagit bort en del från första rummet där man kommer in och nu ser det mer organiserat ut med en vit skohylla och sakerna utplacerat snyggt. Jag säger bara som så: Tack och lov för second hand där man kan göra fynd och blanda i  sin inredning och även kläder ibland. Second Handbutikerna blir mer och mer välbesökta och det dyker alltid upp nåt som faller en i smaken och dessutom är det miljövänligt att återanvända. 


  

Läckra trassliga sandaler som jag själv skulle trassla in mig i...  Dom såg helt nya ut och kostade 95 kr 


  

Dom hade fått in ett parti med helt nya väskor och jag själv köpte en röd lite större av märket Daniel Hechter. Klicka här för att komma in på en sida där det märket  säljs men det är mest kläder. Jag gjorde ett fynd för dom hade satt priset 35 kr på väskan...  och det var verkligen i underkant för dom andra där i samma märke tog dom minst 95 kr för men jag blev ju glad. 

 

   

Så här ser väskan ut som jag köpte så billigt och passar perfekt i sommar. Man får även plats med lite mer för den är rätt stor och har stort fack på utsidan och även inuti   


  

Fina Påskhönor som stod på deras Cafébord 


  

Här en kartong med helt nya stråhattar med stråband. Klicka här för att se en lite kvinnligare stråhatt med stråband som rosett. Klicka här för att se en annan modell av stråhatt. Klicka här för att se en stråhatt från en westernbutik


  

En del av hattarna hade dom hängt på väggen. Jag får nog tänka själv på en solhatt för balkongen i vår nya lägenhet är större och lite djupare än den vi har nu. Dessutom kommer vi att få utsikt eftersom andra hus i området ligger längre bort och inget hus står varken framför eller bakom vårt.


     

Den röda väskan är av samma märke som den jag köpte


  

Ytterligare lite hattar och en rosa tunika    


  

Denna blus var jättesnygg och helt intakt men för liten för mig                                          




#Röda #Second #Hattar #Väska

Av Malin wiper - 11 april 2014 14:07

 



      

Jag har länge tänkt på att flytta texten på min Waranbricka till ett större halssmycke. Den tidigare brickan förstördes fort av kroppskontakten och jag hade bytt ut den 4 ggr. På "grabbkvällen" hos "Cityskor" i Vaggeryd hade också Wahlbergs Ur&Guld ett bord med  läckra armbandsur och manliga halssmycken. Så jag passade på. En stram modern klocka har kommit upp på det eleganta huset från 1907 

 

Klicka här för att komma in på deras hemsida


  

Detta hängsmycke kommer från Police och passade perfekt in i det jag hade i tankarna.

Två kraftfulla plåtar att skriva ut texten på och en baksida för texten Waran/ Diabetes. Klicka här för att se mer av tuffa police smycken


Här syns fram och baksidorna, situationen avgör vilket som är vilket...



    

Här syns resultatat... jag är mycket nöjd.
Rickard fixade till ett passande läder/länk

koppel till mig. Med rabatten från "grabbkvällen" blev det facila priset 300 kr.

Fyndigt värre.


  

Man kan utan vidare konstatera att det är en magnifik samling ur och armbandsur som butiken för. Många prislägen men alltid hög klass och design.


              

Damerna har också mycket att välja mellan...


  

Klockhumor, men även här kvalité... 


 

 

 



#Wahlbergs #Police #Waran #Diabetes

Av Malin wiper - 11 april 2014 11:53

 


Jag är tvungen att ta en längre bloggvila på grund av stress och början till en ny utbrändhet eftersom vi haft störande grannar i 14 månader och nu är min och min mans smärtgräns nådd trots allt vi försökt göra för att lösa detta.  Fast vi trivs så bra i huset och lägenheten så måste vi flytta och det i sig är en stor sorg. Vi har blivit erbjudna en lägenhet i ett privat hyreshus som verkar väldigt bra och vi har tagit reda på jättemycket. Nu kommer vi att ha fullt upp med att packa så vi slipper stressa i sista minuten. Det är inte så att vi vill ha knäpptyst utan normala ljud men detta har varit horribelt 

 

 

 

 

                          


 

 

 

Är det så att jag hinner och mår lite bättre nån dag så lägger jag in ett inlägg. Sköt om er mina kära bloggläsare och ha det så bra i helgen. Stor kram från Malin...     

 

                       

 

 

 

#Störande #Horribelt

Av Malin wiper - 11 april 2014 08:11

 


I dag är det regntungt ute och lite grått men det kan ju ändra sig. Aprilväder kan man aldrig lita på. Jag skall till Vårdcentralen för att ta bort dom tre stygnen som jag fick när dom tog bort en talgkörtel på Värnamo Sjukhus. Det slog mig hur dyrt det blivit och att det kostar även om man har remiss, förut så betalade man på vårdcentralen och fick man en remiss så behövde man inte betala på sjukhuset men nu kostar det först 150 kr på Vårdcentralen och på sjukhuset 150 kr men inte nog med detta utan när jag sen skulle dit för att ta bort talgkörteln som dom inte gjorde direkt då kostade det ytterligare 300 kr. Alltså har det kostat för att ta bort en talgkörtel 600 kr, helt otroligt. Sen har jag en inhalator som jag snart använt i 3 månader på grund av att jag har fått lite sämre lungfunktion som jag antagligen fick efter en jobbig förkylning i höstas. Högkostnadsskyddet har höjts till 1100 kr och varje ihalator kostar 250 kr och det har det gjort nu i 3 månader och det blir  750 kr. Vi som är sjuka, arbetslösa och äldre har  mindre inkomst och vi har inte har fått nån skattelättnad utan betalar mer skatt får då bekosta såna utgifter när vi drabbas av nåt.

 

 

 

Talgkörtel



Det har verkligen blivit mycket sämre och jag själv har nu mist 5000 kr/månad så jag undrar vart våra pengar tagit vägen som vi avstått i lön under hela vårt arbetsliv till försäkringar och pension, den reserv man kämpat ihop räcker inte i evighet men regeringen tycker inte att äldre skall ha nån guldkant utan ha den goda smaken att försvinna från jordens yta.  Dessutom har jag fått betala 300 kr mer/månad extra i skatt för att inte få efterskatt och då trodde jag i min enfald att jag skulle få tillbaka lite men det var en struntsumma på drygt 100 kr. Min man betalade in 200 kr extra/månad och fick 300 i efterskatt. 

 

 

 

 




Dom som tjänar minst får betala mest det är kontentan som jag kan se det av denna regering. När vi båda arbetade och hade det mycket bättre ställt då fick vi tillbaka ca 4-7000 på skatten varje år. Detta är den nuvarande regeringens budskap till dom som har det sämst: Ni får skylla er själva och ni rår för att ni blir sjuka, arbetslösa och gamla. Kan ni tala om för mig hur man skall undvika allt detta?. Rår man för att man blir äldre?, rår man för att man blir sjuk? rår man för att man blir arbetslös på grund av att företag läggs ner eller drar ner?. Jag visste precis hur det skulle bli  dessa år och man behöver bara se sig omkring hur rikt det ser ut med alla lyxbyggen dyra butiker och Cafén som ligger i dessa och hur vården, omsorg och skola blivit sämre. Vart kommer dessa pengar ifrån när det hela tiden ropas ut "Det finns inga pengar". Nu skall det dras in 65 platser på Ryhovs sjukhus i Jönköping. Dom menar på att om hygienen blir bättre så behövs inte dom platserna, har ni hört nåt vansinnigare?

 

 

 

 

 


Nu finns det tyvärr dom som har det mycket sämre än oss  för det vi har fått avstå ifrån är resor, hotellrum och teater och en del annat men vi har fortfarande en guldkant på tillvaron men tas den bort då går jag under som är uppvuxen i en tid då det fanns en trygghet i och med att man betalade skatt till nödvändiga saker som sjukvård och man kunde ta del av det som bjöds i samhället av nöjen och annat. Tack och lov så kommer min man att få det bättre när han nu kommer ut från förnedringsfasen (fas 3). Nu blev detta ett debattinlägg fast jag hade tänkt skriva nåt helt annat. När föräldrar mister arbete och inte får nåt nytt eftersom det inte kryllar av dom så uppstår till slut barnfattigdom med allt vad det innebär för barnet. Tack för ordet... 

 

 

 

 

 

 

 

Några timmar senare och en rättelse. Att ta bort en talgkörtel kostar inte 600 kr utan 700 kr för jag fick betala en hundring för att ta bort stygnen också. Min son har också tagit bort en talgkörtel och det kostade sammanlagt 150 kr på en Vårdcentral.

 

 

#Pengar #Talgkörtel #Samhälle

 


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards