Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 3 april 2014

The Butler!

Av Malin wiper - 3 april 2014 12:15

     

Jag har sett en stark och rörande film som heter The Butler från 2013. För regin står Lee Daniels. I rollerna ser vi Forest Whittaker, Oprah Winfrey, Liam Nesson, John Cusack, Vanessa Redgrave, Cuba Gooding Jr, Liev Schreiber, Terrence Howard, Alan Rickman, Jane Fonda, David Oyelowa, Lenny Kravitz, Mariah Carey mfl

 

 

Det var min bloggvän Annelie som tipsade mig om filmen... . Jag såg filmen gratis på filmsajten Sweflix. Då är dom inte textade men det är bra att kunna koncentrera sig på bilden istället och slippa svensk text för man förstår det mesta ändå. Alla filmer är inte gratis där men rätt många  

   

 

En verklighetsinspirerad historia av Oscarsnominerade Lee Daniels (Precious) med en stjärnspäckad skådespelarensemble. Du ser ingenting, du hör ingenting, du ska bara tjäna. Med de ledorden började Eugene Allen (Forest Whitaker) sin långa trogna bana i Vita Huset. Mellan åren 1952-1986 arbetade han som butler för inte mindre än 8 presidenter. Från maktens innersta rum bevittnade han många av de stora och dramatiska historiska händelserna i världs- och segregationspolitiken. Han blev vittne till både goda och onda gärningar, men förblev lojal mot Vita Husets presidenter ända fram till sin pension. För många inom politiken var han inte "bara" en butler, utan en sann vän och förtrogen.


Klicka här för att se vilket usel betyg MovieZine ger filmen. Jag håller inte med dom till fullo för jag tycker filmen är värd bättre betyg men jag håller med om att den stressas iväg för man skulle vilja ha lite mer inblick i varje tidsera. Jag fällde många tårar av starka scener där den andra delen av befolkningen blev fruktansvärt illa behandlade och man funderar på hur dom som gör så fungerar och man undrar över hur allt uppstod, detta hat. Alla tider har sina grymmheter och lider av okunnighet. Huvudpersonen gjorde allt för att överleva och det kändes som han hade ögonbindel på sig. Däremot blev hans ena son en kämpe och försökte ändra på saker men det ensam trots noll stöd från fadern under många år men det kom att ändra sig. Jag tycker att skådespelet i denna film är på topp och väldigt trovärdigt så jag fattar inte att den har fått sånt dåligt betyg av vissa men vad jag kan se så har den fått mellan 2-4 av fem i betyg. Inledningen på filmen var stark och otäck men det var ju verkligheten då så den var ju realistisk. 

 

  

Här ser ni huvudpersonerna Forest Whitaker  som Butlern och Oprah Winfrey som spelar hans fru. Dom är båda två otrolig bra skådespelare och med små medel får dom fram ansiktsuttryck och känslor som verkligen tar i hjärteroten. Dom påverkade då mig med sina inlevelsefulla rolltolkningar som träffade mitt i prick.   

 

Av mig får filmen 3,5 butler av 5 möjliga i betyg 

 

 



Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget.se och se vad som händer på Hammargården i Gnosjö 4 april.

 

 

 

#Butler #Vaggerydstorget #Gnosjö #Sweflix

 
 
Kenneth

Kenneth

3 april 2014 14:50

Hej hopp tillbaka i bloggvärlden

http://rothvoss.se/enblogheltenkelt

Malin wiper

3 april 2014 15:23

Jag såg att din blogg var borttagen och undrade vart du tagit vägen

Då kan jag gå in till dig igen

Ha en skön dag
kram

 
a

a

3 april 2014 17:53

Tack snälla du för din fina kommentar hos mig. Jo jag har tagit bort ett bröst då jag fått diagnosen bröstcancer. Du skrev att du bott i Sundsvall, jag bor nästgårds alltså Härnösand. Men vi har inget eget sjukhus längre.
Den filmen har jag tänkt se då så många säger som du att den är så bra. Nu blev jag ännu mer sugen att se den.
Kram,kram

http://www.badtant.bloggo.nu

Malin wiper

3 april 2014 18:54

Vad snäll du är. Då förstår jag att du gått igenom mycket. Jag var ofta till Härnösand när jag bodde där och vi åkte förbi och stannade varje gång när man växte upp och åkte med föräldrarna upp till mormor, morfar och morbröder i Umeå.

Min son har gått på Musikgymnasiet där i flera år

Filmen var jättebra tycker jag och väldigt rörande för dom spelar så bra så dom blir dessa personer och då har dom lyckats förmedla nåt

Ha en skön kväll
kram

 
Annelie

Annelie

4 april 2014 09:53

Roligt att du gillade filmen.. :-)

Kramar om Annelie

http://minegen65.blogspor.com

Malin wiper

4 april 2014 11:02

Den var verkligen bra och väldigt gripande

Tack för ditt filmtipset fina vän
kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Av Malin wiper - Söndag 14 april 11:45

  Vi hade det toppen i går på Röda Korset där dom hade full fart hela dan. Här ser ni Kelly till höger som är chef och till vänster en av dom anställda. Alla är så kreativa och trevliga. Först får man köpa fikabiljett och det kostar 50 kr/perso...

Av Malin wiper - Lördag 13 april 08:30

    I går behövde jag klippa mig lite och numera går jag hos Forumfrisören och är nöjd varje gång. Jag klippte mig 1,5 cm och lite mer uppklippt (etapper), sen var håret så tjockt så hon tunnade ur lite också. Jag har skrivit om dom förut i och ...

Av Malin wiper - Fredag 12 april 07:15

    I går 14.00 hade vi bjutit upp vår granne A-B på kaffe. Vi bjöd på Slåihop kaka med grädde och hallon på sidan om, morotskaka och hallongrottor. Vi hade jättetrevligt och vi har hur mycket som helst att prata om så det flyter verkligen på.   ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards