Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 1 april 2014

Minnesbilder från april 2010, kosläpp och en nyhet....

Av Malin wiper - 1 april 2014 08:00

                                                                                                        

Här ser ni min man april 2010 när han röjde upp nere vid ån så vi kunde sitta där och mysa när vi bodde i vårt egna hus. Jag har lite minnesbilder i detta inlägg eftersom jag nu har sparat ner alla mina bildmappar på två externa hårddiskar för jag vill börja om med nya foton. Jag hade så många mappar till slut så jag hittade ingenting. Jag har rensat bort massor men måste ta bort fler bilder. Nu har jag nästan helt tomt i bildarkivet och det känns skönt. Vi saknar ändå inte huset för vi var mentalt förberedda på att flytta till lägenhet eftersom vi inte orkade med trädgården. Minnena finns ändå kvar och huset står ju också kvar så vi kan åka förbi och kolla. Eftersom jag är rädd för att mista bilder igen som jag gjorde för nåt år sedan så sparar vi ner på flera ställen. Det känns hemskt att inte ha några bilder kvar från min första blogg och även filmklipp jag tagit i flera år. 

     

Animatedimage  

 

   

En av blomkrukorna som vi hade på yttertrappen, den köpte vi på second hand och trappen byggde min man själv, förut var det en betongkonstruktion. Under dom 12 år vi bodde i huset så hann vi byta krukor och annan utsmycknad många gånger.

 

 

 

                     

 

 

Den här blomskulpturen stod inom denna inhägnad på torget 2010. 

 

 

Jag själv sittandes på en bänk i parken "Pumpen" medans min man fotade i april 2010. Vi var ute och promenerade.  Jackan jag hade på mig på denna bild har jag fortfarande kvar så den är av det hållbara slaget och rätt tidlös.  

 

  

Jag gillade att fota änder och svanar och vi hade massor nedanför huset i hjortsjöån. Bilderna är inte så bra för dom ändrade format på bloggplatsen senare så dom flesta bilderna bakåt i bloggen är lite otydliga. När jag brände ut mig och försökte komma tillbaka så hjälpte det mycket att promenera, fota och mata änder och svanar. Fast till slut var jag tvungen att sluta för vi fick problem med svanarna som kom ända upp till huset och hackade på både källarfönster och till och med öppnade brevlådan. Jag har filmklipp på detta men vet inte riktigt vart det är så jag får leta när jag får tid. Just nu städar och rensar vi för fullt och det känns lättande att bli av med saker som ändå bara ligger i källaren och skräpar.  

 



  

En ko jag fotade i april 2010 måste ju också få vara med i inlägget. I år skall vi inte missa "Kosläpp" för det har jag missat varje år och det kan man se på många ställen i kommunen. 





Här kommer datum och platser för kosläpp i Småland: 

 


1 maj i Nennesholm-Reftele, Naturbruksgymnasiet i Tenhult 


3 maj Stora Hallebo-Habo


4 maj Rickelstorp- Eksjö. Vallsjö Storm-Sävsjö, Råshult-Vimmerby. Dalsjö Gård-Alvesta. Ingelstagymnasiet


5 maj Grönlid-Forsheda

 

 

   

Kelen vit katt som jag fotade april 2010 på vår Handelsträdgård där vi köpte dom flesta blommor till vår trädgård. Det är deras huskatt som man kan träffa på där ibland.    

 

  

Denna tandemcykel har jag inte sett sen 2010 och då stod den utanför Museiföreningen Magnisa Stuga 

 

   

Uppsättning av fjädrar i träden på torget inför påsken 2010  


Det är inte bara Coop Kosum som försvinner tills dom byggt upp 6-våningshusen utan nu skall ICA huset också rivas och där skall också byggas ett högre hus för att det inte skall se så haltande ut. Då kommer ICA Supermarket precis som Coop att få nya fräscha och större lokaler samtidigt som vi får fler bostäder i Vaggeryd  

 

     

Så här ser vårt ICA ut nu 

 

 

 

      

 

#Nostalgi #Kosläpp  #ICA #Tandem #Magnisa  

 
 
Annelie

Annelie

1 april 2014 11:05

Ååååå.. vilken söt katt, riktigt fin.
Det sägs att vita katter är döva, var denna det..??

Kosläpp var vi och två vänner till oss på i fjol, uppe vid Perstorp. Men, vi vart väldigt missnöjda,, inte mycket att ser.
Visst var det roligt att se vad glada de vart när de kom på grönbetet, men sen var det liksom inget mer.
Men, en trevlig tripp ändå.

Haha, jaså så svanarna vart så fräcka till slut..??!!
Trodde jag aldrig de skulle bli.

Har du solglasögon på dig eller är det dina egna som mörknar i ljuset..??

Både Göran och jag har sådana som mörknar, det är absolut det bästa vi har. Sen så har vi vanliga glasögon som är så mörka som solglasögon när vi åker motorcykel eller bilen.
Eftersom inte glasögonen mörknar något speciellt genom framrutan eller visiret.

Ha nu en jättefin dag vännen... // Kramen Annelie

http://minegen65.blogspot.com

Malin wiper

1 april 2014 12:09

Jag har aldrig hört att vita katter kan vara blinda men då får jag gå och googla på detta.

Tråkigt att kosläppet inte var så kul. Man vill ju att korna skall hoppa och skutta en extra stund ;))

Ja du svanar som man matar regelbundet blir rätt tama och jag blev nästan överfallen en gång men då gjorde jag mig stor och bredde ut armarna och då backade svanen. Jag har såna där solglasögon som man sätter ovanpå sina egna för jag har inte råd att köpa med solglas för jag ser inte så bra utan glasögon. Skall köpa ett par nya såna i sommar och dom går på ca 500 kr. Skall jag ha solglasögon med styrka så går det på minst 8000 kr.

Såna som ni har skulle jag vilja ha också men när man inte arbetar så räcker inte pengarna till allt. Förut bytte jag glasögon jätteofta men nu får jag spara.

Ha en jättefin dag själv
kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards