Öppen Ridå

Alla inlägg under mars 2014

Av Malin wiper - 7 mars 2014 14:00

  

Den här filmen The Call hade kunnat bli en höjdare men den slarvades bort helt. Den var långdragen, irriterande, ej trovärdig och ett rätt dåligt skådespel. Det verkar som att har man inte tillräckligt med material så får man se låååångdragna scener där det händer samma sak och till slut när upplösningen kommer så är den förutsägbar och känns som ett sömnpiller som man tagit förut. Tråkigt med en sån bra skådespelare som Halle Berry att det ändå blev så mediokert, det måste finnas en nerv i en sån här film. Det är en thriller från 2013 i redi av Brad Anderson. Klicka här för att se vilka fler som är med i filmen 

 

   

Scen från filmen 

 

 

     

 

Jordan Turner (Halle Berry) tar emot larmsamtal. En kväll får hon ett samtal från tonårstjejen Leah som berättar att en man brutit sig in i hennes hus. Efter att Leah med Jordans hjälp lyckas hålla sig gömd avbryts samtalet. Jordan ringer upp, vilket avslöjar tjejens gömställe och mannen som brytit sig in avbryter samtalet med orden "It's already done". Jordan får efter ett par dar reda på att Leah blev mördad. Ett par månader senare har Jordan istället börja träna nya larmmottagare; men när en tjej råkar ut för samma mördare igen tvingas hon med tveksamhet ta över samtalet. 

 

Filmen får 2 monitorer i betyg av 5 möjliga i betyg 

  

 

     

 

 


Klicka här för att läsa Vaggerydstorgets senaste reportage. Dom är jättebra på att skriva och göra det intressant 

 

  


  


 #Call #Halle #Vaggerydstorget

Av Malin wiper - 7 mars 2014 08:45

  

Denna bild har min man tagit med mobilen och kom hem med till mig för flera dagar sen men jag har ju inte kunnat blogga så jag sätter in den nu. Ett fredsmärke inklätt i löv hängande på en stol utanför klädbutiken People i Vaggeryd. Jättehäftigt och påhittigt. 

 

Jag är lite bättre nu  men jag har redan skrivit flera gånger vad min nackskada kan ställa till med så det blir tjatigt om jag upprepar. Jag har dessutom en förlamande trötthet och har svårt att sova och när man inte fungerar så isolerar man sig men eftersom jag har en styrka i mig själv så kommer jag alltid tillbaka när det släpper lite och man lär sig att leva med detta till en viss gräns. Tack för alla härliga kommentarer, ni är guld värda... Jag tar det lugnt och skriver bara inlägg om jag orkar.   

 

Jag hade sett fram emot att gå på Club 40 i  morgon lördag men inser att det inte kommer att funka så vi får hoppas vi kan gå dit 4 april istället sen har dom sista gången 5 maj och jag antar att det återkommer till hösten igen. Jag missar andra saker också men det går fler tåg. 

 

   

Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget för att läsa om ett teaterstycke som visas på Skillingehus 12 mars 19.00 Hoppas ni får en fin början på veckan.  

 

#Fredsmärke #Club 40 #Vaggerydstorget

Av Malin wiper - 6 mars 2014 15:00

  



Jag såg Wallanderfilmen Sorgfågeln för ett tag sen som är den sista i serien och den är från 2013 i regi av Lisa Ohlin. I rollerna ser vi: Krister Henriksson, Mats Bergman, Stina Ekblad, Douglas Johansson, Anja Lundqvist, Per Graffman, Charlotta Jonsson, Leonard Terfelt, Johannes Kuhnke 

  

I Ystad sker det en brutal kidnappning av en känd krögare. Kurt tar sig an fallet men spåren i utredningen leder rakt in i polisens egna led. Upplösningen på Kurts sista fall som polis blir våldsam. En sista strid som handlar om Kurts kamp mot sin minnessjukdom och mot rättvisa i en korrumperad poliskår.   

 

Klicka här för att se vad MovieZine skriver om filmen.  

 

Jag har sett dom flesta Wallanderfilmerna men inte den sista så jag blev så förvånad av att den slutade som den gjorde. Wallander fick Alzheimer och det var så tragiskt, Krister Henriksson spelade så bra så man blev sorgsen och några tårar glimmade till också i ögonvrån. Det var ett bra slut på Wallanderserien men trist att allt tar slut men sånt är livet. 

 

Jag ger filmen 3 pistoler av 5 möjliga i betyg eftersom det var bra skådespel av Krister Henriksson, rafflande och för att den fick mig att gråta och det har jag aldrig gjort till en Wallanderfilm förut....  

 

  

 

       

  

Trailern       



Vacker soundtrack till filmen med Ane Brun & Fläskkvartetten "The Opening" 



#Wallander #Ane

Av Malin wiper - 5 mars 2014 17:00

   

Boktjuven är en film jag såg på Filmsajten Sweflix gratis. Det är en amerikansk dramafilm från 2013 som är baserad på en roman med samma namn (The Book Thief). Filmen är regisserad av Brian Percival på ett manus av Michael Petroni. Den hade biopremiär 28 februari 2014 i Sverige. 

  

När Liesel, en viljestark och modig ung flicka, tas om hand av en fosterfamilj i Tyskland under andra världskriget förändras livet för alla omkring henne. Det är en livsbejakande och triumferande film för alla generationer och som berättarröst hör vi självaste döden


    

Två av dom skådespelare som gjorde bäst ifrån sig och stod för inlevelse och känsla. Det är skådespelarna Geoffrey Ruch och Emily Watson. Dom är rutinerade skådespelare som höjde ribban i filmen betydligt. Otroligt trovärdigt spelat 


Klicka här för att läsa vad MovieZine skriver om filmen och där kan ni se vilka andra som var med i filmen. Jag håller med dom i allt denna gång och kände precis likadant så jag har inte nåt att tillägga.  

 

 

Jag ger filmen 3 böcker i betyg av 5 möjliga  

 

       

 

 

Klicka här för att höra soundtracken till filmen som är komponerade av John Williams . Han är en välkänd filmmusik kompositör som har lagt sin musikaliska hand över många filmer ex Star Wars, Harry Potter mfl. 

 

 

#Boktjuven #John

Av Malin wiper - 4 mars 2014 10:00

 

Tyvärr så vaknade Malin i går upp med en jobbig uppspändhet i nacken med allt vad det innebär av dimsyn, yrsel och annat, så jag hennes man tar hand om utlottningen. Hon hade förberett detta inlägg så jag fyller i resten. Hon kan inte blogga just nu så hon återkommer så fort hon kan. 

 

 

 

 

 

 


  4 personer var med i utlottningen

 

 


 

  

 


Monica Åhman, Grattis!.    Om vi skall skicka priset till dig så mejla din adress på:


wiperium@hotmail.com



Min fru vill att jag skall tacka för att ni ville var med...     

                               


               


  


Vinsten är hårstylingprodukten Bed Head Small Talk.    

                     



 



#Utlottning #Bead

Av Malin wiper - 3 mars 2014 11:05

 


  



Mr T här: Malin har fått en låsning, uppspändhet mm, i nacken som påverkar en massa funktioner, så hon kan inte blogga. Jag tar hand om utlottningen av hårprodukten i morgon. Hon hälsar till er och säger att hon kommer ut så fort hon mår bättre.


Hälsning

Mr T

Av Malin wiper - 3 mars 2014 08:00

 

Här följer lite bilder jag tog utefter vägen när vi åkte hem från min mamma i lördags. Vi åkte en omväg mot Borås som går över Skephult. Vi ville se hur det såg ut där det förut  fanns en klädbutik dit folk vallfärdade och det gick bussturer till men numera är den nedlagd. Här ser det ut som rena rama hösten istället för vår. Skephult är en kyrkby i Skephults socken i Marks Kommun. Västra Götalands län. Dom har en Skephults kyrka mitt i byn med pastorsexpedition och ett församlingshem som finns i Fritsla nordväst om Riksväg 41

 


 

 


 

En grävskopa på en åker i blickfånget med sin färgstarka uppenbarelse

  

Här bad jag min man stanna bilen så jag fick fota denna vagn som jag inte har en aning om vad den använts till. Nu står den som en prydnad så fint där vid vägen     


  

Det var så lyriskt och vackert att åka omkring på denna lite mindre väg där det dök upp saker hela tiden att titta på och njuta  


  

En traktor bredvid en härligt sliten men ack så vacker lada  


  

Detta var ett roligt blickfång så min man fick tvärbromsa för att hans fru skulle kunna få en bild. Ser ut som en väntkur med endast en stol ditsatt...  Det var lite humoristiskt och kul för oss som åker förbi  


  

Här kändes det som himlen var brunsmutsig och det blev lite dimmigt men det var ändå vackert på ett magiskt vis  


  

Helt plötsligt dök en sjömina upp som prydnad i en trädgård. Sjömina är en typ av mina som används till sjöss. Minorna kan vara förankrade flytminor som flyter på förutbestämt djup under ytan alternativt ligga på botten. Minor kan ulösas av påverkan från passerade fartyg, av tidskretsar, eller genom mauell fjärrpåverkan från observatorer i närområdet. Vanliga språngämnen i primärladdningen är trotyl, hexotol eller hexogen. Totalt har 1,3 miljoner minor fällts i ett 20-tal olika krig. Som en prydnad gör dom ingen skada men i krig är det värre. Nu har vi ju ett spänt läge i Ukraina och man känner oro inför vad som komma skall.  

 

Tidlöst budskap med The Plastic Ono Band Give peace a chance 



    

Vilken snygg ingång till detta hus som är en hembygdsgård


  

Här kom vi då äntligen fram till den nedlagda klädesbutiken som fortfarande hade sin skylt kvar och man kan inte se vilken verksamhet som bedrivs därinne numera. Klädvaruhuset Josefssons la ner 2006 Ägaren Clary Andreasson som jobbat i butiken i 17 år trodde på en framtid för lågprisaffären när hon tog över några år tidigare men omkostnaderna blev för höga och dom gick i konkurs. Klicka här för att läsa lite mer ang detta. 


    

Butiken hette Josefssons i Skephult och där hade dom billiga dam och herrkläder och lite annat också. Det var mycket att välja på och vi åkte ofta förbi när vi åkte till mamma. Dom hade även ett fint Café i bottenvåningen där vi också uppehöll oss naturligtvis...      

 

 



#Skephult # Josefssons #Mina #Traktor #Dörr

Av Malin wiper - 2 mars 2014 18:00

  




Jag har sett filmen 12 Years a Slave gratis på sajten Sweflix och det var ett skakande dokument med verklighetsbakgrund från 2013 ett drama/biografi i regi av Steve McQueen. Manuset är skrivet av John Ridley och är baserat på Solomon Northups upplevelser. Filmen vann publikpriset vid såväl Toronto International Film Festival som i Stockholms Filmfestival 2013. Den vann en BAFTA Award och en Golden Globe Award för bästa film samt är nominerad i nio kategorier vid Oscarsgalan 2014. I rollerna ser vi: Shiwetel Eifor som (Solomon Northups), Paul Giamatti, Michael Fassbender (otroligt stark rolltolkning), Alfre Woodard, Paul Dano, Benedict Chumberbatch, Scott McNairy, Garrett Dillahunt, Michael K Williams mfl 

 

   

Första gången jag såg Shiwetel Eifor på film var i "Kinky Boots" från 2005, och det var en sån höjdare så jag köpte filmen och har sett om den flera gånger. Han visar i sina filmer att kan spela trovärdigt och starkt allt från komedi till drama. 

  

 

   

 

   


Klicka här för att se vad MovieZine skriver om filmen och dom har gett den full pott i betyg.   

 

    

  


Solomon Northup är välutbildad och har talang för musik. Han bor med sin fru och sina barn i Saratoga i New York. En dag blir han kontaktad av två män som påstår sig jobba för en cirkus och Solomon tackar ja till att ackompanjera deras cirkusnummer på fiol under en kort period. Men efter att ha tagit ett glas med männen vaknar han omtöcknad och bunden och ställs inför den fasansfulla sanningen: han ska transporteras till södern som slav. 

 

Det var såna fruktansvärt starka och realistiska scener i filmen så jag var tvungen att se den i omgångar för jag blev så uppskakad. Den började idylliskt och lite lockande med vackra scenerier och man fick se hur huvudpersonen levde som violinist med fru och två barn i ett hus där det rådde frid men sen brakade helsiket lös. Allt från skådespeleri, filmning och regi var på topp. Det värsta är att trots att filmen är stark och hemsk så var det nog sju resor värre i verkligheten. Att säga att Usch! så hemskt det var då kan man inte för det pågår övergrepp, tortyr, krig och elände fortfarande runt om i världen. Slutet var så gripande så det gjorde ont i hela kroppen.   

 

Jag kan inte ge filmen mindre än 5 fioler i betyg av 5 möjliga. 

 

 

     

   

  

I Kväll är det Oscarsgalan och jag skall försöka hålla mig uppe så länge som möjligt. Den sänds på kanal 9 och den har vi nu sen vi flyttade till denna lägenhet. Hoppas  filmen får många Oscars. 

 

 

#Slave #Eifor #Oscarsgalan

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18
19
20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards