Öppen Ridå

Alla inlägg den 2 mars 2014

Av Malin wiper - 2 mars 2014 18:00

  




Jag har sett filmen 12 Years a Slave gratis på sajten Sweflix och det var ett skakande dokument med verklighetsbakgrund från 2013 ett drama/biografi i regi av Steve McQueen. Manuset är skrivet av John Ridley och är baserat på Solomon Northups upplevelser. Filmen vann publikpriset vid såväl Toronto International Film Festival som i Stockholms Filmfestival 2013. Den vann en BAFTA Award och en Golden Globe Award för bästa film samt är nominerad i nio kategorier vid Oscarsgalan 2014. I rollerna ser vi: Shiwetel Eifor som (Solomon Northups), Paul Giamatti, Michael Fassbender (otroligt stark rolltolkning), Alfre Woodard, Paul Dano, Benedict Chumberbatch, Scott McNairy, Garrett Dillahunt, Michael K Williams mfl 

 

   

Första gången jag såg Shiwetel Eifor på film var i "Kinky Boots" från 2005, och det var en sån höjdare så jag köpte filmen och har sett om den flera gånger. Han visar i sina filmer att kan spela trovärdigt och starkt allt från komedi till drama. 

  

 

   

 

   


Klicka här för att se vad MovieZine skriver om filmen och dom har gett den full pott i betyg.   

 

    

  


Solomon Northup är välutbildad och har talang för musik. Han bor med sin fru och sina barn i Saratoga i New York. En dag blir han kontaktad av två män som påstår sig jobba för en cirkus och Solomon tackar ja till att ackompanjera deras cirkusnummer på fiol under en kort period. Men efter att ha tagit ett glas med männen vaknar han omtöcknad och bunden och ställs inför den fasansfulla sanningen: han ska transporteras till södern som slav. 

 

Det var såna fruktansvärt starka och realistiska scener i filmen så jag var tvungen att se den i omgångar för jag blev så uppskakad. Den började idylliskt och lite lockande med vackra scenerier och man fick se hur huvudpersonen levde som violinist med fru och två barn i ett hus där det rådde frid men sen brakade helsiket lös. Allt från skådespeleri, filmning och regi var på topp. Det värsta är att trots att filmen är stark och hemsk så var det nog sju resor värre i verkligheten. Att säga att Usch! så hemskt det var då kan man inte för det pågår övergrepp, tortyr, krig och elände fortfarande runt om i världen. Slutet var så gripande så det gjorde ont i hela kroppen.   

 

Jag kan inte ge filmen mindre än 5 fioler i betyg av 5 möjliga. 

 

 

     

   

  

I Kväll är det Oscarsgalan och jag skall försöka hålla mig uppe så länge som möjligt. Den sänds på kanal 9 och den har vi nu sen vi flyttade till denna lägenhet. Hoppas  filmen får många Oscars. 

 

 

#Slave #Eifor #Oscarsgalan

Av Malin wiper - 2 mars 2014 11:15

Syrran och svågern kom förbi hos mamma och då fick vi även träffa deras härliga hund Axa. Är hon inte oemotståndlig så säg?   


  

Dom hade med sig två paket som jag skulle ha fått när jag fyllde år. Jag hade ju redan fått en jättefin blomgrupp men dom ville ge nåt mer...  


  

Jag blev lite ställd när jag såg detta stora höga paket och undrade vad har dom nu hittat på... 


  

Det visade sig vara en Bioetanol lykta. Tusen tack snälla ni, jag blev så överraskad och glad. Den kommer att vara en mysfaktor i hemmet och man kan även ha den ute på balkongen en sommarkväll. Den alstrar även lite värme. Vi tände den direkt och ställde den i soffdelen av vardagsrummet för att mysa resten av kvällen i går. Sen kan man flytta den som man vill och tänk så häftigt när man får besök. Det runda paketet innehöll vätskan till lyktan. Det går även att variera och ha ett högt blockljus i lyktan. Detta inlägg skulle inte in förrens 14.00 men kunde inte låta bli att sätta in det nu för jag vill visa upp den fina lyktan...   

 

 

                                                                       

   


  


Ett litet filmklipp på lyktan. Om det inte startar direkt när ni klickat på play så vänta lite.  

 

 

Vi sov till 09.30 i dag så jag antar att vi behövde det. Inläggen skrev jag i går kväll. Jag är inte säker på att jag går ut nåt i dag utan pysslar lite hemma och dessutom har vi fastedag. Hoppas ni får en fin söndag. Ha det bra kära läsare.   

 


Här kommer en låt med The Doors som heter Light My Fire. The Doors var ett amerikanskt psykedeliskt rockband som bildades 1965 i Los Angeles och var aktivt till mars 1973. Bandet bestod av sångaren Jim Morrison som föddes 1943 och han gick ur tiden redan 1971 så han blev endast 28 år gammal. Trumslagaren John Densmore (69 år), gitarristen Robbie Krieger (68 år) och keyboardisten Ray Manzarek (dog 2013 74 år). På studioinspelningaran medverkade ett flertal basister, men någon basist var aldrig formellt medlem i The Doors. Dom var en av dom populäraste grupperna under 1960-talets senare del, men det väckte också ilska i USA:s konservativa led då Morrisons utspel, utmanande texter och uppträdande på scen ansågs kontroversiella och uppmuntrade till uppror. 

 

Klicka här för att komma in på en sida och läsa om filmen The Doors som kom 1991 och vilka skådespelare som var med. Jag har själv sett den filmen. Det är en amerikansk film från 1991 i regi av Oliver Stone. 

 

 

 

#Bioetanyl #Lykta #Axa #Doors #Axa

Av Malin wiper - 2 mars 2014 08:00

  

Vi åkte iväg tidigt på lördagsmorgonen till min mamma. Som vanligt så åker vi över Jönköping, Ulricehamn och Borås för det går så fort på motorvägen. Det var så dimmigt i går och luften såg lite smutsig ut, allrahelst när vi åkte hem igen.  


    

Mr T och jag bakade varsin mjuk kaka i fredags. Jag den vanliga pärontårta och min man Skrivmosters "Slå ihop kaka" som han fick till så här hög och fluffig. Först skall den kallna och sen delar man den och breder ut en slags kolafyllning emellan. Vi tog med  oss dom till mamma och det räcker till både personal och dom boende. Personalen tyckte skrivmosters kaka var underbart god. Den andra hann dom inte smaka på utan tar senare.


    

Sen köpte jag 4 par anti halk sockor på City skor som mamma skulle ha. Dom var så lösa och fina i resåren och lagomt tjocka. Dom kostar 50 kr/st. På förpackningen står det: Doktorn rekommenderar Anti-halk sock, sen hade vi köpt lite underlakan som hon hade för lite av nu. Syrran och jag hjälps åt att handla åt mamma för ibland får jag tag på saker här.  

 

  

Vi mellanlandade i Borås för att piggna till efter bilfärden. Vi gick in på Café Boulevard där dom är jättetrevliga och det är mysigt att sitta en stund och bara koppla av innan man åker vidare. Min man tog en köttbullssmörgås och jag en med leverpastej och båda var jättegoda 

 

  

Vi gick även in på Åhlens som ligger alldeles bredvid inne i gallerian. Där köpte jag Hydracolor som är ett mellanting mellan läppstift och läppbalsam. Det kostar bara 50 kr och gör att läpparna inte torkar ut och det är väldigt behagligt. Ibland har dom extrapris på dessa så dom bara kostar ca 30 kr 

   

  

En fin gitarr som finns i TV-rummet där mamma bor. Mamma var nyklippt och nypermanentad och såg jättefin ut dessutom var hon piggare än på länge och sa hela meningar ibland och då blir man så lycklig. Vi satt och pratade med henne ett tag och då helt plötsligt sträckte hon fram armarna och ville kramas och hon klappade om oss ordentligt och sånt gör att man blir upplivad. Jag hade ingen ångest alls när jag åkte hem eftersom jag fick kontakt i flera omgångar. När vi skulle dricka kaffe tillsammans så tog hon koppen själv och drack än om det tog tid så kändes det toppen. En gång ville hon ha fatet och förde det mot munnen och då förstod jag att det var minnen längre tillbaka då hennes föräldrar drack kaffe på fat. Dom gjorde så förr för att kaffet blev lite svalare då. Vi hällde på lite kaffe men hon hade sån balansakt med fatet så vi var tvungna att stoppa det.

  

      

Hoppas ni får en skön söndag. Vi är rätt trötta så det blir en slödag.

  

     

  

#Boulevard #Hydrocolor #Sockor 

  

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18
19
20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards