Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 16 februari 2014

Applause dansk dramafilm...

Av Malin wiper - 16 februari 2014 14:33

       


Jag har sett en dansk dramafilm från 2009 som heter Applause (Applåder ) på svenska. Regissören är Martin Zandvliet och skriven av Zandvliet och Anders Frithiof augusti. Paprika Steen som har huvudrollen är gift med filmproducenten Martin Zandvliet, och deras son Otto Leonardo Steen Rieks deltar också i filmen. Filmen valdes till Karlovy Vary International Film Festival i Tjeckien. Klicka här för att se vilka fler som medverkar i filmen 
  
 
 
                   
 
 
   
 
Berättelsen handlar skådespelerskan Thea Barfoed s ( Paprika Steen ) resa för att få tillbaka sitt liv och hennes familj från förödelsen av alkoholism och skilsmässa.    
 
 
Detta är en film som smärtar för den visar verkligen på vad som händer när en människa fastnat i beroendeträsket och försöker ta sig tillbaka. Paprika Steen som spelar huvudrollen gör det så bra så man får gåshud och blir berörd. Hon gör ett suveränt porträtt av en tragisk situtation med små medel i ett ansikte som speglar både ångest, hopp, hopplöshet och även stunder av glädje. Jag gillade väl inte slutet riktigt men man får fantisera lite själv. Det är verkligen ett svart drama det rör sig om.  
 
 
Jag ger  filmen 3,5 flaskor av 5 möjliga i betyg   
 
 
           
 
 
 
 
 
I kväll skall vi gå på bio på Folkets Hus här i Vaggeryd. Vi skall se filmen Mandela "Long walk to freedom" som jag skrivit om förut i min blogg. Klicka här för att läsa det inlägget. Inger kommer också att följa med men Barbro kunde inte denna gång. Ha en fortsatt skön dag
 
 
 
 
   
 
 
Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget och läsa om Minimässan på Folkets Hus  måndag 24 februari 17.30-21.30 Min man och jag har anmält oss och vi får se om det finns några platser kvar.
  
  

#Applause #Paprika #Minimässa

 
 
Annelie

Annelie

16 februari 2014 18:36

Härligt med bio, är det en riktig biosalong ni har i byn..??

Ha en jättefin fortsättning på söndagskvällen.. // Många kramar Annelie

http://minegen65.blogspot.com

Malin wiper

16 februari 2014 21:14

Bion är i vårt fina Folkets Hus och det är bättre än på Filmstaden i Jönköping. Jättesköna biofotöljer, Snygg lokal, både digitalt ljud och bild. Man kan till och med sträcka ut benen så brett är det mellan stolarna. Jag tycker det är jättefint och trevlig stämning

Ha en jättefin söndagskväll själv
kramar

 
Gilla

Gilla

16 februari 2014 20:01

Jag har inte sett nån av de filmerna du har skrivit om. Vi går inte på bio, för ljudet är för högt och så snackar man, som om man sitter i soffan hemma.

Tack igen för vinsten.

Kram/Gilla

http://trebgilla.blogspot.com

Malin wiper

16 februari 2014 21:12

För mig är det ett intresse att se film och alla har olika saker dom gillar. Vi har både digitalt ljud och bild nu på vår biograf men jag tycker inte det är för högt ljud

Varsågod kära du

kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 29 mars 10:15

    När vi skjutsade hem min son i  tisdags eftermiddag så passade vi även på att gå in på Mel's Garage i Enköping där min son bor. Dom har otroligt god glass där från Rättviks Glass.    Klicka här för att se när vi var till Mel's Garage 7 m...

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20
21
22 23
24 25 26 27 28
<<< Februari 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards