Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 13 januari 2014

Plommons!

Av Malin wiper - 13 januari 2014 12:30




 


  


Så här minns jag också Plommons i snygga plommonfärgade kostymer. Jag hade själv en liknande som jag kände mig så snygg i...  Klicka här för att höra hur dom lät

 

 

 

 


  


Nu känner jag för att skriva om Plommons som var den första kvinnliga popgruppen som bildades 1964. Dom spelar fortfarande 60-talscovers med orginalmedlemmarna: Maud "Måddan" Lindqvist, sång och gitarr, Eva "Plommon" Soelberg, bas, Eva Kroon-Bisenius, trummor, Nina Granelli och Christina Dannberg, keyboard. Jag stötte på dom igen på Bernt Liljegrens fb och han är en fb vän som känner dom flesta musikerna från den tiden och framåt. Det var Eva "Plommon" Soelberg som var inne på hans sida då och jag blev så nostalgisk. Hamnade i tidiga tonåren igen...  . Jag kom ihåg att jag tyckte det var så häftigt och tufft att det kom en tjejgrupp för det fanns ju så många pojkband. Såg verkligen upp till dom som självständiga och starka tjejer.

 

 

 

 

 

 

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild

 

 

Bandet kom tydligen till av en slump 1964 när Mådden och "Plommon" promenerade på Vegagatan i Sundbyberg med varsin gitarr. Måddan som kunde tre ackord, hade lovat att lära Plommon spela. De mötte en reporter från Solna-Sundbybergs Tidning som stoppade dem och frågade: "Spelar ni tjejer"? Måddan hittade på raskt: "Ja" min herre har äran att träffa Sveriges första kvinnliga popband. Dessa förflugna ord blev starten för Plommons. Tänk hur det kan gå.

 

 

  

 

 

 


   

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild. Klicka här för att läsa om Tretorn 

 

 

 

 

  

 

 

Klicka här för att komma in på deras hemsida. Klicka här för att komma in på deras facebook Klicka här för att läsa mer om dom och se en massa bilder. Jag försökte själv härma dom och satt en liten svans med rosett på huvudet...  man tyckte det såg så snyggt ut

 

  

 

 

 

 


  

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på gruppen som finns att läsa i en artikel om tjejerna. Klicka här för att se lite mer aktuella bilder på gruppen, dom är fortfarande igång och ute och spelar och det känns toppen. Klicka här för att läsa en annan artikel om Plommons. Önskar att dom kom lite närmare hit så man får se dom live. Klicka här för att höra ett lite nyare liveklipp. När vi bodde i Katrineholm så var Stockholm den stan man åkte till jätteofta och vi bodde då på hotell för då hade vi rejäla löner och kunde unna oss den lyxen.

 

 

 

 

Jag själv på den tiden i plommonlila byxor, smalrandig manchester. Jag var nog nästan 20 år på bilden, så jag skulle ha haft en tidigare bild istället men hittade ingen just nu

 

 

 

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild

 

  

 

 

#Plommons #Rosett



 
 
Maya

Maya

13 januari 2014 13:05

Så vacker Du är på fotot :)

http://maypel.wordpress.com

Malin wiper

13 januari 2014 13:13

Jag var ung och skön ;) på den tiden. Tack!

 
Filifjonkan

Filifjonkan

13 januari 2014 13:39

Hej Malin. Åh Plommons hmm ...näe dem har jag missat faktiskt! Håller med om att det är kul att det finns tjejband bara eller mixade med. Fnissar åt den gamla grammofonens hastighetsväljare . Man har ju nästan glömt allt sådant numera . Allt är ju lite mindre och enklare liksom på gott och ont ibland. Tjusig du var i din ungdom tänk så åren går och så man ändrar utseende
vartefter tiden går. Klädmodet är kul att följa på egna bilder ibland undrar man hur man kunde klä sig på vissa vis. Skrattar... jaja. Ha en bra dag

http://filifjonkan.se-bloggplatsen.se

Malin wiper

13 januari 2014 15:57

Man kan inte känna till alla och det beror på hur gammal man är. Man tänkte inte på att man såg ut så som ung för då var det inte yta som nu. Jag är ju gammal tjock, ful och blond nu så det är inte lätt att känna igen den gamla tanten ;) förstår jag.

Tiden har gått så fort så dom gamla grammofonerna är stenålders nu men så snygga dom var.

Jag har ju gått igenom alla moden genom åren så man är som en historiebok

Vi kommer nog att skratta åt detta inbicila ytliga tidevarv senare också.

Ha en skön fortsättning på dan
kramar

 
Annelie

Annelie

13 januari 2014 16:40

Lika vacker nu som då.. <3

Häftig bild på lampan,, enkel men denna rosett gjorde ändå mycket.

Trevlig fortsättning på denna måndag.. // Kramizzar Annelie

http://minegen65.blogspot.com

Malin wiper

13 januari 2014 16:44

Det var snällt sagt ;) goa du, men man åldras och ser inte ut som förr och det får man acceptera.

Den lampan var faktiskt läcker på nåt vis

Ha en skön kväll snälla du

Stor kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Av Malin wiper - Söndag 14 april 11:45

  Vi hade det toppen i går på Röda Korset där dom hade full fart hela dan. Här ser ni Kelly till höger som är chef och till vänster en av dom anställda. Alla är så kreativa och trevliga. Först får man köpa fikabiljett och det kostar 50 kr/perso...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7
8 9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards