Öppen Ridå

Alla inlägg under december 2013

Av Malin wiper - 28 december 2013 13:47


Markoolio med så passande Stackars lilla tomten. För nån snö skall tydligen inte komma alls, utan det blir varmgrader ända fram till mars månad och då är våren på väg. Vilken usel vinter...   

   

Klicka här för att komma in på hans hemsida   


  

Så här såg det ut i Västerås då vi var dit en av juldagarna. Mörkt och regnigt mitt på dan.

  

  

Det enda som lyste upp var massor av såna här vackra granar i Västerås. Tack för era fina och värmande kommentarer som väntade mig här. Jag kommer in på era bloggar så fort jag orkar. 

 

Av Malin wiper - 28 december 2013 10:41

  

Först vill jag önska er mina läsare God Fortsättning. Hoppas ni haft det bra och ätit gott och haft roligt. Bilden föreställer en tomte som står i trappen där min son bor i Enköping. Vi var till honom och firade jul i år och med var även min svåger Janne som bor i Västerås, vi hade det jättebra och tog det lugnt.  Det har regnat, blåst och varit varmgrader hela julen. Vi kom hem sent i går för vi tog många pausar efter vägen och det var rätt mycket trafik. Vi var bjudna till min sons tjejkompis på brunch på juldagen men jag kunde inte gå trots att jag ville. Det får bli nästa gång istället.  


  

Rätt tidigt på julafton kom min svåger och han bjöd oss på champagne så vi skålade in julen. 


  

Min man hade bakat två kakor som vi sen mumsade på till kaffet. Vi har spårat ur helt men från och med i dag så har vi gett löfte om att hjälpa varandra att gå ner i vikt och även få bättre kondition. Vi skall lägga upp ett schema och misslyckas vi en gång till så ger jag upp känns det som. Det tar några veckor att få bort det värsta suget.   


  

Här i min sons bokhyllor ligger lite av julklapparna. Han har bara en etta så det är lite trångt men det gick bra ändå  


  

I år var jag jultomte (tomtemor). Jag håller här upp lite av mina egna julklappar. En reseplattång från min man, en varm mössa från Janne, från min son en discoglödlampa och ett ställ till kameran som går att fästa överallt. Tyvärr glömde jag att packa ner 2 par finbyxor som jag skulle ha till mina nya jumprar så jag fick gå omkring med ett par vardagsbyxor och mysbyxor hela tiden...  Det kändes inget vidare. Jag åkte ut på julafton för att köpa ett par finbyxor på en butik som var öppen men dom var så långa i benen och jag hade ingen ork att lägga upp dom så det blev ändå fulbyxor...    


  

Ytterligare en tomte men lite våldsammare...  Han hade ett slagträ av svarvat aluminium och då tyckte jag han skulle skoja lite med detta.  


        

Min son fick en Star Wars Kalender i 3D av in Miss M och även en mixer för smoothie av henne. Thermostrumpor från Janne mm. 


  

Av mig fick Janne och min son roliga händer som gör tecken köpte hos Acleja att sätta upp på vägg, plus några saker till  

 

    

Här spexas det lite med min sons smiley-solglasögon...    


  

Min man fick två tröjor av mig, både den han håller i och har på sig


     

Han fick från min son ett avokadoredskap och ett spel med Idiot Kunskap. Sen fick han ett vin av sin arbetskamrat Jennie. Visar bara en bild på julbordet för dom andra blev misslyckade. Jag testade både med och utan blixt men det blev inte bra.  


   

Janne stod för ostbrickan på julbordet och till den hade han även en gouda ost som var lagrad i 2 år och såg ut som en bärnsten. Den var mycket godare än den såg ut och med hande han en liten syltburk. Man lägger en klick på osten och stoppar in i mun och det gifter sig 

    

I dag har jag en morgonrocksdag och kommer att se på film. När vi var hos min son så slog det mig hur lugnt det var i huset trots att det är fyra våningar högt. Det var så vilsamt att slippa ständig störning och inte bli irriterad hela tiden. Nu är vi dock i skottgluggen igen och man känner skillnaden så markant. Det finns ingenstans man kan fly och det hade ju räckt om det var störande ljud av alla de slag på dan men det håller på till midnatt. Jag vill inte flytta och skall inte behöva göra det heller. 

 

       

Nu önskar jag er alla en fin dag och helg.

Av Malin wiper - 23 december 2013 06:45

  

Så här mycket snö var det den 21 december 2011 då vi flyttade från vårt hus in till denna lägenhet. Så här skall det se ut på vintern och ännu mer snö helst. Jag kommer nu att ta en vila från bloggen i ca 4-5 dagar för jag skall umgås med min familj. Tack mina bloggläsare för att ni kommit in på min blogg ytterligare ett år och till dom ev nya läsarna...  

 

Jag hoppas ni har en fin jul att se fram emot och att ni slipper stressa utan kan koppla av och njuta också. Dessutom känns det hoppfullt att veta att 16.000 gått i fackeltåg mot rasism och nazism i Kärrtorp. Jag och min man har skrivit på listan som fanns på fb. 

 

    

 

 

   

 

Från vänster min mans bror Janne, Arne, Thorleif och jag själv till höger

 

Jag hittade  denna bild i en mapp som är från början av 2000-talet. Mr T och jag hade köpt en ny husvagn "Adria" Som vi åkte omkring med och såg oss omkring i Sverige.  Vi hade  tagit en tur till Sundsvall för att hälsa på min son och då  fick vi parkera husvagnen på hans pappas och  fästmös tomt. Min mans bror Janne var också med oss. Vi hade jättetrevligt och jag kom ihåg att Arne kom ut på morgonen och sa att vi skulle komma in och äta frukost med honom och sambon. Sen gick vi alla ut och kollade på "Gatufesten" som var ett återkommande evenemang i Sundsvall, men nu läste jag att i år var det sista gången för dom har gått i konkurs. Det var massor av underhållning och den då så populäre Dr Bombay var där och uppträdde.  Vi såg även Helen Sjöholm gå förbi med sina väninnor, hon är född i Sundsvall. Bilden på oss alla i husvagnen är tagen av min son. När vi sen köpte hus i Vaggeryd så sålde vi vår husvagn. Tänk vad en bild kan berätta. 


Jerry Williams med Blue This Christmas


#Jerry #Jul #Snö #Minnesbild

          

Av Malin wiper - 22 december 2013 16:45

  

Min man har bakat två pärontårtor i går och denna har vi gett bort. Dessa är säkra kort som vi bakat i många år. 


  

Här ser ni  samma kaka men i större fyrkantig form och då blir den mer som en tårta. Tyvärr så glömde min man toppingen ovanpå som består av ägg socker och cremé fraiche så han skall baka en ny och vi fryser in denna och tar till reserv för jag tror den blir god ändå med en klick vispgrädde. 


Pärontårta


100 g smör

1 ½ dl socker

3-4 ägg

3 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1 dl crèmé fraiche 


Fyllning:  


2-3 päron

1 dl crèmé fraiche

1 dl socker

1 ägg

1 dl grovhackade valnötter

1 tsk sesamfrön+ströbröd



 Gör så här:

 


1.     Sätt ugnen på 200°C.


 


2.     Rör smör och socker poröst. Rör i äggen.


 


3.     Blanda mjöl och bakpulver och rör ned det och crèmé fraiche i smeten.


4.     Häll smeten i en smord och bröad rund form, ca 24 cm i diameter.


 


5.     Skala kärna ur och klyfta päronen. Stick ned dem i smeten.


 


6.     Vispa ihop crèmé fraiche, socker och ägg.
 


7.     Häll det över päronen och strö över valnötterna.


 


8.     Grädda i nedre delen av ugnen i 35-40 min.


 


9.     Låt kakan kallna.

 

  


 


10.   Servera i bitar eventuellt med en klick vispad grädde.

 

     

Min man bakade en morotskaka i dag som vi sen skall ha en god topping på. Jag har inte bara latat mig utan strykit en stor tvätt och dammtorkat. Dammsuga kan jag inte göra för då är hela helgen förstörd på grund av nacken så det får min husliga man ta hand om. 

 

     

Så här fin blev den och sen med topping på så blir den jättegod. Jag har inte själv haft nån lust att baka i dag men så fort jag kan så skall jag baka Ambrosiakakan jag fick recept på av Lillemor. Sen den goda bärkakan som jag fick recept på av Lena  

 

   

Nu har toppingen kommit på och den är infryst för att äta av under julen  

 

 

Klicka här för att få recept på morotskakan. Där står det inget om toppingen men det finns många recept på nätet. Här kommer ett förslag på topping som passar på morotskaka. 

 

 

Topping:

 


2 dl florsocker


100 g rumsvarmt smör


200 g Philadelphiaost


rivet skal och saft från 1,5 citron


2 tsk vaniljsocker med äkta vanilj

 

 

Blanda ihop allt och vispa sen med elvisp tills allt blir som en kräm, bred på 

 

Här ett klipp som jag har med varje jul i bloggen för det är så festligt och man önskar att man stod där och fick uppleva känslan. Tony Bennett med Winter Wonderland 

 

 

 

#Bennett #Pärontårta

 

Av Malin wiper - 22 december 2013 09:02

Tyvärr har Björn J´son Lind gått ur tiden 69 år gammal efter lång tids sjukdom. Det känns jättesorgligt och många av ens idoler som man växt upp med försvinner och det börjar kännas tomt. Denna låt Brusa Högre Lilla Å är så vacker så jag valde den av alla hans verk. Dödsorsaken var en hjärntumör. Hans fru sa att han ville spela in i det sista och jag tänker på hans familj i jul. 

 

 

Examiner

 

Han föddes 1944 i Arvika, Värmlands län och dog i går i Nora bergslagsförsamling, Örebro län. Han var en svensk pianist, flöjtist och kompositör. Björn komponerade även musik till filmer bland annat Mannen på taket från 1976, regisserad av Bo Widerberg, och Jägarna 1996, regisserad av Kjell Sundvall. Lindh tilldelades Cornelis Vreeswijk-stipendiet 1993. Klicka här för att läsa mer om honom

 

     

Min sons pappa dog för snart 2 år sedan och jag kom ihåg att han gillade Björn J´son Lindhs musik till tusen och Arne spelade själv både flöjt och saxofon i storband och andra mindre band. Arne dog i cancer och nu hörde jag att var tredje person dör i cancer och det är skrämmande vad det har ökat. Det beror ju naturligtvis på nåt i vår miljö om jag får gissa. Arne skulle nu ha varit lika gammal som Björn J´son Lindh. Jag har själv svårt att förlika mig med döden och känner stor sorg när människor går bort för tidigt. Numera känner man sig inte odödlig som när man var ung. Jag tänker ofta på min ungdomsväninna Monica som dog i cancer endast 40 år gammal, hon efterlämnade man och två små barn.  

 

   

Vila i frid du fantastiska musiker som man fått njuta av i många år. Din musik kommer att leva vidare. 


 

#Björn #Brusa 

Av Malin wiper - 22 december 2013 08:00

  

Vi var in till Jönköping i onsdags för att handla lite och även köpt lite kläder till oss själva. Vi gick också in på Malmborgs Lilla för att få i oss nåt gott.


  

Bakelser med guldpläderade blad och med mousse inuti


Vi åt en jättegod rotfruktssoppa med grillade snittsmörgåsar till. Vi piggnade till och kände oss varma inombords. Dom gulliga tjejerna var trevliga som vanligt så stämingen är bra.


  

Efter soppan så tog vi en kopp kaffe med varsin mörk chokladtryffel till. Dom är inte så stora som dom ser ut på bilden...   

 

  

  

 

En fin tomtetårta


  

Dom har köpt en ny adventsljusstake som var jättefin och hög. Passade bra in till dom vita höga krukorna  


  

 Jag köpte med mig en fin choklad av märket ValrhonaDen heter "Blond"  och hade lite lägre cacao %-halt än man är van vid. Annars brukar dom ligga på minst 45 %. Denna skall jag ge bort tillsammans med en annan julklapp, och då  kan man inte köpa en hög halt för alla gillar inte det och har ingen vana från mörk choklad 


           

Min man och jag köpte två plagg var. Mina två på Dea Axelssons och den blå skall jag ha under en rundhalsad kort kavaj med guldblixtlås fram, bak och på ärmarna, den andra har glimmande paljetter och den skall jag ha under en koftkavaj som har silverfärgade blixtlås som dekorationer på sidorna. Min man köpte sina två plagg hos Dressman och jag blev förvånad att han ville ha en tröja med blixtlås ända ner, det brukar han inte gilla annars.  Vi kan inte köpa dom kläder vi egentligen vill ha utan dom som passar vår nuvarande kroppsform...    Vi behöver hjälp finns det nån coach därute?.   

 

 

 

   

Nu är allt inpackat och klart så det är bara att vänta på våra gäster. Allt rymdes inte så vi skall se om vi har nån liten tomtesäck och nån av oss skall vara tomte....   Vi har alla barnasinnet kvar trots att vi är vuxna. Hoppas att ni slipper stressa i sista minuten utan är klara och kan slappna av lite. Klicka här för att få en avslappningsövning som jag själv använder regelbundet. Tyvärr är det reklam från början men den kan man hoppa över efter några sekunder  

 

 

 

Min man som jultomte förra året...     

      

             


#Malmborgs #Dea #Dressman #Choklad #Chokladtryfflar

Av Malin wiper - 21 december 2013 13:30

  

  

Vi har testat ICA:s egna sill som finns i flera olika varianter bland annat senapssill, inlagd sill, skärgårdssill, löksill mfl. Jag själv gillade bäst inlagda sillen och senapssillen. På vårt ICA hade dom även med ingefära och lime som min man gillade bäst. Jag gillade konsistensen på sillen också för den var lite mjukare än en del andra sillsorter, vi båda gillade också smaken på sillen.  Jag har sökt på vår ICA Supermarket-sida för att länka till sillen men hittar inte i deras jungel så jag länkar till  en annan ICA butik. Klicka här för att komma in dit så ni kan se pris mm. 


I vanliga fall så brukar min man lägga in sill och grava lax eftersom han gillar att göra det men i år köper vi färdigt


  

I går åt vi sillen igen och nu  till lunch plus gravad lax och skinka, det blev en jultallrik i miniformat. Vi kände för att sitta och mysa en stund så här före jul. 


  

Jag har haft lite dålig aptit dom senaste dagarna (tackar och tar emot)...   och det tillhör inte vanligheten så jag fick bara i mig detta. Laxen hade vi fått i en påse från ICA med lite andra varor. När man handlat för en viss summa under året så får man en påse med varor gratis. Laxen var jättegod och istället för gravlaxsås så gör jag ibland en sås på matlagningsyoghurt, massor av dill och lite socker. Den passar jättebra till laxen och det blir lite mindre kalorier. Klicka här för ett recept till såsen 

 

Galenskaparna & After Shave med låten sill 

 

    

Jag fick denna fina Orkidé av min väninna Mrs A-G för ett tag sen. Jag har inga gröna fingrar men jag har skött om den som ett barn. Fick ett tips av Acleja att ha lite vatten i botten hela tiden och det har visat sig vara bra. Köpte dessutom en spray för just dessa blommor, där man sprayar rötterna nån gång/vecka och det gör också susen. Jag brukar även ställa den i ett fönster på dagen för att den skall få ljus. Guldknoppskrukan jag köpte på Ådalens Café och Present passar bra till blomman. Den har inte tappa nån blomma  utan bara två nya knoppar som har ramlat av. Jag har även lyckats med Barbros kaktus som blommade när jag fick den. Kaktusen verkar också vara av det hållbara slaget. Nu vet jag dessutom att man inte skall slänga orkideén när den tappat blommorna...  det kan tydligen komma nya.      

  

 

 

#Galenskaparna #Sill #ICA #Ägg #Acleja #Ådalen

Av Malin wiper - 21 december 2013 08:00

  

Min man och hans arbetskamrater på Museiföreningen var utbjudna på lunch och stället var vår eminenta Restaurang Spis. Han hade haft jättetrevligt och maten var god som vanligt. Han kom hem med denna vackra blomma i en påse som han och dom andra fått.


    

Detta är ett kompendium som presenterar utvalda byggnader i Vaggeryd och Götafors. Det finns att beställa för 50 kr + porto hos Waggeryds Museiförening. Urvalet är hämtat från Byggnadsinventeringen i Vaggeryds kommun som utfördes av Hembygsrådets 7 föreningar med hjälp av Camilla, Jennie, Seka och mig (Thorleif).  


      

Förutom blomman och kompendiet, fick Camilla, Jennie, Seka och jag Byarums hembygdsförenings årsskrift för året och Almanackan för 2014. Några av bilderna hade jag (Thorleif) förmånen att få restaurera till tryckbart skick. Det är många som arbetar med att ta fram historiskt material i Vaggeryds kommun och hembygdsföreningarna har en genuint härlig arbetsgemenskap. 


  

Jag var in på förmiddagen i förrgår på min mans jobb i Magnisastugan och då hade vi fått en julklapp av Camilla en hjärtformad ask med änglar på  


  

Inuti lyste en sten i form av Gul Jaspis. Hon är en djup tjej som håller på med både healing, meditation mm. Själv är jag mottaglig för sånt och har gått hos min bloggvän Kristina ett antal gånger.



  

   

   

Så här står det på papperet som låg i asken. Texten passade verkligen till oss så den stenen skall vi krama om i våra händer många gånger. Asken får stå framme som prydnad också. Tack snälla du och  God Jul...    . Vi fick ju  en julklapp av Jennie (visat) också men den öppnar vi på julafton. Annelies te (Champagne och fläder) har vi avnjutit och det var supergott.     




Vackra bilder till musik av den norska experimentella musikgruppen Ulver som bildades som ett neonklassiskt och folkmusikinspirerat black metal-band i Oslo 1993. Bandets första tre skivor är rena black metal-verk (ofta med varg- och varulvstema). Efter detta som kom en stegrande utveckling mot mer komplex och experimentell musik som inleddes med skivan"Themes from William Blake's The Marriage of Heaven and Hell". På senare tid har även gruppen arbetat tillsammans med experimentella band som Sunn O))). Bandet befinner sig i dag långt ifrån sitt black metal-ursprung. Källa wikipedia  

 

 

I dag har vi tvättid på eftermiddagen som min man tar hand om medans jag stryker en stor hög med kläder. Nu skall vi testa Hjorthornssalt för att rengöra maskinen från Comfort (Syrrans tips). Vi kommer nog ändå att köpa oss en liten toppmatad tvättmaskin efter julen. Hoppas ni kära läsare inte har det alltför stressigt nu före jul.  

 

 

 

  

 

er #Gul #Magnisa #Spis

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards