Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 21 december 2013

Magnisa stuga i Vaggeryd, Spis Restaurang och lite annat...

Av Malin wiper - 21 december 2013 08:00

  

Min man och hans arbetskamrater på Museiföreningen var utbjudna på lunch och stället var vår eminenta Restaurang Spis. Han hade haft jättetrevligt och maten var god som vanligt. Han kom hem med denna vackra blomma i en påse som han och dom andra fått.


    

Detta är ett kompendium som presenterar utvalda byggnader i Vaggeryd och Götafors. Det finns att beställa för 50 kr + porto hos Waggeryds Museiförening. Urvalet är hämtat från Byggnadsinventeringen i Vaggeryds kommun som utfördes av Hembygsrådets 7 föreningar med hjälp av Camilla, Jennie, Seka och mig (Thorleif).  


      

Förutom blomman och kompendiet, fick Camilla, Jennie, Seka och jag Byarums hembygdsförenings årsskrift för året och Almanackan för 2014. Några av bilderna hade jag (Thorleif) förmånen att få restaurera till tryckbart skick. Det är många som arbetar med att ta fram historiskt material i Vaggeryds kommun och hembygdsföreningarna har en genuint härlig arbetsgemenskap. 


  

Jag var in på förmiddagen i förrgår på min mans jobb i Magnisastugan och då hade vi fått en julklapp av Camilla en hjärtformad ask med änglar på  


  

Inuti lyste en sten i form av Gul Jaspis. Hon är en djup tjej som håller på med både healing, meditation mm. Själv är jag mottaglig för sånt och har gått hos min bloggvän Kristina ett antal gånger.



  

   

   

Så här står det på papperet som låg i asken. Texten passade verkligen till oss så den stenen skall vi krama om i våra händer många gånger. Asken får stå framme som prydnad också. Tack snälla du och  God Jul...    . Vi fick ju  en julklapp av Jennie (visat) också men den öppnar vi på julafton. Annelies te (Champagne och fläder) har vi avnjutit och det var supergott.     




Vackra bilder till musik av den norska experimentella musikgruppen Ulver som bildades som ett neonklassiskt och folkmusikinspirerat black metal-band i Oslo 1993. Bandets första tre skivor är rena black metal-verk (ofta med varg- och varulvstema). Efter detta som kom en stegrande utveckling mot mer komplex och experimentell musik som inleddes med skivan"Themes from William Blake's The Marriage of Heaven and Hell". På senare tid har även gruppen arbetat tillsammans med experimentella band som Sunn O))). Bandet befinner sig i dag långt ifrån sitt black metal-ursprung. Källa wikipedia  

 

 

I dag har vi tvättid på eftermiddagen som min man tar hand om medans jag stryker en stor hög med kläder. Nu skall vi testa Hjorthornssalt för att rengöra maskinen från Comfort (Syrrans tips). Vi kommer nog ändå att köpa oss en liten toppmatad tvättmaskin efter julen. Hoppas ni kära läsare inte har det alltför stressigt nu före jul.  

 

 

 

  

 

er #Gul #Magnisa #Spis

 

 
 
Kenneth

Kenneth

22 december 2013 07:35

ja du vet inte vad jag ska säga om detta :)

http://rothvoss.se

Malin wiper

22 december 2013 09:40

Du behöver inte säga nåt

 
Annelie

Annelie

31 december 2013 10:09

Fin julblomma ni fick, skojj med något annat än bara hyacinter (även att det också är fint).
Affären jag köpte drömfångaren i åt dig,, där finns det massor av olika stenar, tarokort, rökelser och diverse massa annat.

Kramar om.. // Annelie

http://minegen65.blogspot.com

Malin wiper

31 december 2013 10:24

Den var jättefin och jag gillar många olika sorter. Den butiken du köpte drömfångaren i skall jag besöka när vi nån gång har möjlighet att åka ner. Din drömfångare är en höjdare som jag njuter av och inte kan vara utan.

kramar om också ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards