Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 17 december 2013

Sista resan till Vaggeryd!

Av Malin wiper - 17 december 2013 13:00

Jag fick ett trevligt mejl från filmaren och fotografen Stefan Björnberg. Han har bl.a  gjort en dokumentärfilm med sin mamma som är uppvuxen i Vaggeryd. Stefan tar med sin mamma till Vaggeryd trots att hon gör lite moststånd och inte känner att hon orkar. Det visar sig sen bli en lyckad resa och ett fint minne att se tillbaka på.  Jag kände igen huset och även bästa vännen till mamman som hon också fick träffa, så när hon fick träffa sin ungdomsväninna så hade jag inte långt till tårar. Jag satt på morgonen och tittade på filmen och blev väldigt rörd, sonen pratade så lugnt till sin mamma och hon berättade så fängslande om sin barndom och uppväxt. Mamman var över 80 år när detta spelades in och hon lever och har det bra, och jag förstår att det även är kul att ha denna film för både Stefan och kommande generationer att få blicka tillbaka på. Det kommer upp så många saker när man ser en sån här film 

 

 

 

                                                      

  

 

 

Stefan Björnberg har även filmat på konserter och det bland annat till artisterna Latin Kings, Petter, Sahara Hotnights, Bob Hund och Stefan sundström. Klicka här för att se en skruvad kortfilm som han gjort. Allt annat kan ni se på hans hemsida  


Klicka här för att komma in på Stefan Björnbergs hemsida. Klicka här för att läsa lite mer om Stefan Björnberg.  Klicka här för att komma in på hans facebook 

 

 

Tack Stefan för att du mejlade mig så att  jag fick ta del av detta och att du skapat en sån fin film. Min man hade sett denna dokumentär förut och tyckte också den var gripande och fin. Jag önskar dig en God Jul...   

  

 

Min man och jag har nästa år bott i Vaggeryd 15 år och det är det näst längsta jag bott någonstans. Längst bodde jag i min födelsestad Sundsvall i 25 år. Eftersom min man jobbar på museiföreningen så blir man mer och mer intresserad av historia men jag har inte sånt bra minne för historia som min man för han kan läsa om nåt och sen guida mig omkring på orten och berätta hur mycket som helst....   

 


Klicka här för att komma in på Allan Edwalls facebook

 

 

#Vaggeryd #Allan #Stefan #Dokumentär

 
 
Annelie

Annelie

17 december 2013 16:40

Det måste ha varit en omtumlande återresa för denna kvinna, i positiv bemärkelse.
Att de har så svårt att göra såna saker när de blir äldre, för hon verkade ju pigg och alert.
Roligt att hennes son "stod på sig" så hon kom iväg..

Vad likt sin mamma han är.. :-D

Ha det allra bäst vännen och sköt om både dig och din älskade man.. // Varma Kramar Annelie

http://minegen65.blogspot.com

Malin wiper

17 december 2013 17:05

Det blir nog omtumlande när man inte varit till sin födelseort på länge men efterråt så var hon så glad att hon gjorde det. Beundrar sonen som gjorde denna film. Hans mamma var verkligen alert och klar. Ja du dom hade lite likheter

Ha det allra bäst själv också min man hälsar så mycket. Ha en skön kväll med din älskade man
kramar

 
Ingen bild

Bosse Lidén

17 december 2013 18:47

Jag är väldigt förtjust i att se sådana här dokumentärer. Den var välgjord. Till slut fick jag reda på att hon bodde i Malmö så det var en rätt lång resa. Känner igen den där avigheten i början. Inte konstigt alls. Dagsform, krämpor m.m styr. Trevligt att se. Tack Malin.
Kram

Malin wiper

17 december 2013 19:32

Vad roligt att du också gillade dokumentären. Jag kollar ofta på sånt. Det var verkligen en lång väg för henne att åka. Ja du det är verkligen dagsformen som styr när man blir lite äldre och har sina krämpor

Ha en fin kväll Bosse
kram

 
Filifjonkan

Filifjonkan

17 december 2013 21:44

Hej Malin. Ja så rörande med damerna och hans mor (min mor 82) och så snällt av honom att skicka den filmen till dig. Minnen som poppar upp är rätt mysigt med man får en stunds eftertanke och blir varm ända in i kaklet liksom.Så du har bott så pass långt upp i landet men det blev lite annorlunda då att flytta så pass långt ner med. Men ombyte förnöjer heter det ju! Allan Edvall gillar honom han har ju sjungit in en del roliga saker lyssningsbara med faktiskt. Men han börjar med bli till åren nu.Nu skall jag baka kakor varit borta hela dagen så jag har inte hunnit det blir en sen kväll här.

http://filifjonkan.se-bloggplatsen.se

Malin wiper

18 december 2013 08:00

Ja du det var väldigt rörande och man får verkligen en eftertanke. Min man är född ännu längre upp. Allan är tyvärr bortgången sen några år tillbaka. Härligt att du skall baka kakor, dom är som godast hembakt

Ha en skön onsdag
kramar

 
Kenneth

Kenneth

18 december 2013 06:14

Godmorgon här är det tre arbetsdagar kvar sen ledigt i 17

http://rothvoss.se

Malin wiper

18 december 2013 08:00

God morgon själv

Härligt att du är ledig så länge

Ha en din dag

 
Filifjonkan

Filifjonkan

18 december 2013 10:18

Hej Malin klockan var mycket i går ja jag vet att Allan E är död men det föll ur skallen i går kväll var helt slut efter en dag med mycket folk. Så skulle jag baka kakor med. Men jag har ju Edvall på listan med lite låtar som rullar då och då han pratsjunger liksom. Den lilla bäcken är ju en härlig låt att lyssna till tx finns ju många att välja på hans filmroller har ju varit härliga med är seg idag kom i säng kl 02.30 först i går så den här dagen blir lång ha det bre

http://filifjonkan.se-bloggplatsen.se

Malin wiper

18 december 2013 11:43

Så blir det ofta för mig ;)Förstår att det är fullt upp nu. Allan Edwall har verkligen en magisk röst när han pratar också. Önskar att man fått se honom live. Jag är uppvuxen med radioteater så jag började lyssna när jag var liten redan.

Oj vad sent du kom i säng. Det blir verkligen en lång dag men försök att ta det lite lugnt.

Ha det bra snälla du
kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 16 mars 14:30

     I dag har vi riktigt kraftigt regnväder så vi tog bussen ner till centrum. Vi har både handlat och kollat upp lite saker. Det var jättelite folk i farten och det brukade det inte vara på helger.      Vi tog oss en fika på Direkten in...

Av Malin wiper - Fredag 15 mars 09:30

  Jag såg en Björktrast häromdan som jag  zoomade in från långt håll     Här har den vänt sig om           Snowy White med Birds Of Paradise. Snowy White har spelat med både Pink Floyd och Thin Lizzy     En annan Björktrast ...

Av Malin wiper - Torsdag 14 mars 10:00

                   Nu öppnar jag ridån för dagen med hopp om att den skall bli som ett varmt kärleksfullt skådespel   Röda Korset i Västerås har modevisning 13 april 13.00-16.00. Det blir både dam, herr och barnkläder som visas. Dessutom har...

Av Malin wiper - Onsdag 13 mars 08:30

  När man fotar mycket så ser man sig mer omkring och jag såg denna skulptur inne på en innegård i ett bostadsområde lite utanför centrum. Skulpturen heter Holger och är skapad av Konstnären Sture Collin                                  St...

Av Malin wiper - Tisdag 12 mars 10:15

 Nationalmuseum Jag såg att Kermikern Lisa Larson har dött och det i en ålder av 92 år. Lisa Larson var en svensk keramiker, hon blev känd för sina många figurer föreställande djur och människor. Återkommande teman i hennes verk var systerskap, mod...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards