Öppen Ridå

Alla inlägg den 17 december 2013

Av Malin wiper - 17 december 2013 13:00

Jag fick ett trevligt mejl från filmaren och fotografen Stefan Björnberg. Han har bl.a  gjort en dokumentärfilm med sin mamma som är uppvuxen i Vaggeryd. Stefan tar med sin mamma till Vaggeryd trots att hon gör lite moststånd och inte känner att hon orkar. Det visar sig sen bli en lyckad resa och ett fint minne att se tillbaka på.  Jag kände igen huset och även bästa vännen till mamman som hon också fick träffa, så när hon fick träffa sin ungdomsväninna så hade jag inte långt till tårar. Jag satt på morgonen och tittade på filmen och blev väldigt rörd, sonen pratade så lugnt till sin mamma och hon berättade så fängslande om sin barndom och uppväxt. Mamman var över 80 år när detta spelades in och hon lever och har det bra, och jag förstår att det även är kul att ha denna film för både Stefan och kommande generationer att få blicka tillbaka på. Det kommer upp så många saker när man ser en sån här film 

 

 

 

                                                      

  

 

 

Stefan Björnberg har även filmat på konserter och det bland annat till artisterna Latin Kings, Petter, Sahara Hotnights, Bob Hund och Stefan sundström. Klicka här för att se en skruvad kortfilm som han gjort. Allt annat kan ni se på hans hemsida  


Klicka här för att komma in på Stefan Björnbergs hemsida. Klicka här för att läsa lite mer om Stefan Björnberg.  Klicka här för att komma in på hans facebook 

 

 

Tack Stefan för att du mejlade mig så att  jag fick ta del av detta och att du skapat en sån fin film. Min man hade sett denna dokumentär förut och tyckte också den var gripande och fin. Jag önskar dig en God Jul...   

  

 

Min man och jag har nästa år bott i Vaggeryd 15 år och det är det näst längsta jag bott någonstans. Längst bodde jag i min födelsestad Sundsvall i 25 år. Eftersom min man jobbar på museiföreningen så blir man mer och mer intresserad av historia men jag har inte sånt bra minne för historia som min man för han kan läsa om nåt och sen guida mig omkring på orten och berätta hur mycket som helst....   

 


Klicka här för att komma in på Allan Edwalls facebook

 

 

#Vaggeryd #Allan #Stefan #Dokumentär

Av Malin wiper - 17 december 2013 08:00

  

Innan vi var framme hos mamma i fredags så åt vi sushi på Futomaki i Borås. Dom har alltid bra kvalitet på sin sushi och riset är perfekt och bitarna inte så stora så dom passar även en mindre mun. Magen mår så bra av sushi och det passade oss bra eftersom man kände sig lite stressad innan man kom till boendet.  


  

Här ser ni min mans tallrik och han njöt av fulla muggar.


     

Jag tog bara 7 st varav 4 med lax och tre med avokado. Till sushin dricker vi alltid grönt te

 


På lördan åt vi också sushi men då i Kinna där vi var och handlade lite saker som fattades hos mamma. Denna sushi bar heter "Wasabi" och dom har funnits ett tag och är också jättebra på sin sushi, dom har även andra rätter. Det är alltid en vänlig stämning där.   

 

Klicka här för att komma in på deras hemsida

 

 

Kolla in vad gott det ser ut på min mans sushibricka. Han tog en blandad rätt med både sushi och kyckling och det var jättegott


  

Jag själv testade en vegetarisk sushi och den var otroligt god med smaker som jag aldrig stött på  förut. 


  

Kolla in dom tre av smakbitarna som retade smaklökarna till fulländad njutning

 

Finns det nån lycklig därute som har snö?. Här regnar det och är varmgrader och kommer nog så att vara hela julen tyvärr. Ingen jul utan snö och torr kyla säger jag som fd norrlänning...  

  

 

Petra och -Nena-!. Jag skickade era vinster i går så ni kan höra av er när ni fått dom 

 

 




#Futomaki #Wasabi #Lampa #Sushi

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards