Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 11 december 2013

Datortomografi!

Av Malin wiper - 11 december 2013 07:00

Nu har jag i alla fall fått svar på Datortomografin (lungröntgen) som jag genomgick på Värnamo sjukhus. Allt  såg bra ut så då kan jag utesluta detta men eftersom jag fått mer och mer rethosta och blivit lite tungandad så skall jag få en remiss till en annan undersökning som heter Spirometri som är en lungfunktionsundersökning. Jag misstänker starkt nu att jag måste ha nån slags allérgimedicin eller inhalator och jag kan svära på att det beror på användandet av grymt mycket Comfort i tvättstugan, det sätter sig i både kläder och sänglinne. Klicka här för att läsa om parfymallergi. 

 

   

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild och läs  

 

Jag fick svaret av en trevlig läkare som även rekommenderade ett receptfritt medel som jag kan testa, det heter Loratadin. Vi har fått hänga ut lakan på vädring ett helt dygn efter tvätt men det luktar lite ändå. Syrran har tipsat i en kommentar om Hjortronsalt för att rengöra maskinen och det funkar även för rengöring av kaffebryggare. Vi skall testa det när vi tvättar nästa gång. Läkaren som ringde sa att det var fler som hade såna problem med Comfort sköljmedel, så jag är inte ensam. Vi måste överväga tvättmaskin uppe i lägenheten eller också flytta för vi har fler problem här som vi inte får ordning på trots att vi försökt.  

 

Trailern till en läskig film som heter Perfume. Den såg jag för några år sedan.  

 

 

     

 

 

 

 



#Datortomografi #Spirometri #Loratadin #Comfort #Perfume

 
 
Ingen bild

lena

11 december 2013 10:02

Jag ska också på spirometri, har gjort det tidigare men nu i under har jag haft svårt med andningen så nu går jag på kortison och buventol. Har nåt som heter ansträngningsastma.

Malin wiper

11 december 2013 10:48

Tråkigt att du har ansträngningsastma. Jag har inga svårigheter att promenera och blir inte anfådd av det men lukter såsom Comfort slår ut mig och jag blir tungandad, det har bara blivit värre med tiden. Vad bra att du fått medicin som hjälper. Jag skall googla på ansträngningsastma

Ha en skön dag
Malin

 
Ingen bild

skrivmoster

11 december 2013 11:28

Jag har varit med flera gånger när min man gjort spirometri. Bra att du får kolla upp allt ordentligt och får ett svar. Jag slutade med sköljmedel för många år sen och det var kanske bra så man inte utvecklade nåt olämpligt. Trist att dela tvättstuga och inte kunna göra det man själv finner bäst. Jag är priviligierad!

Förstår att ni känner att ni måste få ordning på div. "retligheter" och jag vet ju att en del kanske är svårt få rätsida på. Men hoppas ni kan få det så bra som möjligt och att du får må bra. Kram och ha en fin dag trots gråvädret ...

Malin wiper

11 december 2013 11:56

Tack för din fina kommentar min vän. Man kan inte värja sig när man är doftallergiker och man vet aldrig när man köper nåt om man tål lukten. Jag har inte varit så här känslig förut. Jag har själv aldrig behövt göra nå spiometri men är glad nu att jag får den chansen. Ja du vi har haft lite otur sen vi flyttade och det började efter nästan ett år och sen bröt det lös och nu är vi så hjärntvättade så jag vill skrika rakt ut.

Jag tål mycket och klagar inte i första taget.

Ha en fin dag
kramar

 
helga1

helga1

11 december 2013 13:00

Vad läskigt att åka in i en sån maskin. Jobbigt också att inte veta riktigt vad som är fel. Hoppas det kommer fram snart av någon undersökning. Parfymallergi är säkert jättejobbigt. Jag försöker tänka på det ombord så att våra passagerare ska slippa oönskade dofter.

Tack för dina fina kommentarer hos mig idag. Jag är så glad att vi följt varandra så länge och är tacksam för allt fint du skriver både här och hos mig!

Stor kram !!!

http://www.helga1.bloggplatsen.se

Malin wiper

11 december 2013 17:20

Ändå var denna maskin inte så lång som magnetröntgen men har man klaustrofobi så är det inte lätt. Jag är inte allergisk mot all parfym men har blivit känsligare nu när jag inte tål Comfort som används i huset ständigt i höga doser.

Varsågod snälla du. När nån är så fin person som dig så vill jag gärna få uttrycka det ibland. Känner sån glädje över att jag har så många fina bloggvänner som jag fått följa och som följer mig

Ha en skön kväll
stor kram

 
Annelie

Annelie

12 december 2013 06:05

Fyyyy, vad hemskt... Comfort luktar ju jättegott OCH mycket, så det förstår jag en doftallergiker inte tål.
Känns i tvättstugan hos också,, vi själva använder inget sköljmedel eftersom vi använder flytande tvättmedel. Vi är inte heller doftallergiker plus att vi har en egen tvättmaskin, men det är inte ofta vi tvättar i den.

Bra att de går vidare med dina bekymmer, så de inte bara släppte dig nu när inte lugnröntgen visade något fel.

Vad tråkigt att ni har det jobbigt där ni bor.. :o((

Ha en jättefin torsdag.. // Varma Kramar Annelie

http://minegen65.blogspot.com

Malin wiper

12 december 2013 09:05

Jag har inte haft såna här stora problem förut och använder folk Comfort i lagoma doser så går det bra men här verkar det som dom tvättar i Comfort för mina vänner känner lukten också i trappuppgången och tycker det är obehagligt. Om inte flyttar så måste vi köpa en egen maskin men har inte råd före jul.

Jag behövde inte be om fler undersökningar utan dom erbjöd så jag har tur när det gäller sjukvården. Ja du det har blivit outhärdligt och det är synd när vi trivs så bra i lägenheten. Det var inte så här från början.

Ha en jättefin torsdag själv vännen
kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards