Öppen Ridå

Alla inlägg den 11 december 2013

Av Malin wiper - 11 december 2013 16:45


    

Jag såg denna film för ett tag sen som heter Ondine och är från 2009. Det är en irländsk romantisk drama film som är regisserad av Neil Jordan och i rollerna ser vi Colin Farrell och Alicja Bachleda


   

  

 

En irländsk fiskare fångar en dag en kvinna i sitt fisknät. Hans dotter är övertygad om att den mystiska kvinnan, Ondine, är en magisk varelse och fiskarens liv ställs på ända när han förälskar sig i Ondine.


  

Filmen är en lågmäld historia med oväntat slut. Jag njöt mest av den vackra naturupplevelsen som filmen gav med hav och klippor i ett kargt fiskesamhälle. Skådespelet var sisådär och ibland tappade jag fokus för filmen var lite för långsam. Fast ibland tände det till och den blev lite poetisk. Kändes lite besviket för man väntade sig ett annat lite mer spännande slut. Det saknades nåt och den blev som ett magplask på slutet. Det känns lite som man blir lurad på konfekten...   

  

 

Jag kan inte ge filmen mer än 2 sjöjungfrur av 5 möjliga i betyg på grund av att det var för lite fart i filmen och handlingen blev lite urvattnad fast man hade kunna gjort filmen lite mer spännande. 

 

 

   

 

   

Av Malin wiper - 11 december 2013 11:30

        

Jag har fått så fina kommentarer från dom två tjejer som jag fotade hos Sam Hjälp i Huskvarna. Jag är så glad att dom hörde av sig så jag fick reda på lite mer. Här ser ni Ida som jag trodde var designer och det var inte helt fel för hon är skräddare. Här kommer hennes kommentar:


Hej Malin!

Vad otroligt fint du skrivit, jag blev väldigt glad. 
Du har nästan rätt, jag jobbar som skräddare och när jag syr kläder till kunder handlar det mycket om design och form.

Hatten har jag mycket riktigt gjort den själv. Mönstret är ursprungligen från en gubbkeps som jag har gjort om. Tyget är en stuvbit möbeltyg i ull från mitt jobb.

Vad det gäller min klädstil så har jag inget namn eller bara en sak jag inspireras av. Jag hämtar inspiration från många olika saker och kombinerar kläder jag sytt själv med omsydda secondhandplagg. 



Allt gott!
/Ida 

 

 

Ida har en jättefin sida fylld med annorlunda design. Klicka här för att komma in på hennes häftiga blogg/hemsida

 

 

   

 

 

 

 

    

 

Här ser ni Åsa som jag också fotade. Här kommer hennes kommentar: 

 

 

Hej Malin!

Vad fint skrivet av dig! Å av alla andra här också för den delen. Väldigt trevligt att bli kallad "flicka" ;) då jag har passerat den gränsen för länge, länge sedan. Vad gäller min klädstil så klappar mitt hjärta extra hårt för det fantastiska 40-talsmodet! Vad frisyren anbelangar så tar det inte särskilt lång tid när en väl fått in knycket! 
 

  
Bästa hälsningar Åsa.

 

 

Åsa har också en blogg/hemsida. Klicka här  för att komma in på den. Hon brinner för vintagestickning och hela sidan andas 40-talet och är jättefin. 

 

 

 

Tack ni båda för era fina kommentarer.  Klicka här för att komma in på inlägget jag skrev om tjejerna

 

Malin

 

 

Nu har tyvärr snart all snö försvunnit och det är varmgrader. Jag och mina vänner hade tänkt gå ut i full julmundering för att fota till en julheader men det känns inte bra utan snö. Det står helt still i huvudet nu när det gäller header. Jag får väl ta nån lite julig bild och inte göra så stor sak av det hela. Hoppas ni får en fin onsdag kära fina bloggläsare.   

 

   

 

Av Malin wiper - 11 december 2013 07:00

Nu har jag i alla fall fått svar på Datortomografin (lungröntgen) som jag genomgick på Värnamo sjukhus. Allt  såg bra ut så då kan jag utesluta detta men eftersom jag fått mer och mer rethosta och blivit lite tungandad så skall jag få en remiss till en annan undersökning som heter Spirometri som är en lungfunktionsundersökning. Jag misstänker starkt nu att jag måste ha nån slags allérgimedicin eller inhalator och jag kan svära på att det beror på användandet av grymt mycket Comfort i tvättstugan, det sätter sig i både kläder och sänglinne. Klicka här för att läsa om parfymallergi. 

 

   

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild och läs  

 

Jag fick svaret av en trevlig läkare som även rekommenderade ett receptfritt medel som jag kan testa, det heter Loratadin. Vi har fått hänga ut lakan på vädring ett helt dygn efter tvätt men det luktar lite ändå. Syrran har tipsat i en kommentar om Hjortronsalt för att rengöra maskinen och det funkar även för rengöring av kaffebryggare. Vi skall testa det när vi tvättar nästa gång. Läkaren som ringde sa att det var fler som hade såna problem med Comfort sköljmedel, så jag är inte ensam. Vi måste överväga tvättmaskin uppe i lägenheten eller också flytta för vi har fler problem här som vi inte får ordning på trots att vi försökt.  

 

Trailern till en läskig film som heter Perfume. Den såg jag för några år sedan.  

 

 

     

 

 

 

 



#Datortomografi #Spirometri #Loratadin #Comfort #Perfume

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards