Öppen Ridå

Alla inlägg den 9 december 2013

Av Malin wiper - 9 december 2013 10:45




  

Det var magiskt att se denna tjej komma in på Sam Hjälp nästan som ur en katalog på 1940-talet. Hon var så tjusig och skilde ut sig från mängden med sin look. Jag kunde inte låta bli att vara så fräck och fråga om jag fick fota henne till min blogg. Önskar bara att jag tagit det lugnt och fått lite fler och bättre bilder men ibland kommer min blyghet fram och har jag en dålig dag så vill jag helst gömma mig. Det är så kul att många yngre gillar även 50-60-talet både i kläder och musikstil och när man kollar tillbaka i tiden så var det faktist en härlig tid både modemässigt och musikmässigt. Jag var själv så liten på 50-talet så det var 60-talet som jag minns bäst. Hon passade som handen i handsken i detta mode och hade ett så snyggt rött läppstift som passade ypperligt till.

 

 

Klicka här för att läsa en artikel som heter "Tillbaka till 50-talet". Klicka här för att komma in på en sida som andas lite 50-tal. Klicka  här för att komma in på bloggen "femtiotalsjakten" som är min favorit  

 

      


  

En sidobild där man ser dom snygga hårvalkarna som det kräver en viss finess för att få till. Hon var så tidstypiskt klädd så  man fick en känsla av att flyttas tillbaka i tiden och se sin egen mamma. Det känns även lite 40-talet för mamma hade valkar i håret som man har kunnat se på foton av henne. Hon hade dessutom en fantastisk kroppshållning. 

 

Klicka här för att komma in på en sida där där man kan se kläder från 40-60-talet  


  

Här får man ännu närmare bild på hennes vällagda hår.   


  

Tyvärr måste jag ha rört på kameran för denna närbild blev lite otydlig. Tack för att jag fick fota dig... 

 


Klädstil nr 2


  

Här har vi ytterligare en tjej jag såg på Sam Hjälp som utmärkte sig med en personlig klädstil. Jag hajjade till när jag såg henne och följde efter ut men ville inte störa så länge och nu ångrar jag mig för jag hann bara få två bilder. Hade även velat fråga henne om hon var designer. Hon såg jättefräsig och fin ut, och verkade ha en glad och pigg personlighet. Hennes huvudbonad är nåt man inte sett förr och luggen passade så bra till den orginella kepshatten. Det var min man son såg henne först. 


       

Klicka här för att se vart jag hittade dessa bilder


  

Här ser ni vad jag menar. Jag funderar på om hon tillverkat den själv. Även hennes glasögon passar toppenbra till klädseln. Allt annat passade så bra ihop så inget hade lämnats åt slumpen. Hennes stil kan jag inte härröra till nåt så den var hennes egen. Vad arg jag är på mig själv som inte tog fler bilder. Tack för att jag fick fota dig...  


Train song by Feist & Gibbard. Jag önskar att jag hade frågat tjejen vilken musik hon lyssnade på. Det går inte att utläsa av den orginella outfiten. Då sa min man att hennes kepshatt var lite lik amerikanska lokförarkepsar längre tillbaka men inte snarlika. Då hittade jag denna finstämda grupp som jag aldrig hört förut. Klicka här för att se den svenska texten till låten  



#50-talet #Rockabilly #Hårvalkar #Sam Hjälp #Klädstil #Kepshatt #Train

Av Malin wiper - 9 december 2013 08:00

  

När vi åkte ut i lördags så tog vi en sväng till Sam Hjälp Second hand i Huskvarna. Där kryllar det av folk och sakerna har stor åtgång och priserna är så bra satta så man kan verkligen göra fynd

  

En tomtegubbe i en soffhöran med  en bizarr näsa

  

  

Kälkar av olika slag  


  

En charmerande man satt och spelade dragspel  mitt i folksamlingen. Det uppskattas och han var riktigt bra

  

  

Jag köpte små kaffeskedar a´la 50-6-talet av märket Nilsjohan som är ett gammalt märke. Jag skall ha dom till nåldynekoppar om jag gör några fler. Klicka här för att läsa om Nilsjohan som var ett svenskt företag som tillverkade husgeråd 

 

     

Vi hade denna vagn här förut men det blev så kallt och trist. Vi tar denna till badrummet och ställer tvättmedel och annat på istället 

 

      

Sen kommer ett inlägg om två tjejer som jag fotade på Sam Hjälp. Dom  stack ut ur mängden. Vi var även på Konditori Drömtårtan och fikade så det kommer ett inlägg senare i dag och i morgon. 

 

  

 

  

  

 

#Second hand #Tekopp #dragspel

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards