Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 4 december 2013

Värnamo Sjukhus, lungröntgen....

Av Malin wiper - 4 december 2013 12:15

  

Det var så mörkt i går morse när vi åkte till Värnamo sjukhus så jag tog inte så många bilder. Undersökningen gick bra men jag var inte beredd på att det var en tunnelliknande apparat så man måste åka in rätt långt och jag hade bara halva ögonen utanför. Till saken hör att jag lider av klaustrofobi efter barndomsupplevelser som sommarbarn när jag var 6 år gammal. Tack och lov så var sköterskan som tog hand om mig på röntgen helt underbar och sa att hon hade all tid i världen. Hon körde in mig långsamt så jag fick vänja mig. Hon var så fantastiskt psykologisk och utan henne hade jag inte klarat detta

 

 


  

 

 

 

 

Sen fick jag lite panik när huvudet närmade sig tunneln. Då sa jag lite lustigt: Finns det ingen annan apparat istället...  Hon såg road ut och jag förstod att jag måste göra detta och hon tog det så lugnt och pratade med mig så lugnande så till slut var jag i läge och då tog det bara en minut så var det klart. Sköterskan var så gullig så hon sa att jag skulle vara stolt över mig själv för att jag klarade av det. Jag blev så lättad och glad så nu kommer jag inte att vara rädd längre om jag skall göra om denna undersökning. Magnetröntgen är mycket värre för där skall man in med hela kroppen i en tunnel och det har jag misslyckats med 2 gånger så måste jag in i en sån så får dom söva mig...   

 

  

   

Så här såg datortomografin  ut och det ser ju inte så farligt ut men det hjälps inte för när man kommer nära så får man ändå den över sig och nära ansiktet så det går inte att fokusera. Hon frågade om jag kunde blunda men det funkar inte heller för jag vill ha full kontroll.  

 

Jag fick insprutat kontrastvätska så jag blev ombedd att dricka jättemycket vatten i omgångar när jag kom hem för att få ut kontrasten. Jag har inga som helts problem att bli stucken men just att bli instängd är ett trauma. Det tar tre dagar innan jag får svar men jag tror att det är allergi som jag får sån torrhosta av och röda kliande ögon för det har blivit värre sen jag flyttade hit. Comforten sätter sig i kläderna och sänglinne och i sovrummet är det värst, min man har försökt med allt för att få tvättmaskinen ren från Comfort men det funkar inte vad vi än gör. Vi måste köpa en egen tvättmaskin så småningom och hänga tvätten på ställningar. Vi skall fråga VSBo om vi får gå nån annastans och tvätta tills vi kan köpa en egen tvättmaskin. Jag har allergitestat mig och fått svar att jag är allergisk mot vissa parfymer i medel och Comfort är det värsta hittills. Vi har nu fått reda på att det är fler än vi som har problem med Comfort sköljmedel


  

Efterråt åkte vi ner till centrum och där har dom ett ställe nere vid vattnet man kan stå och kika ut och på sommaren går det att sitta där och njuta  


  

En udde på mitten har en formation just nu av renar och pigviner som lyser så vackert men dom är inte lätta att fota.


  

Lite närmare håll. Det är så vackert live så man bara står där och gapar  


  

Ovanför vattendraget ligger Stigs Café och Pelikanens galleria. Vi gick in på fiket och tog varsin god smörgås och lika gott kaffe

  

Klicka här för att komma in på Sisters Gift Company som drivs av min bloggvän Helene som bor i USA, hon kommer ursprungligen från Småland. Har lånat bilden från sajten. Där finns massor av fina saker såsom kaffekoppar, tekoppar, dekor mm


  

Det är mysigt därinne med olika sorters sittplatser. På denna sitter man som på en uppbyggd höjd. Det gick inte att fota allt för det satt folk på dom andra platserna 

 

     

Jag lånade även denna bild från Sisters Gift. Company. Denna är nedsatt i pris och många andra varor hos henne just nu. Klicka här för att komma in på Helenes blogg  


  

är ser man uppepå avsatsen och där har dom långa soffor också som man kan sjunka ner i


  

Fint hus med snygga burspråk


  

I förrgår när vi promenerade så gick vi förbi Juttas hus en vän på fb som brukar läsa min blogg. Detta är deras ena hund som vi såg som valp och fotade för ett tag sen. Fattar inte att hunden är så stor nu. Ni skulle sett ögonen man fullkomligen smalt

 

Klicka här för att komma in på inlägget jag skrev då



#Stigs #hund #Pelikanen #burspråk #Company   

 
 
Filifjonkan

Filifjonkan

4 december 2013 12:34

Hej, Ja du magnetröntgen har jag legat i 20 ggr minst men den sista gången var det stopp nu får de söva mig för jag klarar inte klaustrofobin längre och detta dunkande som det är i 45 minuter blickstilla i tuben näe vilda hästar får inte in mig i den något mer så jag fattar precis hur du kände i den andra och den är ju rätt ok ändå i mina ögon efter tuben. Klaustrofobi är besvärligt tänker på små hissar tx. Ja det var fint med belysningen på djuren roligt med allt som är upptänt nu och ja arkitekturen på de små husen är härlig att se,Händer att jag bara går runt lite och glor på husen så att säga.Hoppas du får ett bra svar på din RTG.

http://filifjonkan.se-bloggplatsen.se

Malin wiper

4 december 2013 13:42

Stackare som åkt in i en sån så många gånger. Jag skulle inte klara det. Måste jag åka hiss så blir det stora hissar och och inte ensam. På sjukhus klarar jag det för där funkar larmet och dom är större. Fast finns det trappor så går jag hellre i dom än om det är en skyskrapa ;))

Ja du det är fint att det finns kvar hus med snygg arkitektur så inte allt rivs.

Tack för omtanken vad gäller resultat av röntgen.

Ha en skön dag
kramar

 
Annelie

Annelie

4 december 2013 16:01

Usch ja,, magnetröntgen ÄR jobbig.. :-(
Härligt när de har så förstående personal på sådana ställen.

Hihi,, ja jisses vad dessa små valpar / kattungar växer fort,, ja även småbarn, men vi står stilla.. :-/

Ha det allra bäst och sköt om dig & mannen.. // Varma Kramar Annelie

http://minegen65.blogspot.com

Malin wiper

5 december 2013 08:25

Ja du har man traumatiska upplevelser så är det ännu värre. Det är verkligen viktigt att man blir behandlad på rätt sätt. Ja du vi står stilla i växten numera men sen krymper vissa ihop men jag är fortfarande lika lång som jag var när jag var ung. Det beror nog på att jag har bra skelett ;)

Ha det bäst själv och även din man
varma kramar

 
Ingen bild

Syrran

5 december 2013 22:54

Godkväll!
Vad bra att du klarade av röntgen - Starkt jobbat! Ni kan prova att köra tvättmaskinen med Hjorthornssalt, det tar bort de flesta lukter. När vi hade en okastrerad katt, Puma, och han började skvätta inne så tog det till och med bort den hemska lukten. Vi brukar även avkalka kaffebryggaren med detta, miljövänligt och bra. Om Comfortlukten sitter i väggar och golv kan man prova att torka dessa med Hjorthornssalt utspädd i varmt vatten. Lycka till!

Malin wiper

6 december 2013 08:14

Hallå där!

Tack för ett bra tips som vi inte hade en aning om. Visste inte heller att man kunde avkalka kaffebryggaren med hjortronsalt, det var bra råd och tips, tack!. Ja du det var lite jobbigt med röntgen men det var den fantastiska sköterskan som gjorde att jag klarade av det. Vad bra att man kan ha hjortronsaltet på väggarna också. Hade dom använt lagomt med Comfort så tror jag inte att jag reagerat så mycket. Det finns ju även Comfort som är parfymfri och testad av Allergiförbundet.

Antar att ni också fått snö.

Ha en skön fredag med mannen och era härliga djur

kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards