Öppen Ridå

Alla inlägg den 4 december 2013

Av Malin wiper - 4 december 2013 12:15

  

Det var så mörkt i går morse när vi åkte till Värnamo sjukhus så jag tog inte så många bilder. Undersökningen gick bra men jag var inte beredd på att det var en tunnelliknande apparat så man måste åka in rätt långt och jag hade bara halva ögonen utanför. Till saken hör att jag lider av klaustrofobi efter barndomsupplevelser som sommarbarn när jag var 6 år gammal. Tack och lov så var sköterskan som tog hand om mig på röntgen helt underbar och sa att hon hade all tid i världen. Hon körde in mig långsamt så jag fick vänja mig. Hon var så fantastiskt psykologisk och utan henne hade jag inte klarat detta

 

 


  

 

 

 

 

Sen fick jag lite panik när huvudet närmade sig tunneln. Då sa jag lite lustigt: Finns det ingen annan apparat istället...  Hon såg road ut och jag förstod att jag måste göra detta och hon tog det så lugnt och pratade med mig så lugnande så till slut var jag i läge och då tog det bara en minut så var det klart. Sköterskan var så gullig så hon sa att jag skulle vara stolt över mig själv för att jag klarade av det. Jag blev så lättad och glad så nu kommer jag inte att vara rädd längre om jag skall göra om denna undersökning. Magnetröntgen är mycket värre för där skall man in med hela kroppen i en tunnel och det har jag misslyckats med 2 gånger så måste jag in i en sån så får dom söva mig...   

 

  

   

Så här såg datortomografin  ut och det ser ju inte så farligt ut men det hjälps inte för när man kommer nära så får man ändå den över sig och nära ansiktet så det går inte att fokusera. Hon frågade om jag kunde blunda men det funkar inte heller för jag vill ha full kontroll.  

 

Jag fick insprutat kontrastvätska så jag blev ombedd att dricka jättemycket vatten i omgångar när jag kom hem för att få ut kontrasten. Jag har inga som helts problem att bli stucken men just att bli instängd är ett trauma. Det tar tre dagar innan jag får svar men jag tror att det är allergi som jag får sån torrhosta av och röda kliande ögon för det har blivit värre sen jag flyttade hit. Comforten sätter sig i kläderna och sänglinne och i sovrummet är det värst, min man har försökt med allt för att få tvättmaskinen ren från Comfort men det funkar inte vad vi än gör. Vi måste köpa en egen tvättmaskin så småningom och hänga tvätten på ställningar. Vi skall fråga VSBo om vi får gå nån annastans och tvätta tills vi kan köpa en egen tvättmaskin. Jag har allergitestat mig och fått svar att jag är allergisk mot vissa parfymer i medel och Comfort är det värsta hittills. Vi har nu fått reda på att det är fler än vi som har problem med Comfort sköljmedel


  

Efterråt åkte vi ner till centrum och där har dom ett ställe nere vid vattnet man kan stå och kika ut och på sommaren går det att sitta där och njuta  


  

En udde på mitten har en formation just nu av renar och pigviner som lyser så vackert men dom är inte lätta att fota.


  

Lite närmare håll. Det är så vackert live så man bara står där och gapar  


  

Ovanför vattendraget ligger Stigs Café och Pelikanens galleria. Vi gick in på fiket och tog varsin god smörgås och lika gott kaffe

  

Klicka här för att komma in på Sisters Gift Company som drivs av min bloggvän Helene som bor i USA, hon kommer ursprungligen från Småland. Har lånat bilden från sajten. Där finns massor av fina saker såsom kaffekoppar, tekoppar, dekor mm


  

Det är mysigt därinne med olika sorters sittplatser. På denna sitter man som på en uppbyggd höjd. Det gick inte att fota allt för det satt folk på dom andra platserna 

 

     

Jag lånade även denna bild från Sisters Gift. Company. Denna är nedsatt i pris och många andra varor hos henne just nu. Klicka här för att komma in på Helenes blogg  


  

är ser man uppepå avsatsen och där har dom långa soffor också som man kan sjunka ner i


  

Fint hus med snygga burspråk


  

I förrgår när vi promenerade så gick vi förbi Juttas hus en vän på fb som brukar läsa min blogg. Detta är deras ena hund som vi såg som valp och fotade för ett tag sen. Fattar inte att hunden är så stor nu. Ni skulle sett ögonen man fullkomligen smalt

 

Klicka här för att komma in på inlägget jag skrev då



#Stigs #hund #Pelikanen #burspråk #Company   

Av Malin wiper - 4 december 2013 07:00

  

    

Veckans glasögonmodell är Martina Ojala som är infödd Vaggerydsbo. Hon är en fin trevlig och behaglig tjej som på 90-talet började arbeta på ICA, där såg vi  henne första gången då vi flyttade hit till samhället för 14 år sedan. Sen 2,5 år har hon arbetat på aoptik.  Martina är gift och har två barn. Hon har även gått på en Folkhögskola och läst bild och form och det gäller att ha bild och formkänsla för att hjälpa folk när dom skall köpa glasögon. På fritiden så brukar hon träna på Friskvårds Knuten som är ett nytt gym som jag skall besöka och fråga om jag får skriva lite om dom längre fram. Hon gillar även att njuta med god mat...  


Klicka här för att komma in på aoptiks hemsida. Klicka här för att komma in på deras facebook


  

aoptik firar 5-årsjubileum i Vaggeryd


  

Anna passar även i lite rundare glasögon     

 

  

Dessa glasögon kommer från Odd Molly som annars designar kläder  


  

Ett par snygga svarta bågar i en fyrkantig  form. Hon hade en sån tuff stickad jumper med en stor vit stjärna som dekoration framtill   


  

En röd modell med guldigt mönster på skalmen   


    

Ett par lite pilotformade solglasögon som Anna såg jättetuff ut i.   


  

Det är fint och fräsch därinne   


    

Martina provar ett par solglasögon i en gul genomskinlig båge. Den känns lite retro för jag såg såna på 60-70-talet 

 

  

Det finns en barnavdelning med både glasögon och en lekhörna. Kul att dom satt upp teckningarna som barnen suttit där och ritat medans dom väntat.  


        

Vill man ha en röd båge så finns dom också i många nyanser. Klicka på bilderna så blir dom större


  

Ett par tuffa bågar med kamoflagemönster på karmarna. Det finns ett stort utbud av bågar  så det finns nåt till alla.


  

Här ser ni Martina bredvid solglasögon-sortimentet där det också finns mycket att välja på.   


  

Tjusiga bågar i rött och svart med silverpärlande skalm  


        

Ytterligare en snygg båge med utsirad skalm


   


Det finns även många bågar i olika bruna eller gula toner


  

Min man fick vara med på ett hörn också...  Det fanns en annan båge som han passade ännu bättre i och den gick mer i mörkgrått. 


  

Här där aoptik ligger har förut en bok och pappershandel haft sitt säte i många år 

 


Den här låten med Mauro Scocco tog jag på grund av hans glasögon eftersom jag vill ha artister som bär glasögon till dessa inlägg. Gillar även text och melodi på denna gamla slagdänga

 

 

 

 


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards