Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 25 november 2013

Vas ca 30- 40-talet... Hjälp!...

Av Malin wiper - 25 november 2013 08:00


  

Finns det nån av er bloggläsare som kan säga nåt om denna vas? jag själv gissar på 30-40-talet. Min väninna Cerone köpte denna på på loppis/second hand. Jag lovade henne att forska efter uppgifter och värde. Skall kolla på google också men hör av er om ni vet. Om ingen vet så frågar jag Cerone om jag får ta den till Vätterbygdens Auktionskammare för att fråga om vasen. 

 

 

 

                     

 

  


Klicka här för att se en liknande från Gustavsberg. Klicka här för att se ytterligare en liknande som är skapad av Wilhelm Kåge. Klicka här för att se ytterligare en av honom. Klicka här för att komma in på en sida och se en vas med guldjungfru precis som på denna men en annan modell. Det finns en serie från Gustavsberg som heter "Sjöjungfru". Fast hennes kan ju vara en kopia men man vet aldrig för den ser väldigt fin ut och helt oförstörd. Det kan ju även vara Wilhelm Kåge som skapat denna vas.

 

Ett litet stycke historia


  

Under står det Gus 56 och jag undrar om det inte är Gustavsberg 1956 eller upplaga 56 eller också initialerna på konstnären/glasbruket. 

 

 

Inger kommer till mig 09.30 och då skall vi fika lite och hon skall berätta hur hon haft det i Kalmar. Pratade med henne i telefon i går och hon var uppspelt av den roliga upplevelsen så jag förstår att hon är nöjd. I går orkade jag städa lite medans min man tvättade. Så nu törs man öppna dörren utan att skämmas...  . 

 

  

 

   

  

 

#Vas


 
 
Maya

Maya

25 november 2013 09:21

Vacker vas. Ser verkligen ut som en Wilhelm Kåge. Han började på Gustavsberg 1949 så det kan troligen vara 1956 som det står under vasen. Skulle det vara original så tingar den värde av mellan 3900 kr och uppåt 7000 kr har jag sett. Så då bör man vara rädd om den! Undrar vad vännen betalade för den...?

Jag tycker att Ni kan maila in bilden till Gustavsberg och fråga, kanske de vill ha fler bilder och närbilder för att bedöma. Men de kan jämföra med sina originalbilder och säga om detta är ett original eller en kopia. Email: info@gustavsbergsporslinsfabrik.se

Lycka till & hoppas kunna följa fortsättningen på denna spännande historia :)

Kram!

http://maypel.wordpress.com

Malin wiper

25 november 2013 15:59

Håller med. Jag tycker också det ser ut som en sån. Tack för dina uppgifter och tips. Jag vet inte vad hon betalade men det var inte mycket. Jag tar nog den till Vätterbygden istället eftersom det ligger i Jönköping dom verkar veta det mesta.

Återkommer senare i ett inlägg

Ha en skön kväll snälla du
kramar

 
Annelie

Annelie

25 november 2013 10:34

Spännande och se vad du får fram om vasen.. :-)
Ovanlig var den i alla fall. Hoppas att det är något värde i den,, ja om inte annat så är det ju värde i den för ägaren som köpte den.

Roligt att höra hur Inger hade det, när hon satt som modell.

Ha en jättefin vecka.. // Goa kramar Annelie

http://minegen65.blogspot.com

Malin wiper

25 november 2013 16:01

Ja du det skall verkligen bli spännande. Den har ett värde för ägaren ändå men kul med en bonus

Det blev inte så många bilder men jag sätter in dom ändå i ett inlägg

Ha en jättefin vecka själv
kramar

 
Maya

Maya

25 november 2013 13:22

Man kan också kontakta PrecisEnSån där man kan i ett forum lägga upp bilder och fråga om nån är kunnig i ämnet. http://precisensan.com/antikforum/forum.php?

http://maypel.wordpress.com

Malin wiper

25 november 2013 16:02

Tack för det bra tipset. Du är alltid så hjälpsam och snäll

Stor varm kram

 
Filifjonkan

Filifjonkan

25 november 2013 16:39

Hej Jag tror med på en av Kåges alster han gjorde ju havsmotiv så att säga!Låt du någon titta på den ordentligt. Han var ju verksam på Gustavsberg.

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

Malin wiper

25 november 2013 16:53

Ja du man blir lite fundersam eftersom vasen är lite olik ändå det han gör man man vet aldrig

Ha en skön kväll
kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards