Öppen Ridå

Alla inlägg den 21 augusti 2013

Av Malin wiper - 21 augusti 2013 14:30

 



  

Jag tänkte börja med nåt nytt en gång/vecka där jag skriver  lite om en skådespelare/skådespelerska jag gillar, och som gjort många bra roller.  Det behöver inte vara några huvudroller för många man sett genom åren har spelat biroller men så bra så dom nästan överskuggat huvudrollen.  

 

   

En ungdomsbild på James Earl Jones   

  


En av dom som imponerat  är James Earl Jones så det är inte undra på att han även är känd som Dart Vaders röst i fyra av filmerna om Star Wars. Vilken film jag än sett honom i så har han gjort bra ifrån sig så jag gillar verkligen denna skådespelare som jag nyss såg om  i filmen "En prins i New York" där Eddie Murphy har huvudrollen, den gick på tv. Han har en mindre roll men gör den jättebra. Som barn så hade han besvär med stammning men lyckades övervinna detta.  

 

  

James Earl Jones med sin fru Cecilia Hart 

 

 

James Earl Jones har varit gift med skådespelerskan Cecilia Hart sedan 1982. Dom har en son ihop som heter Flynn Earl Jones. James var tidigare gift med  skådespelerskan och sångerskan Julienne Marie men dom hade inga barn ihop. 

  

 

 

      

 

 

   

Här hör man hans härliga djupa mörka röst som Dart Vader. Jag fick låna min sons filmbox med alla Star Warsfilmer när vi var till honom sist.   

  

 

James Earl Jones är född 17 januari 1931 i Arkabutla, Missisippi men han är huvudsakligen uppväxt i Jackson och Manistee Country i Michigan. Som sagt så är han en amerikansk skådespelare och hans första filmroll var i Dr. Strangelove (1964). Han spelade amiral James Geer i filmerna baserade på Tom Clancys böcker. Han har inte bara varit dubbare till Dart Vader utan många andra också. Han har gästspelat i Simpsons och hans karikaristidska röst används även för att påannonsera inslag i nyhetskanalen CNN, och det är jag inte ett dugg förvånad över. Än om man inte skulle känna igen hans namn så behöver man bara se honom eller höra hans röst så vet man vem han är. Trots att han nu är 82 år så är han i "still going strong". 

 

he Great White Hope från 1970 där James Earl Jones har en av rollerna och man får se honom i klippet, trots att han är mycket yngre där så känner man igen honom direkt. 

 

   

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild.  

 

 

Klicka här för att se vilka  filmer och serier han varit med i. Han har erhållit både Tony Award och Golden Globe Award för sin roll i The Great White Hope. Han har även vunnit tre Emmy Awards, bland annat två i samma år 1991 och han har också förtjänat en Oscar-nominering för bästa manliga huvudroll i filmen The Greath White Hope. Den 12 november 2011 fick han en heders-Oscar. Klicka här för att se när han fick sin heders Oscar  

 

Av Malin wiper - 21 augusti 2013 08:00

  

Vi har fått en tjusig burk med hemmagjord ättiksgurka av Jennie som är en av min mans arbetskamrater... Den har vi redan provsmakat och gillade den till tusen.  


  

Jättesnyggt tyg på locket...      

 

 

Här kommer receptet på ättiksgurkan: 

 

 

   

Vi fick även ett annat recept på en soppa som jag skriver om samtidigt som jag tillreder den. 

 

  

 

Klicka här för att se en väska i form av en bär-syltburk.

  

 

 

Nu har jag vaknat till liv lite och känner mig i lite bättre form, och lusten har kommit tillbaka. Har även fått healing av Kristina. Tack för era fina kommentarer som väntade mig här...    Ni är guld värda. Jag hade tänkt ta en boggvila på flera veckor men jag kunde inte hålla mig borta längre utan tar det som det kommer och orkar jag inte blogga en dag så blir det så. Tyvärr har jag missat Bluegrassfestivalen i Gränna där vi skulle möta upp våra vänner ia och Mr K.  Det gick bara inte och då vet jag av erfarenhet att det bara är att kapitulera och vila tills det går över. 

 

   

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards