Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 2 augusti 2013

Malmborgs Lilla!

Av Malin wiper - 2 augusti 2013 08:00

  

När vi var in till Jönköping i tisdags så fikade vi på Malmborgs Lilla (stamfiket). Först åkte vi omkring lite och kollade. 

  

Min man tog inget kaffe utan en smoothie med hallon, banan och apelsinjuice. Han sa att den var supergod. Vi skall försöka göra såna hemma också för man blir mätt och belåten och får massor av vitaminer och näring i sig. 


  

Själv tog jag en kopp kaffe och till det två 70%:iga chokladtryfflar med lite fyllning i. Dom är alltid goda


  

Här sitter jag och njuter.


  

Victoria som driver stället var där och här ute sitter hennes man Gustaf som driver Malmborgs stora konditori på östra sidan om stan. Emily var där också och henne har vi känt länge nu för hon arbetade även hos Maria Lakatos som drev Café Lakatos på samma ställe för några år sedan. 

 


Etta James med "Cry like a rainy day". Klicka här för att läsa om Etta James   


  

En bil vi såg på en parkering i Huskvarna. Vi vet inte vad det är för bilmärke. Nu har jag fått svar av Tant Glad (ingen tant utan en ärtig kvinna) vad detta är för bil. Mazda miata, en cabb.  Tack snälla du...      

 

   

 

Rallare= Järnvägsarbetare (som lade järnvägen) 

 

   

Klicka här för att se vart jag hittat denna bild på rallare.  


Rallare var en yrkesterm för anläggningsarbetare, särskilt vid järnvägs- och kraftverksbyggen.

Andelen heltidsanställda rallare var begränsad. Det var vanligt att den som "gick på rallen" istället var någon form av lantarbetare som sökte sig till järnvägsbyggen för att få en bättre lön. Arbetet var mycket hårt, riskfyllt och arbetsförhållandena var många gånger mycket svåra. Rallarna inhystes ofta i bristfälliga baracker. Arbetet var riskfyllt, men betalningen var en stark drivkraft för rallarna. När rallarna drog fram mellan samhällen på landsbygden blev de ofta populära bland de unga kvinnorna. Mötet med de bofasta männen blev däremot konfliktfyllt och ledde ofta till slagsmål. källa Wikipedia   

 


 
 
TantGlad

TantGlad

2 augusti 2013 09:31

För det första ser jag att bilen är en Mazda miata, en cabb. Smothie är både gott läskande och nyttigt då det finns mycket vitaminer i den. Har själv provat på och gjort smothie här hemma och det vart supergott.
Chockladtryffel är alldeles lagomt till en kaffekopp och fikastund.
Villken avkopplande musik det vart när jag skulle läsa om rallarna, och tror nog det gick hett till från både kvinnor och män då, då det vart konflikter. Slita fick dom gjöra rallarna åkso, och villken tur att tiderna förändrats.
Solig kram nu från mig, för här blir det glada huddik en dagstur som blir 10 mil framåtillbaka. Så bilder blir det nog hehehe
Kraaaaam!

http://TantGlad.bloggo.nu

Malin wiper

2 augusti 2013 11:24

Tack för att du talade om vad det är för bilmärke då sätter jag in det i inlägget. Vi skall också börja göra sånt för vi har ju en sån som man gör sånt i. Chokladtryffel är verkligen lagomt när man inte vill äta en hel smörgås. Tyvärr har inte alla caféer tryfflar.

Ja du det gick nog hett till på den tiden när det gällde rallarna.

Glada Hudik har jag varit till många gånger när jag växte upp i Sundsvall. Raggarna kom därifrån åkande till vår stad också med sina fina bildar

Ha det toppen goa du

Stor varm kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Av Malin wiper - Söndag 14 april 11:45

  Vi hade det toppen i går på Röda Korset där dom hade full fart hela dan. Här ser ni Kelly till höger som är chef och till vänster en av dom anställda. Alla är så kreativa och trevliga. Först får man köpa fikabiljett och det kostar 50 kr/perso...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards