Öppen Ridå

Alla inlägg den 1 juli 2013

Av Malin wiper - 1 juli 2013 23:15

  

Jag var yr av nacken men jag ville så gärna gå på Kim Anderssons bokrelease så jag tog en muskelavslappnande tablett och gav mig av och det ångrar jag inte, innan jag gick dit fick jag också lite healing av Kristina som jag pratade med i telefon just då...   Sammanlagt så var det nog över 100 personer som sökt sig dit under dom timmarna som det höll på. Grattis Kim...    

  

 

Klicka här för att komma in på Kim Anderssons hemsida

  

 

   


   

Klicka här för att komma in på Museiföreningens hemsida


  

Här ser ni huvudpersonen, författaren Kim Andersson. Han är en trevlig och humoristisk kille. Han fick sålt många böcker, och det var roligt. Han har talets och ordets gåva så det är bra att denna bok sprids så misstag inte upprepas. Min man som är en van bokläsare blir färdig före mig så han skall få skriva en recension sen. 

 

                       


  

Kims fru Irene med en av deras två döttrar. Det var Irene som gjorde dom goda snittarna som vi fick njuta av. Till dessa god bubbeldricka.


  

Här ser ni deras andra dotter nr 2 till vänster. Min man ville också bli fotad med författaren.


  


Här ser ni Kims föräldrar som vi bott grannar med när vi hade hus. Jag är med på ett hörn också.


     

Mums! säger jag bara om det snittarna dom bjöd på. Irene hade gjort ett toppenjobb och jag högg själv in på alla sorter. En av dom hade rökt lax och den andra kom jag inte ihåg men båda var jättegoda.  

     

  


   

Dessa kex var så supergoda, så även toppingen, jag frågade Irene vad det var för nåt.  Det visade sig vara "Croistini" från Zeta med smak av vitlök och persilja. Till dessa fanns det färdiga toppingar av olika slag. Sånt skall jag köpa själv. Hon hade även lagt på Philadelpiaost  


  

Så här ser påsen ut och dom finns i olika smaker och även toppingen.


  

Full rulle runt Kim där han satt med sina böcker och svarade på frågor och undringar.


  

Inte nog med att vi fick snittar, kex och dricka, vi bjöds även på fräscha goda jordgubbar


  

Det var så vackert vid ingången till Magnisastugan, fullt med vackra blommor som sökte sig fram genom håligheterna i det vackra räcket.

  

Här ser ni Kims bror som också är konstnär/konsthantverkare, och har tillverkat saker i järnsmide, han är duktig på svetsning. Detta är ett jättefint notställ som han skapat. Jag blev eld och lågor och beställde ett av honom. Jag skall ha det som inredningsdetalj med en fin bok i blickfånget.

  

   

Jag skulle ha tagit lite närbilder för att se detaljer men denna blev rätt tydlig, det är så smäckra och eleganta ben som inte tar upp sån stor plats. Kims syster var också där och hjälpte till.


Av Malin wiper - 1 juli 2013 20:45


  

Min man började fixa med sin datahörna efter jobbet i dag, här har han tagit bort bordet han har till datan som är ett IKEA bord vi hade på vår inbyggda altan när vi bodde i huset. Datahurtsen vi köpte för 35 kr på Sam hjälp kommer att stå på sidan om databordet. Nu står min laptop där medans han fixar den. Alla sladdar som förut leget som ett virrvarr på golvet skall in i ett plaströr så dom inte syns. Vi hade mycket bättre databord förut men dom tog sån plats så vi hade tänkt köpa nytt men vi snyggar till det vi har tills vi har råd att köpa nåt mer passande.

 

  

Mr T var bort till vårt "Syntema" och köpte 2 meter plastmatta 2 mm tjock, det kostade bara 100 kr och var jättefint. Den skall han limma på den vita slitna bordsskivan.  


    

Här lägger han på kontaktlim på ytan.


  

Eftersom han fick så mycket kvar av plastmattan så klistrade han även den på datahurtsen. Som synes är hurtsen inte lika hög och bred som bordet men det duger tills vidare och ser bättre ut. Hurtsen har ändå små inbyggda hjul under.

 

   

Jag tror aldrig min man haft så städat på sitt skrivbord... någonsin, undrar hur länge det varar...     

 

 

Det blev faktiskt ett jättebra resultat och ett lyft för rummet. Man kan fixa till mycket med små medel.  

 

   

Vi tog bort stolen som vi hade mellan bordet och bäddsoffan, det gjorde att det nu finns plats för hans papperskorg i trä som passar till bordet. 

 

   

Så här såg det ut i datahörnan när vi flyttade in för drygt 1 år sedan. Bordet var ergonomiskt så man kunde höja och sänka men det blev för klumpigt i ett avlångt rum. Då var det en smutsgrön tapet på väggarna som luktade osunt.    

   

Av Malin wiper - 1 juli 2013 14:00

  

Detta är ett nytt parkeringshus på östra sidan vid Vätterns strand (Jönköping) där dom byggt för sjön med en massa höghus. Dom har i alla fall gjort nåt roligt med fasaden på parkeringshuset. En bild av en gammal del i Jönköping, det har dom gjort genom att göra hål i en vitmålad och gråmålad plåtvägg. När man kommer nära så ser man inte bilden lika tydligt som på håll på grund av den tekniken.


  

Sam hjälp såg vi denna byrå som vi hade köpt om den inte redan var såld. En vit stor hög byrå vi har i sovrummet blev så skadad när vi flyttade så vi måste byta ut den och en sån här gedigen helt igenom i trä och lagomt utsirad faller oss i smaken. Den ville dom ha endast 300 kr för.



Detta antar jag är ett skrivbord eller också har det använts som sminkbord. Klicka här för att se en rolig spegel. 

 

    

Min man köpte denna fina hurts för endast 35 kr. Den är till för att sätta in datadelen, det är hjul under så man kan dra den som man vill. Att det är en låda överst är inte dumt alls. Min man har lite rörigt just nu och skall snygga till på sitt kontor. Han måste ha ett nytt databord och även dölja alla sladdar med plaströr. Vi har inte fått ordning på allt än trots att vi nu bott här över ett år. Vi har inte än fått upp allt vi vill på väggarna. Jag vill att vi skall ha en sån där stor häftig ram där massor av lite större foton på familj och släkt får plats.


    

När jag såg dessa koppar som går att använda både till te och kaffe så visste jag att dom var av hög kvalitet. Har sett dom förr på Cervera eller nån annan sån butik. Här kunde man köpa 4 st för 10 kr/st. Vi köpte kopparna och kollade sen på nätet. Där såldes dom på ebay för 240 kr/st. Tyvärr så hade min man lagt påsen så illa i baksätet så när han sen öppnade bildörren så åkte påsen ner på marken och en av kopparna gick sönder...  Fast det är ju bara prylar och liknande har hänt mig själv många gånger. Förr sa dom "En olycka händer så lätt, sätt på salvekvick". Kaffekopp med fat i serien kostar på ebay lite under 200 kr/st



Kan verkligen detta stämma eller är det ett skämt?. Finns det verkligen klisterfritt plåster?. Tycker det ser lite tjockt ut...    . Jag har för mig att det finns självhäftande bandage 

 

  

   

Så här står det under kopparna.  Klicka här för att se lite av tillbehören till detta porslin från Form Marienbad. En tallrik kostar 20 euro/st = 200 kr  


  

Jag hittade denna porslinsburk för endast 20 kr, antar att det är en sockerskål, och känns lite 60-talet, jag skall behålla den själv som prydnad, ev gör jag en nåldyna i locket. På denna står det Melitta 2022, jag har sökt på nätet men hittar den inte.


  

Jag hittade även denna kaffekopp för 10 kr som jag skall göra nåldyna av. Jag har letat på nätet efter porslinet och nu hittat hela kaffeservisen på en bild. Klicka här för att komma in och se. Nu har jag hittat ytterligare en sida och där ser man att kaffekoppen kostar 150 kr. Klicka här för att komma in på sidan. Jag som har köpt den för 10 kr...  gjorde ett fynd. 

 

   

Så här står det under den koppen. 


  

Hittade även denna (Bavaria, Thomas) för samma pris som också blir nåldyna.  Min vän och granne Barbro skulle ha tittat in i dag men jag blev fördröjd av en sak som hände så hon kommer på onsdag istället.   

  

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg ang Kim Anderson som jag skrev häromdan, han har  bokrelease På sin bok "Felbehandlad, ung man i sina bästa år" 18-20 i Magnisastugan. Om jag orkar så skall jag försöka ta mig dit en liten stund för att fota och köpa en bok. Annars får min man ta hand om det för han skall hjälpa till inför kvällen. 

  

Av Malin wiper - 1 juli 2013 08:00

  

Jag har en massa inlägg som jag inte fått in i tid så jag fortsätter att sätta in lite  händelser eftersom jag inte kan sitta så mycket vid datan just nu. Jag skall försöka lugna ner mig lite med kameran så jag inte får för mycket bilder att gå igenom. 


  

Min man köpte ett par nya sommarbyxor på Dressman för ett tag sen, och även tre T-shirts, han fick 3 st för 245 kr i olika färger. 

  


Det är ett mönster i byxorna som jag känner igen från förr. Det heter nog glencheck som finns i olika mönster. Det är ett storrutigt vävnadsmönster i fyrskafts batavia med omväxlande ljusa och mörka varp- och inslagstrådar. Jag och många andra som satt upp vävar i vävstolar vet vad detta betyder...   


  

Man måste ju njuta och slappna av en stund också och det gjorde vi på Malmborgs Lilla, uteserveringen. Jag tog en räksallad som smakar ljuvligt. Dom har en jättegod dressing i en liten burk på sidan så man kan hälla på så mycket man vill.


  

Min man tog en stor smörgås med kallrökt lax och en jättegod citronkräm på toppen. Sen fick han resten av min sallad som jag inte orkade äta upp. 

 

    

När vi kom dit blev vi så glada och överraskade för Annica som jobbat på fiket förut när det hette Café Lakatos var där och fikade med sin lilla 3-åriga son. Han var en riktig charmknutte full av enérgi. Hon har två flickor också som är 11 och 18 år. Jag har undrat hur hon haft det och vi har pratat om henne ibland för hon är en sån fin och härlig person. Hon befinner sig i Vaggeryd ibland så jag sa till henne att höra av sig då och komma in på en fika.  

 

   

Klicka här för att komma in på ett inlägg från 5 augusti 2009 då fortfarande Café Lakatos fanns. Där ser man även en bild på Annica och Maria Lakatos (ägaren)


  

Jag köpte en silkig tunn blus på Röda Korsets Second Hand på Klostergatan för endast 55 kr.  

 

 

   

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på roliga kassar                   

  


    

  På Dea Axelssons har jag köpt denna blus för endast 199 kr men den gör sig inte på bild. Det blir lite puffärm när man sätter på sig blusen,  det passar mig eftersom jag inte har så breda axlar.   

 

 

Hoppas ni som har semester nu får fint väder och ett antal njutningsfulla veckor. Kommer in på era bloggar så fort jag kan sitta lite längre stund vid datan.

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards