Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 12 juni 2013

Macarons, tårta med violsmak och trevligt sällskap...............

Av Malin wiper - 12 juni 2013 08:00

   


Efter att vi varit på bio i Västerås på fredagen så ringde min sons tjejkompis och ville bjuda hem oss på kaffe. Trots att klockan var rätt mycket så åkte vi dit och hade en trevlig stund. Här ser man trappen upp till deras hus.  


    


Miss M:s mamma var där och hälsade på från Sundsvall hon har skaffat en hund som var jättefin och väldigt pigg eftersom det var en valp. Hon var hudvakt åt min sons pappas hund ibland när han var ute på sina äventyr med skärmflygningen runt om i världen. Nu finns han ju inte längre och hon hade fått smak för att ha hund efter det. Hon har haft hund förut också men det var tydligen länge sen. Jag kom inte ihåg vad det är för ras och vad hunden hette? det blev för mycket information under få dagar.

  


    


Här ser ni två av deras fyra marsvin som är rätt stora. Dom har hus åt dom ute på gräsmattan också. Klicka här för att se vad jag skrev när vi var till dom sist 23 maj 2012.  


   


Miss M som är utbildad Konditor hade bakat en tårta som var urgod. Hon experimenterar och improviserar mycket så man får i sig nya smaksensationer. Jag kollade när hon fixade till tårtan och strök på grädden på proffsens vis. 

  


    


Det var första gången hon gjorde denna fyllning som hade smak av viol och hallon. Försvinnande god, och våra föresatser att inte äta kaffebröd flög sin kos lånt bort i fjärran....  Det går inte att sköta sig när man åker bort så vi har börjat om igen nu när vi är hemma och planerar maten. 


    


Hon hade inte bara bakat macarons utan även andra kakor som ni ser här. Min man älskar dessa "Selmakakor" som ni ser längst ner till vänster. Sen hade hon bakat kolakakor och chokladdrömmar...  


    


Här ser ni hela gänget med Miss M på sidan om Mr T och mitt emot hennes kille (sambo). Killen i keps är hennes bror och sen kommer min son och sist Miss M:s mamma Mrs E. Alla är jättetrevliga och lättsamma att umgås med.  


    


Klicka här för att läsa om Macarons som inte är lätta att få till, och jag är imponerad av hennes bakkonst. Vi fick rosa såna fast lite större förra gången. Dessa var fyllda med creme på banan mm, och var njutbart goda  för mig som älskar banan  togs njutningen till högre höjder...  


 


Dom hade även skaffat ett akvarium med olika fina fiskar men det var inte så lätt att fota.

 

 

 

 
 
Ingen bild

Bosse Lidén

12 juni 2013 09:09

Det var ett smaskigt inlägg som fick det att vattnas i munnen på mig. Violtabletterna är en klassiker.

Malin wiper

12 juni 2013 09:34

Ja du vi kunde då inte stå emot ;) så nu rullar vi fram igen.

Violtabletterna är verkligen en klassiker som man kan förnimma smaken om

Ha en fin dag
kram

 
Ingen bild

-Nena-

12 juni 2013 23:30

Söt hund och söta marsvin =)

Visst är det kul att se när någon som kan håller på med att göra tårtor.
Dottern har bara gått ett år på sin utbildning men hon är redan superduktig på att göra tårtorna och makroner gör hon också utan att blinka... farligt gott är det ;)

Ha det så bra!
Kram

Malin wiper

13 juni 2013 08:54

Det var så roligt att vi fick träffa lite djur också på vår resa. Vad roligt att det går så bra för dottern. Macarons är inte lätta att göra. Härligt yrke din dotter valt.

Ha en fin dag
kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
<<< Juni 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards