Öppen Ridå

Alla inlägg den 21 mars 2013

Av Malin wiper - 21 mars 2013 18:00

   


Nu har jag sett en film som jag varit nyfiken på ett tag. Dramakomedin "En oväntad vänskap" från 2012 som är baserad på en sann historia. För regin står Olivier Nakache och i rollerna ser vi: Francois Cluzet, Omar Cy 

 

 

Klicka här för att se vad MovieZine skriver om filmen.  




Handlingen: 



Driss, en ung kille från förorten som precis kommit ut från fängelset, anställs genom en händelse som personlig assistent till den oförskämt rike, men också mycket ensamme aristokraten Philippe som blivit förlamad efter en skärmflygolycka. 

 

     

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på dom två huvudrollsinnehavarna när dom skärmflög. Jag fick en tår i ögat när jag såg den scenen eftersom min sons pappa var skärmflygare, en riktig äventyrare som nästan blev färdigt med segelflygscertifikat innan han så tragiskt gick bort i sjukdom för drygt ett år sedan.  

 

    

 

Filmen är verkligen en njutbar pärla som får en att luta sig tillbaka och bara ge sig hän. Att den är verklighetsbaserad gör inte saken sämre. Bra skådespel och bra manus gör den till en minnesvärd film som man vill ha i filmhyllan för att se om när man så känner. Två världar möts och magi och härliga situationer uppstår. Omar Sy som spelar den personliga assistenten imponerar stort och man blir ju lite förälskad...  i hans rollfigur. Man slås även av att det är rätt knäppt detta med att gå på kurs för att kunna söka jobb. Det känns väldigt uppfriskande med olika personligheter och förkastligt att alla skall försöka bli så lika som möjligt, hur roligt är det?. Uttrycket: att vara sig själv är inte dumt alls. 

 

  

Jag ger filmen 4 rullstolar i betyg av 5 möjliga.

 

  

 

  

 

 

          

 

 


Av Malin wiper - 21 mars 2013 13:30

  

Sist vi var till Eksjö så gick vi omkring i Gamla stan som är ett vackert ställe där man kan gå och njuta i lugn och ro  av den fina arkitekturen. Då dök vi på denna gamla fina biograf som sjöd av liv och just då kördes en film och folk var på väg in. Jag blev så nyfiken eftersom jag gillar såna här välskötta gamla biografer som ger en helt annan biokänsla.  



Klicka här för att komma in på biografens hemsida. Klicka här för att komma in på Metropol Eksjö Biografförening på facebook. Klicka här för att hitta vandrarhem i närheten av Metropol. 



   


På båda sidor om ingången hängde såna här bioaffischfönster som också ger en härlig känsla.

 

 

    

Jag undrar om inte denna dörr används av biografpersonalen eller maskinisten förr i tiden. Det såg så härligt ut nästan som en sceningång. 

 

 


Här ser man den pampiga snygga dörren in till biofoajen.  


 


   


Det är en förening som har hand om bion numera "Metropolföreningen" och här ser ni en av dom trevliga personerna som jobbar där. Hon stod just då i biokiosken och man fick en sån härlig känsla och blev flyttad tillbaka till en annan tid då det var lite mer personligt och intimt på en biograf.

 

  


   


Här ser ni den trevliga kvinnan som rev biljetter när vi var dit och jag såg en man också just då som gick förbi. Hon berättade att dom har digitaliserat bion så dom visar direktsända operor och annat och dom gångerna är det extra festligt då det serveras lite tilltugg och dricka. Föreningen verkar så levande och på hugget och det riktigt kändes på atmosfären därinne.

 


   


Kolla in det fint målade taket med passande snygg lampa. Det fanns två såna takmålningar i foajen.


   


Dom var så snälla så jag fick gå in och fota lite i den vackra biosalongen som man blev lyrisk av.



   


En närbild på den fina ridån. Vi kommer att åka dit nån gång och se film och även opera och då ligger vi över på vandrarhemmet där vi övernattat förut. 


   


På denna tavla får man sig lite historia. 

 

 

Det står så här:

 

  

 

1905 Kinematograf-Blom gästspelar i Metodistkyrkan i Eksjö

1907 Premiär för Eksjö Biografteater i Godtemplarlokalen

1909 Eksjöbiografteater (senare Eksjö bio) öppnar nuvarande mejoriteater

1913 Eksjö biografteater renoveras och flyttas till slutliga platsen vid Österlånggatan, mitt emot mejeriet

1917 Biografen Victoria öppnar vid Nygatan, byter under tiden namn till "Metropol"

1930 Den första talfilmen i Eksjö visas på Metropol

1936 Grandbiografen öppnas

1964 Eksjö bio rivs

1981 Metropol lägger ner sin verksamhet

1982 Eksjö filmklubb bildas

 

 

 

Resten hoppar jag över och berättar att Metropol digitaliserades 2010

 

 

    

Jag känner mig lite bättre efter all självbehandling så därför passade jag på att skriva om detta. Tar nåt inlägg då och då för att inte fresta på för mycket. Tack för era härliga och omtänksamma kommentarer som min man läst upp för mig. Jag kommer in på era bloggar så fort jag kan sitta här längre stunder.   

  

 

Här har det snöat för fullt så vintern har kommit tillbaka och just nu kör en traktor bort snön utanför. 

 

  

 

Colpo di voi

 

  

betyder sköt om er på Italienska

 

 

  




     

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards