Öppen Ridå

Alla inlägg den 13 mars 2013

Av Malin wiper - 13 mars 2013 16:00

   


I går när vi var till Stockaryd så passade vi på att åka ner till Tapetserarverkstan "Poppins Möbelklinik". Jag har varit dit och fotat förut men det var ett tag sen sist. Hon som driver stället heter Agneta Trybom och är en jättetrevlig och spirituell tjej. Klicka här för att komma in på deras hemsida som skall göras om inom en snar framtid. 

 

  

 

Här ser ni Agneta i full gång. Tapetserare är en yrkestitel för den som klär om möbler och utför stoppningsarbeten på dessa. Denna person kan även vara segelmakare, sadelmakare och/eller gardindekoratör. Dessa är olika grenar inom tapetseraryrket. Källa Wikipedia

 

 

   

 

 

   

 

Denna man som heter Olle Johansson har arbetat hos Agneta i 3,5 år och har 64 års erfarenhet av Tapetseraryrket. Han har innan dess arbetat 20 år på Svenssons Möbler i Lammhult på den tiden var dom 50-60 Tapetserare som arbetade där. Dessutom har han arbetat hos Lindelöfs i 37 år och hos Nilssons i 3 år. Han är så pigg, alert och i full gång. Nu höll han på med en stor röd gammal soffa som skulle fräschas upp.

  

     

Så här såg den ut på framsidan.  

  

 

    

 

Här sitter Agneta vid symaskinen. Det är så kul att gå in och fota på en tapetserarverkstad för det finns så mycket att fota så jag har fått banta ner detta inlägg fast jag tog mycket fler bilder.

 

 

   

 

  

   

Denna maskin används för att sy i fårskinn.   

 

 

  

   

Detta är en jättesnygg stol från 1958 som skall få nytt tyg. 

 

  

 

  

   

En fantastisk fotölj som fått skinnklädsel och den var så otroligt bekväm att sitta i så man ville aldrig gå upp ur den.   

 

   

 

Vad sägs om denna 40-talare som fått en blå läcker skinnklädsel? Wow! säger jag för den var både snygg och bekväm.  

 

   

 

Hon sålde lite tygväskor som är tillverkade av "Jobsboden" och sandbergs. Dom kallas för "Smålandsbag" och är av hög kvalitet 

 

     

 

Klicka här för att se vad jag skrev sist jag var dit del 1.  Klicka här för att läsa del 2. Klicka här för att läsa del 3. Jag hade kunnat skriva i 3 delar nu också men har tydligen lärt mig att inte överdriva alltför mycket...  

 

 

 

 

Upholstery Guide 



Av Malin wiper - 13 mars 2013 08:15

  


Vi åkte iväg i går för att säga hej till våra vänner som drivit Stockaryds Stationscafé. Det kommer att ta ett tag innan vi ser dom igen.


  

Det ser så tomt och öde ut utanför där det brukar stå blommor, skylt och annat. Det är för sorgligt att det tog slut efter över 3 år då dom gjort allt för att få det att fungera. dom är jättebra på matlagning och även bakning, och  har lång erfarenhet av catering och annat. Dom lämnar ett stagnerande introvert samhälle för ett samhälle i  en annan del av landet som är mer välkomnande. 



    


vi tog en fika tillsammans i den nu öde och sorgligt tomma stationshallen. Jag brände ner ljusen till min tårta på burk som jag köpte på second hand. Ljusen brann ner lika fort som själva livet  



   


Ingen ville vara med på bild så det blev bara en bild på kaffe och hembakt bulla. Det sista fikat i  den tomma och opyntade stationshallen. 

 


Stinsen får stå där så ensam och sorgsen.


    


Här på övervåningen bodde kvinnorna i en härlig lägenhet som vi varit i några gånger. Vi blev ditbjudna på en festkväll för några år sedan. 


  

Här gick man upp till deras lägenhet.


  


  


Jag filmade en snutt när ett tåg åkte förbi. Jag stod lite nära så jag höll nästan på att ramla baklänges av vinddraget.  



  


Utanför en second hand stod denna förgyllda kvinnorkroppsfigur mot en vägg. Det såg så märkligt ut.


  


    


Fotade en buss som såg ut som en orkesterbuss. Det stod "White Trash" framtill och på sidan. Jag letade på Google och såg att det finns ett band med det namnet som var ett Funk/hårdrock/soul gand från Queens, Queens, New York men jag undrar om det gäller bandet som haft denna buss. Detta band var lite annorlunda eftersom dom hade sin genre med blåssektion, kallad Badass Mässing, vilket gav dem en mycket funky musikaliskt ljud. De har haft vissa framgångar i början av 90-talet innan upplösning. Själva ordet White Trash är en väldigt nedlåtande mening 

 

 



Här kommer så passande Willie Nelson med "On the road again". Klicka här för att komma in på hans hemsida


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards